O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Nja. Så kritisk er det ikke. Et lågeregihus med solcelle blir jo med lett plussenergi.

Men er enig i øvrig at det er viktig å bygge et gjennomtenkt klimaskall med minimale kuldebroer.
jo men jeg tror det er enklere sagt enn gjort.
De fleste har ingen anelse om hvordan man bygger og minimerer kuldebroer.

har sett alle mulige rare konstruksjoner til og med passivhus/nullenergihus i formen av et U

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har sett alle mulige rare konstruksjoner til og med passivhus/nnullenergihus i formen av en U
Nå, TS viser jo et bilde på et rektangulært hus hvilket ikke er så dumt, selvfølgelig ville et kvadratisk hus være mer effektivt men kanskje vanskeligere å kombinere med Attefallsreglerna?

O
F fribygg skrev:
Vel, TS viser jo et bilde av et rektangulært hus, noe som ikke er så dumt, selvfølgelig ville et kvadratisk hus være mer effektivt men kanskje vanskeligere å kombinere med Attefall-reglene?
jo men på den andre siden viser han et tømmerhus som aldri ville fungere

O oliven1 skrev:
jo men på den annen side viser han et tømmerhus som aldri ville fungert
Hvorfor skulle en tømmerkonstruksjon ikke fungere? Med 250 mm PIR på innsiden tror jeg det blir tilsvarende 500 mm mineralull. Du skriver at vanlige materialer går like bra og det stemmer jo hvis man ser bort fra arealtapet i huset. 15 kvm innside og 24 kvm byggeareal.

Man kan jo bygge en passivhusvegg og kle den med tømmer som fasade.

Planløsningen er viktig. En god arealeffektiv planløsning gjør at man kan bygge mindre areal og samtidig planlegge det slik at mantelflaten minimeres. 1, 1,5, 2 eller 3 plan avhengig av størrelse

• Liker
fribygg
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jo men å andra sidan visar han ett timmerhus vilket aldrig skulle fungera
Hur menar du?
Självklart kan ett timmerhus fungera, men det är knappast det naturliga enkla valet om man vill bygga en attefallare som Nollenergihus då boytan blir lidande.

O
Ulltand Ulltand skrev:
Hvorfor skulle en tømmerstamme ikke fungere? Med 250 mm PIR på innsiden tror jeg det blir tilsvarende 500 mm mineralull. Du skriver at vanlige materialer går like bra, og det stemmer jo om man ser bort fra arealtapet i huset. 15 kvm innside og 24 kvm byggeareal.
jo alt går jo selvfølgelig, men det skal være rimelig også.
da kan man jo gi blaffen i alt byggteknisk og bygge skikkelig dårlig men ha masse seler og belter så klarer man seg uansett.

hva skal du ha innenfor PIR isolasjonen da?
en 45stamme?

O
F fribygg skrev:
Hvordan mener du?
Selvfølgelig kan et tømmerhus fungere, men det er neppe det naturlige enkle valget hvis man vil bygge en attefallare som nullenergihus da boligarealet blir skadelidende.
selvfølgelig går det, men er urimelig spesielt for attefallare men også vanlig

O oliven1 skrev:
selvfølgelig går det, men er urimelig spesielt for attefallare men også vanlig
O oliven1 skrev:
jo men på den andre siden viser han et tømmerhus som aldri ville fungere.
Nå taler du mot deg selv.

• Liker
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jo alt går jo selvfølgelig, men det skal være rimelig med.
da kan man jo gi blaffen i alt byggnadstekniskt og bygge skikkelig dårlig bare ha masse bukseseler og livremmer så klarer jeg meg uansett.

hva skal du ha innenfor PIR isolasjonen da?
en 45ramme?
Hvorfor skulle jeg gi blaffen i alt byggteknisk bare fordi jeg bruker PIR? Det går ikke sier du først og så at det går men blir dårlig. Har du prøvd å prosjektere en slik løsning? Sett masse mislykkede konstruksjoner med PIR og trepanel? Jeg sier ikke sikkert at det går men har vanskelig for å se hvorfor det ikke skulle gå.

O
F fribygg skrev:
Nå taler du mot deg selv.
???

jeg overdrev selvfølgelig med at det aldri skulle fungere.
alt går jo men det er helt urimelig.

tømmerhus har såpass mye innebygde kuldebroer så du tvinges allikevel til å bygge en passivkonstruksjon innenfor tømmeret så tømmeret kommer i praksis kun til å fungere som noe estetisk som kledning.

Det finnes ingen gevinst i å bygge med tømmer.

• Liker
STB
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
Hvorfor skulle jeg ignorere all bygningsmessig teknologi bare fordi jeg bruker PIR? Først sier du at det ikke går, og deretter at det går, men blir dårlig. Har du testet å prosjektere en slik løsning? Sett mange mislykkede konstruksjoner med PIR og trefasade? Jeg sier ikke med sikkerhet at det går, men har vanskelig for å se hvorfor det ikke skulle gå.
hvilken funksjon fyller tømmeret når du må bygge en hel passivhus-konstruksjon innenfor?

Bruk da i stedet de cm tømmeret bygger for noe som bidrar til husets funksjon

• Liker
STB
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jeg overdrev selvfølgelig med at det aldri skulle fungere.
Slutt med det, det tilfører ingenting konstruktivt.

• Liker
Rabbithole
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den her hytta vurderer jeg som grunnlag for prosjektet. Halvtimmer eller hva det kalles gjør jo at man kan reise reisverket raskt og bygge på ettersom.

[bilde]
Jeg ville aldri valgt et hus som på bildet, kalt halvtimmer..
Det suger fukt til innsiden. Yttervegger og reisverk er det samme. Når ytterveggen er kass og må byttes forsvinner hele huset.

O oliven1 skrev:
tømmerhus har såpass mye innebygde kuldebroer at du er nødt til å bygge en passivkonstruksjon innenfor tømmeret, så tømmeret vil i praksis kun fungere som noe estetisk som kledning.
Selvfølgelig må det til en 250 mm konstruksjon med pir på innsiden når man velger det.

Tømmerstokken hadde jeg tenkt skulle bære opp taket og tjene som fasade. Dette huset, om det blir noe av, kommer til å stå nær en hovedbygning i tømmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.