O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Njae. Så kritiskt är det inte. Ett lågeregihus med solceller blir ju med lätt plusenergi.

Men håller med i övrigt att det är viktigt att bygga ett genomtänkt klimatskal med minimala köldbryggor.
jo men jag tror det är enklare sagt än gjort.
De flesta har ingen aning om hur man bygger och minimerar köldbryggor.

har sett alla möjliga konstiga konstruktioner till och med passivhus/nollenergihus i formen av ett U

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
har sett alla möjliga konstiga konstruktioner till och med passivhus/nollenergihus i formen av ett U
Nå, TS visar ju en bild på ett rektangulärt hus vilket inte är så tokigt, givetvis skulle ett kvadratiskt hus vara effektivare men kanske svårare att kombinera med Attefallsreglerna?

O
F fribygg skrev:
Nå, TS visar ju en bild på ett rektangulärt hus vilket inte är så tokigt, givetvis skulle ett kvadratiskt hus vara effektivare men kanske svårare att kombinera med Attefallsreglerna?
jo men å andra sidan visar han ett timmerhus vilket aldrig skulle fungera

O oliven1 skrev:
Varför skulle en timmerstome inte fungera? Med 250 mm PIR på insida tror jag det blir likvärdig 500 mm mineralull. Du skriver att vanliga material går lika bra och det stämmer ju om man bortser från areaförlusten i huset. 15 kvm insida och 24 kvm byggarea.

Man kan ju bygga en passivhusvägg och klä den med timmer som fasad.

Planlösningen är viktig. En god yteffektiv planlösning så kan man bygga mindre yta och samtidigt planera den så att mantelytan minimeras.
1, 1,5, 2 eller 3 plan beroende på storlek

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Hur menar du?
Självklart kan ett timmerhus fungera, men det är knappast det naturliga enkla valet om man vill bygga en attefallare som Nollenergihus då boytan blir lidande.

O
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle en timmerstome inte fungera? Med 250 mm PIR på insida tror jag det blir likvärdig 500 mm mineralull. Du skriver att vanliga material går lika bra och det stämmer ju om man bortser från areaförlusten i huset. 15 kvm insida och 24 kvm byggarea.
jo allt går ju självklart, men det ska vara rimligt med.
då kan man ju skita i allt byggnadstekniskt och bygga riktigt dåligt bara ha massa hängslen och livremmar så klara mig sig ändå.

vad ska du ha innanför PIR isoleringen då?
en 45stomme?

O
F fribygg skrev:
Hur menar du?
Självklart kan ett timmerhus fungera, men det är knappast det naturliga enkla valet om man vill bygga en attefallare som Nollenergihus då boytan blir lidande.
självklart går det, men är orimligt speciellt för attefallare men även vanligt

O oliven1 skrev:
självklart går det, men är orimligt speciellt för attefallare men även vanligt
O oliven1 skrev:
jo men å andra sidan visar han ett timmerhus vilket aldrig skulle fungera.
Nu talar du mot dej själv.

• Gilla
Ulltand
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jo allt går ju självklart, men det ska vara rimligt med.
då kan man ju skita i allt byggnadstekniskt och bygga riktigt dåligt bara ha massa hängslen och livremmar så klara mig sig ändå.

vad ska du ha innanför PIR isoleringen då?
en 45stomme?
Varför skulle jag strunta i allt byggnadsteknisk bara för att jag använder PIR? Det går inte säger du först och sedan att det går men blir skit. Har du testat att projektera en sådan lösning? Sett massa misslyckade konstruktioner med PIR och träfasad? Jag säger inte säker att det går men har svårt att se varför det inte skulle gå.

O
F fribygg skrev:
Nu talar du mot dej själv.
???

jag överdrev självklart med att det aldrig skulle fungera.
allt går ju men det är helt orimligt.

timmerhus har såpass mycket inbyggda köldbryggor så du tvingas ändå bygga en passivkonstruktion innan för timret så timret kommer i praktiken endast fungera som något estetiskt som beklädnad.

Finns ingen vinning i att bygga med timmer.

• Gilla
STB
  • Laddar…
O
Ulltand Ulltand skrev:
Varför skulle jag strunta i allt byggnadsteknisk bara för att jag använder PIR? Det går inte säger du först och sedan att det går men blir skit. Har du testat att projektera en sådan lösning? Sett massa misslyckade konstruktioner med PIR och träfasad? Jag säger inte säker att det går men har svårt att se varför det inte skulle gå.
vad fyller timret för funktion när du måste bygga en hel passivhuskonstruktion innan för?

Nyttja då istället dom cm timret bygger för något som bidrar till husets funktion

• Gilla
STB
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
jag överdrev självklart med att det aldrig skulle fungera.
Sluta upp med det, det tillför inget konstruktivt.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Den har är stugan funderar jag på som grund för projektet. Halvtimmer eller vad det kallas gör ju att man kan resa stommen snabbt och bygga på alt eftersom.

[bild]
Jag skulle aldrig välja ett hus som på bilden, kallat halvtimmer..
Det suger fukt till insidan. Ytterväggar och stomme är samma sak. När ytterväggen är kass och behöver bytas försvinner hela huset.

O oliven1 skrev:
timmerhus har såpass mycket inbyggda köldbryggor så du tvingas ändå bygga en passivkonstruktion innan för timret så timret kommer i praktiken endast fungera som något estetiskt som beklädnad.
Självklart måste det till en 250 mm konstruktion med pir på insidan man man väjer det.

Timmerstommen hade jag tänkt skulle bära upp taket och tjäna som fasad. Det här huset om det blir av kommer att stå nära en huvudbyggnad i timmer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.