23 450 läst ·
260 svar
23k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
jo men jag tror det är enklare sagt än gjort.Johannes Carlsson skrev:
De flesta har ingen aning om hur man bygger och minimerar köldbryggor.
har sett alla möjliga konstiga konstruktioner till och med passivhus/nollenergihus i formen av ett U
Nå, TS visar ju en bild på ett rektangulärt hus vilket inte är så tokigt, givetvis skulle ett kvadratiskt hus vara effektivare men kanske svårare att kombinera med Attefallsreglerna?O oliven1 skrev:
Varför skulle en timmerstome inte fungera? Med 250 mm PIR på insida tror jag det blir likvärdig 500 mm mineralull. Du skriver att vanliga material går lika bra och det stämmer ju om man bortser från areaförlusten i huset. 15 kvm insida och 24 kvm byggarea.O oliven1 skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 299 inlägg
Man kan ju bygga en passivhusvägg och klä den med timmer som fasad.
Planlösningen är viktig. En god yteffektiv planlösning så kan man bygga mindre yta och samtidigt planera den så att mantelytan minimeras.
1, 1,5, 2 eller 3 plan beroende på storlek
Planlösningen är viktig. En god yteffektiv planlösning så kan man bygga mindre yta och samtidigt planera den så att mantelytan minimeras.
1, 1,5, 2 eller 3 plan beroende på storlek
jo allt går ju självklart, men det ska vara rimligt med.Ulltand skrev:
då kan man ju skita i allt byggnadstekniskt och bygga riktigt dåligt bara ha massa hängslen och livremmar så klara mig sig ändå.
vad ska du ha innanför PIR isoleringen då?
en 45stomme?
Varför skulle jag strunta i allt byggnadsteknisk bara för att jag använder PIR? Det går inte säger du först och sedan att det går men blir skit. Har du testat att projektera en sådan lösning? Sett massa misslyckade konstruktioner med PIR och träfasad? Jag säger inte säker att det går men har svårt att se varför det inte skulle gå.O oliven1 skrev:
???F fribygg skrev:
jag överdrev självklart med att det aldrig skulle fungera.
allt går ju men det är helt orimligt.
timmerhus har såpass mycket inbyggda köldbryggor så du tvingas ändå bygga en passivkonstruktion innan för timret så timret kommer i praktiken endast fungera som något estetiskt som beklädnad.
Finns ingen vinning i att bygga med timmer.
vad fyller timret för funktion när du måste bygga en hel passivhuskonstruktion innan för?Ulltand skrev:
Varför skulle jag strunta i allt byggnadsteknisk bara för att jag använder PIR? Det går inte säger du först och sedan att det går men blir skit. Har du testat att projektera en sådan lösning? Sett massa misslyckade konstruktioner med PIR och träfasad? Jag säger inte säker att det går men har svårt att se varför det inte skulle gå.
Nyttja då istället dom cm timret bygger för något som bidrar till husets funktion
Jag skulle aldrig välja ett hus som på bilden, kallat halvtimmer..Ulltand skrev:
Det suger fukt till insidan. Ytterväggar och stomme är samma sak. När ytterväggen är kass och behöver bytas försvinner hela huset.
Självklart måste det till en 250 mm konstruktion med pir på insidan man man väjer det.O oliven1 skrev:
Timmerstommen hade jag tänkt skulle bära upp taket och tjäna som fasad. Det här huset om det blir av kommer att stå nära en huvudbyggnad i timmer.