P
O oliven1 skrev:
du kan ikke montere vinduer med karmskruv. det innebærer jo at du monterer direkte i bjelken, noe du ikke får gjøre
Får gjøre hva, hvor har du fått det fra? Hva jeg vet så finnes det ingen må regelverk om å bygge lavenergihus, om jeg tar feil kan du vise meg regelverket? Lavenergi hus bygges vel for å minimere varmetap gjennom klimaskallet.. at noen få skruer skulle ødelegge hele konseptet har jeg vanskelig for å forstå..

O oliven1 skrev:
du kan ikke montere vinduer med karmskrue. det innebærer jo at du monterer direkte i bjelken hvilket du ikke får gjøre
@oliven1 har tydeligvis ikke skjønt at dette er et forum for privatpersoner. Man får montere vinduene sine akkurat som man vil, AMA er ingen lov.

Man kan sette vinduene med spiker om man vil, men jeg anbefaler at man følger produsentens anvisninger selv som privatperson, skrur det som skal skrus, og skummer, drever og teiper i henhold til anvisningene om man vil ha det tett og god funksjon.

• Liker
Rabbithole og 1 annen
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
Sitat: "Har begynt å tenke på å bygge et nullenergihus i Attefallsformat."

Nullenergihus har høyere krav enn passivhus.
Så kan det godt være, men hvorfor maser du da om passivhus? Det er ikke noe som TS har planlagt eller etterspurt.

O
F fribygg skrev:
Så kan det myevel være, men hvorfor maser du da om passivhus? Det er ikke noe som TS har planlagt eller etterspurt.
for det er samme grunn som lavenergihus, hva er problemet?

O
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
"Får" det beror på hur väggen är byggd. Det går utmärkt med karmskruv.
jo men man ska undvika köldbryggor, det är otroligt viktigt.
karmskruv innebär att man skruvar fönstret direkt i regeln vilket absolut inte får göras.

fönstret ska monteras i isoleringen och isoleringen ska inte innehålla några reglar överhuvudtaget.
sedan ska karmen överisoleras också osv.

O
F fribygg skrev:
@oliven1 har tydeligvis ikke forstått at dette er et forum for privatpersoner. Man kan montere sine vinduer akkurat som man vil, AMA er ingen lov.

Man kan sette vinduene med spiker om man vil, men jeg anbefaler at man følger produsentens anvisninger også som privatperson, skrur det som skal skrus, og skummer, driver og taper i henhold til anvisningene om man vil ha tett og god funksjon.
det vil fungere men vil ikke fungere for lavenergihus.

P
O oliven1 skrev:
det kommer fungere men kommer ikke fungere for lavenergihus.
Begrepet lavenergihus samler alle slags hus som bruker mindre energi enn det Byggteknisk forskrift krever. Oftest fordi det har et mindre oppvarmingsbehov enn et standardhus. Et lavenergihus skal ligge betydelig lavere enn Byggteknisk forskrifts krav, hvor langt under er derimot ikke definert.
Dagens krav for småhus ligger på 90 kWh/m2/år.. så bygger du et hus om 45 kWh/m2/år så kan man kalle det lavenergihus..

Sist redigert av en moderator:
O oliven1 skrev:
för det er samme grunn som lavenergihus, hva er problemet?
At du messer og skriver at man ikke "kan" og "får". TS funderer på en sommerhytte på søyle og din erfaring med bygg på tusenvis av kvadrat er nok verken aktuelle eller etterspurte.

O
Rejäl skrev:
Begrepet lavenergihus samler alle typer hus som bruker mindre energi enn det Boverket krever. Ofte fordi det har et mindre oppvarmingsbehov enn et standardhus. Et lavenergihus skal ligge betydelig lavere enn Boverkets krav, hvor mye lavere er dog ikke definert.
ok, ikke for nullenergi/plusshus/passivhus som diskutert i tråden.
Fornøyd?

P
O oliven1 skrev:
okei, ikke for nullenergi/plussergi/passivhus som er diskutert i tråden.
Fornøyd?
Men du har selv skrevet lavenergihus?
Plussergi hus kan det vel være om man produserer mer enn hva man forbruker?

Nullenergi og passiv krever dog mer så der kan jeg være enig med deg..

O
F fribygg skrev:
At du mestres og skriver at man ikke "kan" og "får".
TS funderer på en sommerhytte på pilar, og din erfaring med bygninger på tusenvis av kvadrat er nok verken anvendelig eller etterspurt.
jo, for det samme tenkt uavhengig av hvor stort det er.
samme problem å løse.

noen grunnleggende ting for et passivhus (kall det hva du vil):

mye isolasjon
minimere kuldebroer
gjenvinning
oppvarming
tetthet (plast/teip)
nytte terrenget.

de må løses i hver detalj, og du kan da ikke velge standard løsninger uansett hva det gjelder.
ta hva som helst, veggkonstruksjonen kan ikke se ut som en vanlig vegg; det er ikke nok å bare legge på mer isolasjon, men man må tenke helt om hvordan veggen er bygget opp.

O
Rejäl skrev:
Men du har selv skrevet lavenergihus?
Plussenergi hus kan det vel være om man produserer mer enn hva man forbruker?
jeg sier jo at det jeg nevner gjelder for nullenergihus, plussenergihus samt passivhus.

alle tre ovenfor med fokus på passiv hus har jeg bygget/prosjektert utrolig mye av gjennom årene.

P
O oliven1 skrev:
jeg sier jo at det jeg nevner gjelder for nullenergihus, plussenergihus samt passivhus.

alle tre ovenfor med fokus på passivhus har jeg bygget/prosjektert utrolig mye av gjennom årene.
I og med at du har blandet inn lavenergi i dine begreper så blir det rotete.. f.eks. I sitat #172

Har ikke satt spørsmålstegn ved dine yrkeskunnskaper, hvor har du fått det fra?

• Liker
fribygg
  • Laddar…
Slik blir huset plassert i stockholm. I beregningen har jeg gått ut fra at halvparten av varmtvannet produseres i peisen. Men hele oppvarmingen skjer med LLVP personvarme og gjenvinning. Vinduer med U-verdi 0.7. 200 mm pir i tak, vegger og gulv.

Bilde viser en tabell over spesifikk energianvendelse i huset, med oppvarming 24.6, tappvarmvatten 4.9, og fastighetsenergi 3.5 kWh/m² Atemp.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.