130.731 lest ·
270 svar
131k lest
270 svar
Naboen river eternittak!
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Synes nok han har gjort utrolig mye bedre enn de fleste ved å løfte pallen så høyt som mulig, løsne dem forsiktig, la dem skli ned til pallen. Din sammenligning med å felle et tre 5 meter fra huset, ja, om det er en nybegynner som feller treet kan man kreve at de sier ifra på forhånd. Her føles det som en sammenligning med noen som jobber som trehugger og som før felling har montert 3 stk vaiere slik at det ikke kan falle over nabohuset.G greenhouse skrev:Saken er vel den at det er hans plikt å ikke skade andre. Han får skade seg selv så mye han vil, men han skal sørge for å ikke skade andre. På samme måte som at jeg ikke kjører 100 km/t forbi en barnehage.
I akkurat dette tilfellet har han kanskje gjort så godt han kunne, og risikoen er minimal. Men jeg hadde gjerne sett at han informerte oss om planene sine. Det ville jeg gjort om jeg for eksempel skulle felle et tre 5 meter fra huset hans.
Gjort er gjort
Det kan du jo få mene. Jeg ville også pratet med naboen om jeg skulle felle et tre 5 m fra huset hans, men jeg ville aldri ha fått for meg å informere naboer 80 m unna om jeg skulle ta ned et eterni-tak. Det ser jeg som en urimelig/unødvendig innsats.G greenhouse skrev:Saken er vel den at det er hans plikt å ikke skade andre. Han kan skade seg selv så mye han vil, men han skal sørge for å ikke skade andre. På samme måte som at jeg ikke kjører 100kmh forbi en barnehage.
I akkurat dette tilfellet kan det hende han har gjort så godt han kan, og risikoen er minimal. Men jeg hadde gjerne sett at han opplyste oss om sine planer. Det ville jeg gjort om jeg for eksempel skulle felle et tre 5 meter fra huset hans.
Gjort er gjort
Enig! Tenk på blodtrykket TS. Tenk også på at voksne ofte overfører sine frykter til barna sine.F framtand84 skrev:
Hvor høyt/lavt tre?G greenhouse skrev:
Et tre som er for eksempel 10m høyt kan lett slå i stykker deler av naboens hus om treet tilfeldigvis faller i feil retning.
Det er litt (veldig stor) forskjell på å felle et tre fem meter fra naboens hus og fjerne eternittplater fra et tak 80 meter fra naboens hus.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
LOL!T ToRy skrev:Nei, ingen person har dødd fordi de spiste 1kg sukker i 1978, helt riktig. Men for å koble det til hobbyhesten din relevansen så er det helt irrelevant og intet som noen i tråden har påstått. Jeg kan sette hele månedslønnen min på at samtlige personer i tråden - både de som har nevnt sukker og de som ikke har gjort det - forstår at sammenligningen går ut på at barnets sukkerinntak gjennom barnets livstid, er mer skadelig enn både eksponeringen av asbest som naboen har utsatt kidden for og den "naturlige" eksponeringen gjennom barnets livstid sammenlagt. Du er trolig den eneste person som av en eller annen grunn velger å ikke tolke det sånn. Så jo, sammenligningen med sukkerinntak er høyst relevant. Flere andre sammenligninger også.
Sukker ER ikke bra for oss, ikke i de mengder vi får i oss det. Og det er ikke bare tennene som blir utsatt, det er hele kroppen. Men stol ikke på mine ord, finn ut fakta selv. Kanskje ved å starte en tråd på et passende nettforum...?
"Naboen jobber som baker hjemmefra pga Corona og nå lukter det vanilje- og/eller melis men også kanel fra ventilasjonen."
Medlem
· Västra Götaland
· 85 innlegg
Staffan2000 skrev:
Beklagelig å lese dette, du følger ikke reglene:DanielPinjegård skrev:
Nei, ingen avsperringer og ikke noe vann. Vi sanerer mye tak og vi følger reglene. Det finnes ingen risiko for utenforstående som ikke jobber med det daglig. Svært lite fiber frigjøres om i det hele tatt. Avhenger av tilstanden. Utendørs er det ingen fare derimot innendørs er det en annen sak...som noen skrev, så har du mer dritt i lungene av veistøv enn av asbesten...
Les her: https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
HeiG greenhouse skrev:Heisann og takk for raske svar. Jeg tenker også at 80 meter burde skape mye luft per asbestfiber så å si.
Det høres jo lovende ut. Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Så vidt jeg vet er barnemat lovlig og det samme gjelder grusvei. Asbest er forbudt fordi det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster det inn (i varierende grad). Mannen som er 74 vil ikke dø av det, men jeg og min sønn er nok unge nok til å eventuelt lide av konsekvensene om 20 år. Jeg forstår dog tanken om at det finnes andre risikoer enn asbest. Å bo nær en hardt trafikkert vei er sannsynligvis også veldig dårlig for lungene, så også å røyke og kjøre motorsykkel i 300 km/t.
Dessverre er jo fibre og støv så smått at det ikke går an å se. Det ville vært interessant å høre meninger fra noen asbestsanerere eller noen som selv har demontert eternitt. Alt handler selvfølgelig om konsentrasjon i luften, og det i sin tur avhenger jo av hvor mye som frigjøres ved håndtering av asbest. AT det frigjøres fibre er 100 % sikkert da noen av platene har gått i stykker.
Jeg forstår din bekymring men som flere har påpekt tidligere trenger du ikke være spesielt bekymret. Asbest frigjøres fra eternitt når man sager/borer eller sliper i det, ytterst små mengder kommer når en takstein brekker/knekker. Helt klart er det en fordel å spraye på vann for å forhindre støvdannelse. Så at noen nevnte grusveien som en risiko og det stemmer, kvartsitt-støv fra grusveier er absolutt ikke noe å leke med da det kan gi silikose (steinstøvlunge). Derfor legger man salt på grusveier om sommeren. Jeg ville holdt sønnen borte fra hagen til naboen er ferdig, mest for hans skyld men jeg hadde ikke vært bekymret. Jeg jobber bare med saneringer og håndtering av miljøfarlige masser og der finnes betydelig farligere stoffer rundt oss enn litt asbest.
Foretak: https://www.av.se/find_v2/_click?_t...r/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf?hl=AsbestB Bernt_Karlsson skrev:
Ti sider innlegg som jeg oppsummerer med to setninger:
- Asbest er farlig. Hadde en onkel som jobbet innen VVS og døde av mesoteliom som spredte seg videre i kroppen, så jeg vet.
- Har man en paranoid frykt så er det heller ikke sunt. I dette tilfellet tas flisene ned forsiktig, på avstand, med vinden bortover.
Bare å ta det med ro og fokusere på noe morsommere.
- Asbest er farlig. Hadde en onkel som jobbet innen VVS og døde av mesoteliom som spredte seg videre i kroppen, så jeg vet.
- Har man en paranoid frykt så er det heller ikke sunt. I dette tilfellet tas flisene ned forsiktig, på avstand, med vinden bortover.
Bare å ta det med ro og fokusere på noe morsommere.
Men en så jækla flaks at nettopp min far døde av en eneste asbestfiber da, så ingen i hele verden noensinne trenger å bekymre seg lenger. 57 år gammel ble han. Han hadde aldri engang sett en eternittfabrikk uten jobbet som rørlegger. Et veldokumentert tilfelle som jeg vet lenge har blitt brukt i undervisningen om lungekreft, både røntgenbilder og preparat fra hans lunge. Du burde nok slutte å finne på "egne fakta" når det gjelder ting som kan skade andre menneskers helse. Derfor avstår jeg selv å forsøke å vurdere risikoene med taket som TS spør om.H hempularen skrev:Som sagt, ingenting å bekymre seg over.
...
De gruppene der man har kunnet finne en sammenheng mellom asbest og viss type kreft, har arbeidet i eternittfabrikker og lignende. De har stått og saget i eternitt innbakt i en tåke av asbestfibre hele arbeidsdagen år ut og år inn. Helt uten verneutstyr. I den gruppen har det vært veldig høy dødelighet i asbestrelaterte sykdommer.
Årsaken til at man vil være forsiktig selv med lave doser, er at teoretisk sett så kan man få kreft av en eneste asbestfiber. Men sannsynligheten er så lav at du ville måtte lete etter tilfelle i hele den totale menneskeheten som noen gang har levd på jorden, og vil leve her til solen kollapser. Så man bør unngå å male ned eternitt i kompostkvernen i hagen, selv om man i og for seg ikke blir syk av det heller.
Sist redigert:
Jeg synes naboen har håndtert dette bra. For å sette det i perspektiv, informerte du din egen nabo når du mistenkte asbest i teppet du rev ut, eller når du var redd trimmeren ville forårsake problemer nær din eternittfasade? Eller fyrrommet eller flisene eller platen i låven?G greenhouse skrev:Saken er vel den at det er hans plikt å ikke skade andre. Han får skade seg selv så mye han vil, men han skal sørge for å ikke skade andre. På samme måte som at jeg ikke kjører 100 km/t forbi en barnehage.
I dette tilfellet har han kanskje gjort så godt han kunne og risikoen er minimal. Men jeg skulle gjerne sett at han informerte oss om sine planer. Det ville jeg ha gjort hvis jeg for eksempel skulle felle et tre 5 meter fra huset hans.
Gjort er gjort
Om naboen skulle være mer bekymret enn det du er (i tilsvarende grad som du er mer bekymret enn det jeg er), ville han kanskje synes du måtte gjøre det.
Sannsynligvis ikke. Det er dette jeg og flere i tråden prøver å formidle.