130.731 lest ·
270 svar
131k lest
270 svar
Naboen river eternittak!
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Har man fått mange kloke svar på spørsmålet sitt og likevel fortsetter å vri og vende for å få det svaret man vil ha.S Sanna171 skrev:
Ja...Da er jeg redd for at man nok må regne med at det lett sporer av!
Spørsmålet er åpenbart besvart så langt det bare går, så hvorfor ikke låse tråden?
Ja det er et seriøst innlegg. Jeg har jobbet med asbest i minst 20 år så jeg vet hva jeg snakker om. Sjekk opp vitenskapen og alle utredninger om asbestpåvirkning. Du kan jo begynne med å plugge inn alt om asbest fra 1974 og fremover, så kanskje du roer ned dine meninger.Chriskar skrev:
Merkelig at jeg lever og har helsen egentlig, da jeg har vært utsatt for så mye farlig. Min far jobbet mye med asbest i sine dager, og døde først i høy alder. Da jeg var nyfødt bygde han vårt hus, og la da eternittak som han kappet med vinkelsliper uten beskyttelse. Selv lå jeg i barnevognen ved siden av og så på.. Selve huset ble bygget helt av treverk impregnert av kreosot, fantes ikke en planke i huset av "vanlig" treverk. Over 50 år senere er jeg frisk som en nøtt, og puslet med asbestisolering så sent som i vår. Jeg er ikke det minste bekymret.
Neeej, absolutt ikke låse, det er jo litt som å bli kastet ut fra kinoen midt i filmen...Saxsson skrev:
LOOOL, Chriskar adresserte nok TS og ikke deg, dog fantastisk for tråden at du reagerte som du gjorde. Med kraft!S skagget skrev:
Jeg lurte også på hvorfor TS er så bekymret for nettopp asbest. Har du eller noen i din nærhet blitt rammet av sykdom på grunn av asbest?Claes Sörmland skrev:
Det finnes mye som ikke er bra for helsen, så hvorfor fiksasjon ved asbest? Jeg skulle gjerne forstå bakgrunnen for din panikk.
Legg ned !G greenhouse skrev:Ja eller hur, tråden er jo nå mer selvdrevet. Jeg er en middelaldrende mann så der tok du feil Staffan. Jeg skal poppe litt popcorn og se på. Noen her inne oppfører seg som ultrafeminister som har mantraet "krenkede hvite menn" så fort de er tom for argumenter, når det i virkeligheten er de som er krenkede.
Videre er det skremmende hvor få som faktisk leser mine svar. Jeg har for lenge siden skrevet at jeg kjøper argumentene for at det er ufarlig og at jeg faktisk er panisk redd for asbest.
Det virker mest som det handler om å kaste dritt. Lurer på hvor lenge det tar før tråden blir et FB kommentarfelt og sporer av til referanser om Adolf Hitler!![]()
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Tja det er et godt spørsmål. Frykter er vel sjelden logiske dessverre. Var de det så ville vel ingen røyke eller kjøre bil.M MetteKson skrev:
I all velmening, gjør noe med din frykt. Jeg har en sønn på 9 år som periodevis er så bekymret over ting at familien i disse periodene holder på å slites i stykker. Han kan bekymre seg over å ha knust en rute fordi han tilfeldigvis kom borti den, dvs han stoler ikke engang på sine egne sanser. Han kan gruble over emnet i flere uker, sammen med andre ting som dukker opp. Han kan se på værappen 100 ganger om dagen for å forsikre seg om at det ikke skal tordne, selv om det er høytrykk og ikke en sky. Dette er ingen som vet hvor det kommer fra, verken jeg eller min kone er av den bekymrede typen. Men hvis det er vi som har overført denne typen bekymring uvitende, så er jeg forferdelig lei meg for det i så fall.
Jeg tror at jeg skal starte en tråd om å bruke sukker som strukturelement ved innendørsmaling og spørre om det er noen som ser noen problemer med det. Ville sikkert fått mange svar som sier at jeg burde bekymre meg for asbest i stedet :O
Komparative sammenligninger er aldri relevant ved bekymring for barns helse.
Komparative sammenligninger er aldri relevant ved bekymring for barns helse.
Er ikke dette et "trollinnlegg" for å dra personer til forumet?G greenhouse skrev:Heisann og takk for raske svar. Jeg tenker også at 80 meter burde skape mye luft per asbestfiber så å si.
Det høres jo lovende ut. Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Såvidt jeg vet er barnemat lovlig og det samme gjelder grusvei. Asbest er forbudt på grunn av at det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster det inn (i varierende grad). Gubben som er 74 kommer ikke til å dø av det, men jeg og min sønn er nok unge nok til å eventuelt lide av konsekvensene om 20 år. Jeg forstår dog tanken at det finnes andre risikoer enn asbest. Å bo nær en trafikkert vei er sannsynligvis også veldig dårlig for lungene, likeledes å røyke og kjøre motorsykkel i 300km/h.
Dessverre er jo fiber og støv så smått at det ikke går an å se. Det ville være interessant å høre meninger fra noen asbestsanerere eller noen som selv har plukket ned eternitt. Alt handler jo så klart om konsentrasjon i luften og det avhenger igjen av hvor mye som frigjøres ved håndtering av asbest. ATT det frigjøres fibre er 100% sikkert da noen av pannene har gått i stykker.
Elbiler får man elallergi av...Chriskar skrev:
/ Hilsener Fredrik