Status
Stengt for ytterligere svar.
G greenhouse skrev:
Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert.
hverken feil eller uinformert. det er en klartenkt og logisk respons ut fra den informasjon som ble gitt. om det var mitt barn hadde jeg direkte ringt et saneringsfirma og hørt med de om hvor farlig det faktisk er. rent hypotetisk altså.

R redrobot skrev:
Jeg forstår din bekymring og deler den men for min egen del har jeg bestemt meg for å stole på de som sier at risikoen er liten.
Dessverre fungerer det ikke slik ved fobier.

• Liker
MKAR og 3 andre
  • Laddar…
Asbestpartikler er tunge og reiser ikke så langt heldigvis .

G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!
Vad har grannens ålder med saken att göra?
G greenhouse skrev:
Hej!

Vi bor på landet och vår granne har ett uthus där det ligger eternittak på. Idag när jag skulle hämta in vår 14 månaders son från förmiddagsvilan så såg jag att grannen håller på att plocka ner eternittaket! Jag sprang direkt in med vår son och stängde dörrar och fönster. Grannens hus står ca 80 meter från där min son sov och ca 25 meter från vårt hus.

Jag ringde honom och han sa att att de plockar lös plattorna en och en och hasar ner dem längs läkten och ner på en pall som de har lyft upp med traktorn längst ner på taket. Han sa att några går sönder på mitten men att de i övrigt tar ner dem hela. Däremot lägger han dem bara öppet på pall ute på gården tills han ska slänga dem istället för att lägga de i plastsäck. Jag bad honom åtminstone spruta vatten på taket medan han plockar ner pannorna men jag har inte kontrollerat om han gör detta.

Han säger såklart att det inte dammar men jag vet ju att det alltid dammar när man river så det är klart det dammar även om det inte dammar i närheten av lika mkt som om man kapar eternit t.ex. Han menar att det dammar mer från vägen vilket säkert är sant men vägen består ju av grus och inte asbest! Jag vet ju att han omöjligen kan vet hur mkt damm han frigör när han river pannorna.om det blåste från vårt hus vore det ju mindre farligt men vindriktningen är ju omöjlig att lista ut.

För min egen del är jag inte särskilt orolig men vår lilla son låg ju ute och sov och var även ute dagen innan så de också rev taket (utan att jag visste).

Hur farligt kan detta vara?! Jag förstår att det är omöjligt att svara på hur mkt min son fått i sig men det vore skönt om någon vet mer om detta? Hur länge är asbestdammet kvar i luften dvs när kan vi gå ut igen? Kan man tänka sig att det blåser in genom självdrag i fönster dörrar osv?

Bör vi utrymma huset tills han är färdig? Att riskera min sons hälsa för att en 74 årig gubbe är oaktsam med asbest känns INTE aktuellt!

• Liker
  • Elsker
dicliff og 1 annen
  • Laddar…
B Bernt_Karlsson skrev:
Jeg orker ikke å lese alle innleggene, men jeg ser at noen tar det altfor lett.
Slik skriver Arbeidstilsynet:

Å håndtere asbest er farlig. Arbeidstilsynets regler, som er utarbeidet for å begrense risikoene ved å håndtere asbest, kan også brukes av privatpersoner. Reglene beskriver metoder for å arbeide sikkert med asbestholdige materialer. For å minimere risikoene for seg selv og sine pårørende anbefaler vi at man bruker disse metodene også som privatperson.

Det innebærer for eksempel at eternittplater på tak og fasader først skal vætes og deretter tas ned så hele som mulig, samt at halvmaske med P3-filter, vernehansker og verneklær av engangstype brukes.
Farlig for den som håndterer dem (langtidseksponering er jo deretter den store faren), ikke for den som befinner seg 80 m bort fra et sted hvor hele plater tas ned.

• Liker
Nillea og 3 andre
  • Laddar…
U Urbanorl skrev:
Det finnes ingen grunn til å forsvare en forurensning med at det finnes andre. Dette er de regler som arbeidsmiljøverket har utarbeidet. De er ikke bindende for privatpersoner men de bør følges. [lenke]
Akkurat min mening.

P Peternow skrev:
Asbestpartikler er tunge og reiser ikke så langt, heldigvis.
Dette var interessant. Jeg trodde de var små og lette og derfor farlige fordi de reiser lett og langt.

Hvor leste du dette?

G greenhouse skrev:
Hei!

Vi bor på landet og vår nabo har et uthus hvor det ligger eternittak på. I dag når jeg skulle hente inn vår 14 måneder gamle sønn fra formiddagsluren så jeg at naboen holder på å plukke ned eternittaket! Jeg løp direkte inn med vår sønn og stengte dører og vinduer. Naboens hus står ca. 80 meter fra hvor min sønn sov og ca. 25 meter fra vårt hus.

Jeg ringte ham og han sa at de plukker løs platene én og én og drar dem ned langs lektene og ned på en pall som de har hevet opp med traktoren nederst på taket. Han sa at noen går i stykker på midten, men at de for øvrig tar dem ned hele. Derimot legger han dem bare åpent på pall ute på gården til han skal kaste dem i stedet for å legge dem i plastsekk. Jeg ba ham i det minste sprøyte vann på taket mens han plukker ned platene, men jeg har ikke kontrollert om han gjør dette.

Han sier selvfølgelig at det ikke støver, men jeg vet jo at det alltid støver når man river, så det er klart det støver selv om det ikke støver i nærheten av like mye som om man kapper eternitt f.eks. Han mener at det støver mer fra veien, noe som sikkert er sant, men veien består jo av grus og ikke asbest! Jeg vet jo at han umulig kan vite hvor mye støv han frigjør når han river platene. Om det blåste fra vårt hus ville det jo vært mindre farlig, men vindretningen er jo umulig å finne ut av.

For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vår lille sønn lå jo ute og sov og var også ute dagen før da de også rev taket (uten at jeg visste).

Hvor farlig kan dette være?! Jeg forstår at det er umulig å svare på hvor mye min sønn har fått i seg, men det ville være godt om noen vet mer om dette? Hvor lenge er asbeststøv igjen i luften, dvs. når kan vi gå ut igjen? Kan man tenke seg at det blåser inn gjennom selvtrekk i vinduer, dører osv.?

Bør vi evakuere huset til han er ferdig? Å risikere min sønns helse fordi en 74 år gammel mann er uforsiktig med asbest føles IKKE aktuelt!
Det vil jo støve fra undersiden av taket, og bjelkene, men det er jo bare gammelt støv fra tørt høy og masse annet. Det er jo ikke farligere å stable dem på en pall enn der de har ligget på taket. Pakkes i doble sekker skal det gjøres når det skal til gjenvinning, de tar ikke imot det ellers.
Det er klart at det er jo ikke optimalt å bryte i stykker hele taket i småbiter, men det er ikke farlig at en enkelt plate går i stykker, asbesten er jo bundet i betongen. Om man bryter en plate og holder opp mot lyset, kan man se fibrene stikke opp om man ser riktig nøye. En takbit som brytes i to deler, der sitter asbestfiberen igjen i den ene delen, og går ut av den andre delen, den delen som er kortest så å si. Det blir litt som om man tar en spiker og slår inn i en trebit 80 mm ned i treverket, deretter tar man og klipper av hodet på spikeren så den stikker opp 20 mm, deretter banker man fast en lik trebit på den utstikkende spikeren. Tar man fra hverandre disse to trestykkene nå, vil den sitte igjen i den som er 80, og slippe i den som er 20 mm. Akkurat sånn ganger 10000, og i fibre i stedet. Visst, noen enkeltfibre kanskje slippes, det er derfor man skal unngå å bryte dem. Og vann, absolutt veldig bra måte å binde fibre med. Men jeg forstår hvorfor han ikke vil drukne hele taket og bjelkene i masse vann, det blir ikke lett å arbeide da, det blir glatt. Du kan være helt rolig så lenge han ikke kaster ned platene på bakken slik at de går i stykker, eller i en container slik at de går i stykker. Det virker som han gjør det riktig. Men!! Man får absolutt ikke sage i dem med vinkelsliper eller så, det er da det frigjøres masse korte, tørre og flygende fibre.

• Liker
Oneip og 2 andre
  • Laddar…
U Urbanorl skrev:
Det finnes ingen grunn til å forsvare en forurensning med at det finnes andre.
Dette er de regler som arbeidsmiljøtilsynet har utarbeidet. De er ikke bindende for privatpersoner, men de bør følges. [lenke]
Forurensninger skal selvsagt ikke forsvares, men man undres allikevel over hvor mange som på en eller annen måte fokuserer på risikoene med asbest og virkelig legger masse tid og krefter på å bekymre seg over det når det samtidig finnes andre (større risikoer i livet).
Arbeidstilsynet arbeider for å beskytte dem som yrkesmessig håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risiko finnes selvsagt også om en privat eiendomsbesitter håndterer asbest uforsiktig, men risikoen er jo størst for den som håndterer asbesten og ikke for naboer som bor 80 m unna.

Å som i dette tilfellet begynne å kreve at naboen skal vanne taket er galskap. Risikoen for at naboen sklir og skader seg vil langt overskride risikoen for at TS inhalerer asbestfibre.

• Liker
Enolf og 5 andre
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Forurensning skal såklart ikke forsvares men man forundres likevel over hvor mange på en eller annen måte snør inn på risikoene med asbest og virkelig bruker masser av tid og krefter på å bekymre seg over det når det samtidig finnes andre (større risikoer i livet).
Arbeidstilsynet arbeider for å beskytte dem som yrkesmessig håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risikoer finnes såklart også om en privat eiendomsbesitter håndterer asbest uforsiktig men risikoen er jo størst for den som håndterer asbesten og ikke for naboer som bor 80 m unna.

Å som i dette tilfellet begynne å kreve at naboen skal vanne taket er vanvidd. Risikoen for at naboen sklir og skader seg vil jo langt overstige risikoen for at TS inhalerer asbestfibre.
Ha! Da tenker vi likt du og jeg, skrev omtrent det samme.

G greenhouse skrev:
Hvor mange dødsfall per år pga at en person spiste 1kg sukker i 1978? Null. Det må kanskje være dårlig for folkehelsen, men det er en HELT annen diskusjon.

Hvor mange barn dør av at forelderen mister dem? Vet ikke med gjetningsvis null, muligens et freak accident en gang per år.

Hvorfor skal folk ta spørsmål om asbest så personlig? Dette mineralet deler folk verre enn det innvandringsspørsmålet gjør.
Antall personer som døde som følge av sukkerkonsum -87 er trolig like mange som døde av å rive et eternittak ;) Beklager, jeg kunne ikke la være.

Hvor mange som mister barna sine med den konsekvens at de dør håper jeg er null eller nær det. Derimot bør man være bevisst på at fallulykker er en av de aller, aller største ulykkestyper for små barn. Ofte handler det om fall fra sofakanter, trapper, stoler m.m. Så om man nå nødvendigvis vil bruke en slik metafor kunne man i stedet ha sagt at det er farligere å ha en toåring i sofaen enn å bo ved siden av en som river taket.

Om du leser de første dusin innleggene igjen vil du se at få, om noen, tok din bekymring om asbest særlig personlig. Det var først etter at du selv gikk i gang på svarene at det ble av en mer personlig natur. Det kreves to for å danse tango pleier man å si (eller dusinvis om man henger på byggahus.se).

G greenhouse skrev:
Det står nok i asbestens lure fare og de små doser som trengs for å utsettes for risiko. Som med alle frykter er den ikke logisk. På 80-90 tallet var folk redde for å få AIDS til tross for at de ikke var homoseksuelle sprøytenarkomaner. Det er ikke logisk å være redd for edderkopper eller slanger heller, men likevel er folk det. Mye sjeldnere er man redd for de statistisk signifikante farene.
Du har startet titalls tråder om emnet, får dusinvis av svar bare i denne tråden og forhåpentligvis har du også søkt fakta fra mer seriøse kilder. Til tross for det skriver du at det er en lur fare og at små doser er nok til at det er risikabelt.

Du har ikke feil i sak, men derimot ser du ut til ikke å ville se det store bildet, det viktige bildet. Så jævla lur er den ikke, så lenge du ikke sager, borer, bryter, sparker eller gnir deg mot platene kan du være rolig. Og mengden som trengs for å være farlig er, som sagt tidligere mange ganger, større enn hva du vil tro.

Jeg har full forståelse for at man har en irrasjonell respekt for ting man ikke forstår, men med tanke på hvor mye tid du har lagt ned på dette burde du, ærlig talt, funnet litt innsikt i emnet.

U Urbanorl skrev:
Det finnes ingen grunn til å forsvare en forurensning med at det finnes andre.
Dette er de regler som arbeidstilsynet har satt opp. De er ikke bindende for privatpersoner, men de bør følges. [lenke]
Men som jeg tolker det ”forsvarer” de innleggene du sikter til ikke at man kan stikke hodet i en boks med asbest bare fordi man spiser sukker eller går på grusveier. De forsvarer påstanden om at risikoen for å få negative konsekvenser er ubetydelig hvis noen river et tak litt forsiktig nesten hundre meter borte. Nå har jeg riktignok ikke snakket med arbeidstilsynet, men jeg vil tro at dersom asbest var så farlig at man ikke kunne oppholde seg innenfor en radius av hundre meter uten verneutstyr så ville det ikke vært lovlig for privatpersoner å håndtere asbest.

• Liker
  • Elsker
dicliff og 3 andre
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Forurensninger skal såklart ikke forsvares men man forundres likevel over hvor mange på noen måte snør inn på risikoene med asbest og virkelig legger massevis av tid og kraft på å bekymre seg over det når det samtidig finnes andre (større risikoer i livet).
Arbeidstilsynet jobber for å beskytte dem som yrkesmessig håndterer asbest og ofte kommer i kontakt med det. Risikoer finnes såklart også om en privat eiendomseier håndterer asbest uforsiktig men risikoen er jo størst for den som håndterer asbesten og ikke for naboer som bor 80 m unna.

Å som i dette tilfellet begynne å kreve at naboen skal vanne taket er galskap. Risikoen for at naboen sklir og gjør seg vondt vil jo langt overskride risikoen for at TS inhalerer asbestfibre.
Saken er vel den at det er hans plikt å ikke skade andre. Han får skade seg selv hvor mye han vil men han skal passe på å ikke skade andre. På samme måte som at jeg ikke kjører 100kmh forbi en barnehage.

i akkurat dette tilfellet kanskje han har gjort sitt beste og risikoen minimal. Men jeg hadde gjerne sett at han opplyste oss om sine planer. Det ville jeg gjort om jeg for eksempel skulle felle et tre 5 meter fra hans hus.

Gjort er gjort

• Haha
Incitament
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Nei, forskjellige spørsmålstillinger/materialer. Klart at jeg er engstelig anlagt når det gjelder asbest. Det skal jeg ikke stikke under stol med.
Fantastisk med slik dramatikk, men dessverre er din bekymring ikke bare underholdende. Sannsynligvis forkorter den ditt liv betraktelig mye mer enn det selve kilden til bekymringen påvirker noen, barnet 80 meter derfra inkludert, i din omgivelse overhodet.

Løfter likevel på hatten og takker for ditt vinnende bidrag i klassen dagens I-land-problem.

• Liker
  • Elsker
Engeln og 10 andre
  • Laddar…
Livet er livsfarlig, ingen har overlevd. ;)

• Liker
  • Haha
korsriddaren og 3 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.