Status
Stengt for ytterligere svar.
Hei!

Vi bor på landet, og naboen vår har en låve med et eternittak. I dag da jeg skulle hente inn vår 14 måneder gamle sønn fra formiddagsluren, så jeg at naboen holder på å ta ned eternittaket! Jeg sprang direkte inn med sønnen vår og lukket dører og vinduer. Naboens hus står ca. 80 meter fra der min sønn sov og ca. 25 meter fra vårt hus.

Jeg ringte ham, og han sa at de plukker løs platene én etter én og skyver dem ned langs lektene til en pall som de har løftet opp med traktoren nederst på taket. Han sa at noen går i stykker på midten, men at de ellers tar dem ned hele. Imidlertid legger han dem bare åpent på pall ute på gården til han skal kaste dem, i stedet for å legge dem i plastsekk. Jeg ba ham i det minste spraye vann på taket mens han tar ned platene, men jeg har ikke sjekket om han gjør dette.

Han sier selvfølgelig at det ikke støver, men jeg vet jo at det alltid støver når man river, så det er klart det støver, selv om det ikke støver i nærheten av like mye som om man kapper eternitt, f.eks. Han mener at det støver mer fra veien, noe som sikkert er sant, men veien består jo av grus og ikke asbest! Jeg vet jo at han umulig kan vite hvor mye støv han frigjør når han river platene. Om det blåste fra huset vårt, ville det vært mindre farlig, men vindretningen er jo umulig å finne ut av.

For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vår lille sønn lå jo ute og sov og var også ute dagen før, mens de også rev taket (uten at jeg visste det).

Hvor farlig kan dette være?! Jeg forstår at det er umulig å svare på hvor mye vår sønn har fått i seg, men det hadde vært fint om noen vet mer om dette? Hvor lenge er asbeststøvet igjen i luften, dvs. når kan vi gå ut igjen? Kan man tenke seg at det blåser inn gjennom naturlig ventilasjon i vinduer, dører osv.?

Bør vi evakuere huset til han er ferdig? Å risikere min sønns helse fordi en 74 år gammel mann er uforsiktig med asbest føles IKKE aktuelt!

• Haha
  • Wow
  • Liker
Incitament og 21 andre
  • Laddar…
Tror ikke du trenger å bekymre deg med tanke på at det finnes en viss mengde asbestpartikler i luften helt naturlig. Så lenge de ikke maler sønder platene til fint støv så vil neppe rivingen påvirke deg nevneverdig. (og ikke ungen din heller)

• Liker
  • Elsker
Viggator og 64 andre
  • Laddar…
Asbestfibre finnes allerede i luften, uansett om naboen river eller ikke. Enda mer i byen enn ute på landet selvfølgelig.
80 meter utendørs høres ut som en meget betryggende avstand. Det blir veldig mange kubikkmeter luft til å fortynne eventuelle fibre på mellom deg og naboen. Jeg hadde ikke vært det minste bekymret. Så trenger du jo ikke spasere forbi naboens tomt med barnet så lenge materialet ligger der om det gjør deg roligere, men heller ikke det burde være noe problem i det hele tatt.

• Liker
Nissens og 25 andre
  • Laddar…
Når det gjelder asbest er det langtidseksponering som er farlig.

• Liker
leffeisala og 28 andre
  • Laddar…
Det er vel omtrent like farlig som om noen står og røyker en sigarett 80 m unna. Jeg hadde ikke teipet igjen vindussprekkene for det i alle fall.

• Liker
  • Wow
  • Haha
E.Linkan og 36 andre
  • Laddar…
Å daglig inhalere støv fra grusveien er farligere.

• Liker
eleson og 22 andre
  • Laddar…
harry73
Så her utendørs er risikoen ikke altfor stor og avstanden virker å være ganske stor uansett.

Det er bra at du stenger ventilasjonen, selv om jeg ikke tror at det ville bli mange fibre som skulle finne veien inn til deg.

Tenk bare at det er bra at han fjerner det. Det ville vært mye verre om huset skulle brenne opp. Da eksploderer asbestplatene og sprer asbestfibrene seg med røyken i hele området. Da kunne du fått mye mer asbest inn i huset og inn i hagen.

• Liker
GotlandsShaggy og 7 andre
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
med tanke på att det finnes en viss mengde asbestpartikler i luften helt naturlig.
Jeg lurer faktisk på hvor naturlig det er at vi har en del asbest i luften. Føles rimelig på en måte at det i stor grad er en konsekvens av asbestutvinningen og bruken.

• Liker
Razmataz og 2 andre
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Jeg lurer faktisk på hvor naturlig det er at vi har en del asbest i luften. Føles rimelig på en måte at det til stor del er en konsekvens av asbestbrytningen og bruken
Det er jo en naturlig mineral så det ville jo være ganske merkelig om man ikke kunne finne spor av det i luften. Det er jo ikke i sånne kvantiteter at man ser det med forstørrelsesglass såklart........
Mange tror jo dessverre at asbest er noe vi henter på Mars omtrent, og at det er et fremmed materiale i vår verden.

• Liker
Nissens og 8 andre
  • Laddar…
En amerikansk studie, men det er nok anvendelig på hele verden:

"As a result of human use, asbestos fibers are now widely dispersed in the environment. Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc [Holland and Smith 2003].

Asbestos is also present in the environment naturally, primarily in underground rock.

• In most areas asbestos fibers are not released into the air because the rock is too deep to be disturbed easily.
  • In some areas, such as parts of California, Virginia, and New Jersey (and across the globe in Turkey and Corsica) where asbestos-bearing rock is close enough to the surface that construction and other human activities can disturb it, high concentrations of asbestos fibers can be released into the air [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
https://www.atsdr.cdc.gov/csem/csem.asp?csem=29&po=5

• Liker
Razmataz og 7 andre
  • Laddar…
harry73
S Stefan1972 skrev:
Det er jo et naturlig mineral så det ville jo være ganske merkelig om man ikke kunne finne spor av det i luften. Det er jo ikke i sånne mengder at man ser det med forstørrelsesglass så klart........
Mange tror dessverre at asbest er noe vi henter på Mars omtrent og at det er et fremmed materiale i vår verden.
Ja, det er et naturlig materiale, og der den kommer i dagen vil den så klart eroderes vekk og kan også havne i luften, men den kolossale utvinningen som vi hadde de siste 100 årene (og vi har fortsatt utvinning) + all bearbeiding, men også slitasje eller erosjon av asbestprodukter burde være større enn den naturlige komponenten.
Om bergarter som inneholder asbest kan frigjøre asbestfibrer i luften, burde asbesttak også kunne gjøre det, og der har man en mye større overflate som er eksponert.

Edit: ser at mitt spørsmål allerede er besvart i ovenstående innlegg

Staffans2000
G greenhouse skrev:
Å risikere min sønns helse for at en 74 år gammel gubbe er uaktsom med asbest føles IKKE aktuelt!
Din sønns helse risikeres hele tiden. Les innholdet i maten han spiser, så får du se. Han kjører også bil, er nær vann, trapper osv. Faren finnes overalt. Gubben er derimot et unntak. For der foreligger ingen fare.
Så, slutt å bekymre deg for spøkelser, og nyt det fine været i stedet.

Staffan

• Liker
  • Elsker
VolvoBm218 og 64 andre
  • Laddar…
Som sagt, ingenting å bekymre seg over.

Dels blir det veldig få fibre som overhodet frigjøres når man tar ned et eternittak, selv om enkelte plater sprekker. De fibrene som frigjøres fortynnes raskt i luften, og gir noen meter unna en så lav konsentrasjon at det ikke går å måle. På 80 meters avstand blir det enda umuligere å oppdage noen fibre utover de som finnes naturlig i luften.

De gruppene der man har kunnet finne en sammenheng mellom asbest og en viss type kreft, har arbeidet i eternittfabrikker og lignende. De har stått og saget i eternitt i en tåke av asbestfibre hele arbeidsdagen, år ut og år inn. Helt uten beskyttelsesutstyr. I den gruppen har det vært veldig høy dødelighet i asbestrelaterte sykdommer.

Grunnen til at man vil være forsiktig selv med lave doser, er at teoretisk sett kan man få kreft av en eneste asbestfiber. Men sannsynligheten er så lav at du skulle måtte lete etter tilfellet i hele den totale menneskeheten som noen gang har levd på jorden, og kommer til å leve her til solen kollapser. Så man bør unngå å male ned eternitt i kompostkvernen i hagen, selv om man forsåvidt ikke blir syk av det heller.

• Liker
HBerggren og 7 andre
  • Laddar…
Hei og takk for raske svar. Jeg tenker også at 80 meter burde skape mye luft per asbestfiber så å si.

Det høres jo lovende ut. Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Så vidt jeg vet er barnemat lovlig og så også grusvei. Asbest er forbudt fordi det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster det inn (i varierende grad). Mannen som er 74 kommer ikke til å dø av det, men jeg og min sønn er nok unge nok til å eventuelt lide av konsekvensene om 20 år. Jeg forstår dog tanken om at det finnes andre risikoer enn asbest. Å bo nær en svært trafikkert vei er sannsynligvis også veldig dårlig for lungene, så også å røyke og kjøre motorsykkel i 300 km/t.

Dessverre er jo fibre og støv så smått at det ikke går an å se. Det ville vært interessant å høre meninger fra en asbestsanerer eller noen som selv har demontert eternitt. Alt handler jo såklart om konsentrasjon i luften, og det avhenger jo av hvor mye som frigjøres ved håndtering av asbest. AT det frigjøres fibre er 100% sikkert da noen av platene har gått i stykker.

• Haha
  • Wow
  • Liker
Razmataz og 5 andre
  • Laddar…
Takplaterne sitter utendørs, noe som gjør at de ikke er like tørre som om de hadde sittet i et innertak. En våt/fuktig fiber flyr ikke spesielt langt om den flyr i det hele tatt. At en plate går i stykker skyldes nok i stor grad at den allerede hadde en sprekk etter å ha vært montert opp i lang tid. En sprekk med få løse fibre da regn og snø allerede har fjernet disse. Så om det blir noen løse fibre ved rivingen, vil de ikke komme langt, men havne rundt rivestedet.

• Liker
Premolar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.