Status
Stengt for ytterligere svar.
M Maledictus skrev:
Jeg er samboer med en kvinne som også har en helt sinnssyk frykt for hva barna kan utsettes for. Jeg kjenner igjen TS adferd. Det spiller ingen rolle hvor mye informasjon man kommer med, frykten er der hele tiden og på en irrasjonell måte får den minimale risikoen (om det i det hele tatt finnes en risiko i visse tilfeller) til å få enorme proporsjoner.

Jeg tror at diskusjonen kan avsluttes. TS har fått alle svarene hun trenger, det finnes ingen risiko i dette tilfellet og det kommer ikke til å spille noen rolle, hun vil være livredd uansett.
Tråden kan fortsette å leve om noen vil legge til noe i sakspørsmålet. Ellers kan den gjerne legges ned. Asbestklemmerne kan dra videre til neste asbesttråd og fortelle om deres asbestfortærende 94 år gamle morfar.

• Haha
Richard Beiron og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kan forstå din bekymring, men i dette tilfellet er den ugrunnet. Du utsettes som sagt for andre ting som er betydelig farligere enn asbest i din hverdag. Med den informasjonen som er oppgitt i mange av de ovennevnte kommentarene, synes jeg du kan sette deg rolig på terrassen og slappe av. Hvis du fortsatt føler ubehag, kan du vente med å være der til de er ferdige med arbeidet.

• Liker
Oneip og 3 andre
  • Laddar…
useless useless skrev:
En amerikansk studie, men det er nok anvendbart på hele verden:

"As a result of human use, asbestos fibers are now widely dispersed in the environment. Background levels in the air are extremely low, about 0.0001 fibers/cc [Holland and Smith 2003].

Asbestos is also present in the environment naturally, primarily in underground rock.

• In most areas asbestos fibers are not released into the air because the rock is too deep to be disturbed easily.
  • In some areas, such as parts of California, Virginia, and New Jersey (and across the globe in Turkey and Corsica) where asbestos-bearing rock is close enough to the surface that construction and other human activities can disturb it, high concentrations of asbestos fibers can be released into the air [ATSDR 2001a; Constantolopoulos 2008; Hasanoglu et al. 2003; Luo et al. 2003]"
[lenke]
Det synes som om bekymringen for asbest er farligere enn asbesten selv. Og i denne saken med 80 meter unna, utendørs og korttidseksponering så føles det jo helt trygt. Men det er samtidig litt morsomt å granske undersøkelser som den ovenfor litt dypere. Her måler man 0.0001 fibre/mL og det er jo ekstremt lavt. Sier man i stedet at det tilsvarer at Globen inneholder 60 millioner asbestfibre så ville mange kanskje nøle med å gå på neste hockeykamp. Alt avhenger av hvilken agenda man har.

• Liker
Guzzi og 5 andre
  • Laddar…
Jeg kan forstå din bekymring for asbest. Hva jeg ikke forstår er din måte å møte de som gir deg fakta, eller ditt irrelevante svada om asbestkramere og 94 år gamle bestefedre som angivelig spiser asbest.

• Liker
Enolf og 16 andre
  • Laddar…
Asbest er klart ikke sunt, men TS din bekymring virker helt uproporsjonal. Jeg tror det er derfor du får innlegg om barnemat, sukker osv., som forsøk på å sette ting i perspektiv.

Ja, asbest er ikke bra, men det finnes mye annet i samfunnet som ikke er bra, og har du noensinne veid inn dette?
Jeg (som amatør) tror at din bekymring for asbesten er farligere enn asbesten selv. Høyt blodtrykk er virkelig ikke bra.

80 m er en lang avstand i sammenhengen. Igjen amatørgjetter jeg, men jeg TROR også at du ikke vinner noe på å stenge ventilasjonen din. Snarere at du tilfører større risikoer når du gjør det. Å bo i hus med dårlig ventilasjon kan på sikt føre til luftveisproblemer, slik som astma.

At du ringer og klager på naboen fordi han tar ned taket er helt uberettiget. Nå virker det som om naboen er hyggelig og imøtekommende. Andre ville sannsynligvis bare ha slengt på røret.
Hvordan gjør du når du skal ta med barnet til byen på en shoppingtur? Ringer du til kommunen og krever at de stopper all biltrafikk i byen for at du ikke skal utsettes for partikler? Hvor ofte bytter du selv kupéfilter i bilen din?

Reagerer også på at det tok over 50 innlegg før du fikk et svar du var "fornøyd" med, til tross for at budskapene var de samme. Jeg vil gjette på at det var fordi Daniel skrev at han driver med taksanering på profesjonell basis. Alle andre svar avfeier du som tull. Dette er et forum bestående av 99% glade amatører. Vil du ikke ha deres/våre meninger så bør du nok vurdere å vende deg et annet sted med dine tanker.

I all vennlighet

• Liker
  • Elsker
Radhussemlan og 23 andre
  • Laddar…
Vi har vært med om at naboen lot fjerne eternittplater uten at selskapet som gjorde dette brukte noen form for beskyttelse og ble vettskremte og stengte alle ventiler osv. Men så roet vi oss litt og fant ut hva som gjelder, og i følge den opplysningen jeg fikk, var det ikke farlig i det hele tatt for oss. Denne typen partikler veier etter hvert visstnok ganske mye og faller ned og sprer seg ikke særlig langt i luften. Derimot skal man selvsagt ikke ha barn som leker akkurat der platene blir tatt ned, og den som jobber med det bør jo ha beskyttelsesutstyr, og det er også viktig å sikre at "restene" blir tatt hånd om på en korrekt måte. Men å bo ved siden av et hus der man tar ned platene skal etter hva jeg forstår ikke være farlig, så du trenger sikkert ikke bekymre deg. I vårt tilfelle var det litt spesielt at det var et selskap som gjorde dette på en feilaktig måte, så miljøinspektøren jeg snakket med dro dit og styrte opp det hele.

• Liker
greenhouse
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Tråden kan fortsette å leve om noen vil legge til noe i saksspørsmålet. Ellers kan den gjerne legges ned. Asbestkramerne kan dra videre til neste asbesttråd og fortelle om deres asbestfortærende 94 år gamle morfar
Det er jo knapt noen her som har hevdet at asbest er nyttig. Men du kanskje litt ydmykt kan innrømme at du ser ut til å ha en uforholdsmessig frykt for dette? Og at du faktisk innrømmer at de som hittil har skrevet i tråden kanskje har rett, uansett hva din "magefølelse" sier?

• Liker
Hasse Sandin og 1 annen
  • Laddar…
M Maledictus skrev:
Det er jo knapt noen her som har hevdet at asbest er nyttig. Men du kan kanskje litt ydmykt erkjenne at du ser ut til å ha en uproporsjonal frykt for dette? Og at du faktisk innrømmer at de som hittil har skrevet i tråden kanskje har rett, uansett hva din "magefølelse" sier?
Hvis du hadde tatt deg bryet med å lese alle svarene jeg har skrevet, har jeg gjort akkurat dette. Ikke noe vondt ment.

Sist redigert:
  • Liker
Lics og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
G greenhouse skrev:
Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert.
G greenhouse skrev:
Veldig ubehagelig historie dette
G greenhouse skrev:
At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av min nabos nonsjalanse og gjerrighet.
G greenhouse skrev:
Å sammenligne asbesteksponering med å bære sitt eget barn er bare irrelevant.
G greenhouse skrev:
Med det sagt, la oss holde en god tone.
G greenhouse skrev:
men de kunne gjerne sagt ifra på forhånd så jeg kunne holdt meg borte fra gården mens de jobber.
G greenhouse skrev:
Dessuten skal avfallet plastes inn og merkes, og det skjer ikke.
G greenhouse skrev:
Derimot bør jo taket vannes
G greenhouse skrev:
Å sammenligne asbest med sukker er bare barnslig.
G greenhouse skrev:
Berettiget frykt eller ei, så forventes en god tone
G greenhouse skrev:
La oss holde oss til emnet og ikke forvandle denne tråden til Anonyme anorektikere.

Slutt å sammenligne epler og pærer
G greenhouse skrev:
Nei, hvorfor skal jeg forlate min tråd når jeg har oppført meg strålende?
G greenhouse skrev:
Takk Daniel, fint med et svar fra en fagmann
G greenhouse skrev:
Akkurat, jeg vil ha bra, seriøse og respektfulle svar.
G greenhouse skrev:
Det er jeg helt enig i Maria, hensyn.
G greenhouse skrev:
Halve tråden er jo kritikk mot meg...
Etc etc...

Du glorifiserer deg selv, på en ren narsissistisk måte, samtidig som du idiotforklarer de som ikke mener som deg. Da oppstår spørsmålet: -Hvorfor skriver du her overhodet?

Staffan

• Liker
  • Haha
  • Elsker
PNI og 27 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Etc etc...

Du glorifiserer deg selv, på en rent narsissistisk måte, samtidig som du idiotforklarer de som ikke mener det samme som deg. Da oppstår spørsmålet: -Hvorfor skriver du her overhodet?

Jeg hverken glorifiserer meg selv eller idiotforklarer noen. Jeg er saklig. Jeg har stilt et spørsmål og svart på alle respektfulle svar på en respektfull måte.

Hvorfor skriver jeg her? I håp om å få gode svar på spørsmålet mitt. Noe jeg også har fått sikkert 10-20 stykker. Også dine svar var gode og respektfulle. Det jeg har stilt spørsmål ved, har vært sammenligningen av asbest med andre risikoer. Det var også der et sted denne tråden sporet av.

Staffan

• Liker
Minari
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Som sagt, inget å bekymre seg over.

Dels blir det veldig lite fiber som overhodet frigjøres når man tar ned et eternittak, selv om visse plater sprekker. De fiber som frigjøres fortynnes raskt i luften, og gir noen meter borte en så lav konsentrasjon at det ikke er mulig å måle. På 80 meters avstand blir det enda umuligere å oppdage noen fiber utover de som finnes naturlig i luften.

De grupper der man har kunnet finne en sammenheng mellom asbest og viss type kreft, har arbeidet i eternittfabrikker og lignende. De har stått og saget i eternitt innbakt i en tåke av asbestfibrer hele arbeidsdagen år ut og år inn. Helt uten verneutstyr. I den gruppen har det vært veldig høy dødelighet i asbestrelaterte sykdommer.
Nja, alle de som har arbeidet på skip blant annet i maskin har vært eksponert. Likeså ved jernbanens verksteder.
Mesotheliom er aggressiv kreft (og ikke forårsaket av tobakksrøyk.)

G greenhouse skrev:
Heisan og takk for raske svar. Jeg tenker også at 80 meter burde skape mye luft per asbestfiber så å si.

Det høres jo lovende ut. Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Hva jeg vet er barnemat lovlig og så også grusvei. Asbest er forbudt pga at det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster inn det (i varierende grad). Gubben som er 74 kommer ikke til å dø av det men jeg og min sønn er nok unge nok til å potensielt lide av konsekvensene om 20 år. Jeg forstår dog tanken at det finnes andre risiker enn asbest. Å bo nær en hardt trafikkert vei er sannsynligvis også veldig dårlig for lungene, så også å røyke og kjøre motorsykkel i 300 km/h.

Dessverre er jo fibre og støv så smått at det ikke går å se. Det ville vært interessant å høre meninger fra noen asbestsanerer eller noen som selv har plukket ned eternitt. Alt handler jo så klart om konsentrasjon i luften og det i sin tur beror jo på hvor mye som frigjøres ved håndtering av asbest. AT det frigjøres fibre er 100% sikkert da visse av taksteinene har gått i stykker.
Les på om kvartsstøv, steinstøv.
Tror din nabo har rett angående veinettet.

Jeg orker ikke lese alle innleggene, men jeg ser at noen tar altfor lett på det.
Slik skriver Arbeidstilsynet:

Å håndtere asbest er farlig. Arbeidstilsynets regler, som er utarbeidet for å begrense risikoene ved å håndtere asbest, kan også brukes av privatpersoner. Reglene beskriver metoder for å arbeide sikkert med asbestholdige materialer. For å minimere risikoene for seg selv og sine nærmeste anbefaler vi at man bruker disse metodene også som privatperson.

Dette innebærer for eksempel at eternittplater på tak og fasader først skal vannes og deretter tas ned så hele som mulig, samt at halvmaske med P3-filter, vernehansker og verneklær av engangstype benyttes.

• Liker
Lics og 2 andre
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Det var en bra poeng, dessverre regner det ikke, men det er andre dagen på rad med 20 grader og strålende solskinn så hvor fuktige de er vet jeg ikke. Sikkert fuktigere enn innendørs dog.

Også et rimelig poeng at plater som går i stykker allerede har "avgitt" sine fibre. Det høres plausibelt ut.

Veldig ubehagelig historie dette :(
Det eneste ubehagelige med historien er at du går bananas og anklager din nabo for å være uforsiktig helt uten grunn. Forsøk å holde kontroll på følelsene dine og ta til deg fakta.
Du kan også pakke en piknikkurv til din nabo, det er sikkert svett på taket, for naboskap skal man være forsiktig med.

• Liker
AndersOhrt og 7 andre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.