130.736 lest ·
270 svar
131k lest
270 svar
Naboen river eternittak!
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Ja, det var den siden som ga en sammenstilling som hørtes bra ut.Demmpa skrev:
Så kan det sikkert være forskjellig i ulike kommuner. Det som også kan variere er hvor man kan bli kvitt avfallet og hva det koster. Min egen gjenvinningsstasjon tar imot "maks tre kilo" fra privatpersoner. Har man mer må man dra til spesielle steder og betale. Jeg har selv måttet gjøre dette. Det var noen år siden, men allerede da fantes det begrensninger i mengde. Fikk pakke det i plastbøtter med lokk og kjøre til et sted hvor man tok hånd om risikavfall.
Hei
Vi kanskje forlater den opprinnelige spørsmålsstillingen men det kan jo være av interesse for spørsmålsstilleren hva personen som river tenker å gjøre med restene på sikt og kanskje kan stille det spørsmålet.
Hva man kan levere og hvor man kan levere avhenger åpenbart av hvor man bor.
Min pappa var nok sammenlignbar med "74 årig gubbe" og ville nok ikke ta verken bryet eller kostnaden for å ta hånd om avfallet. Her, i Sollentuna, er tydeligvis (nå) begrensningen 3 kg som man får levere gratis. Jeg antar at dette taket, som spørsmålsstilleren beskriver, trolig genererer en større mengde avfall og at da både transporter og eventuelle kostnader kan påvirke hvor avfallet havner.
Vi kanskje forlater den opprinnelige spørsmålsstillingen men det kan jo være av interesse for spørsmålsstilleren hva personen som river tenker å gjøre med restene på sikt og kanskje kan stille det spørsmålet.
Hva man kan levere og hvor man kan levere avhenger åpenbart av hvor man bor.
Min pappa var nok sammenlignbar med "74 årig gubbe" og ville nok ikke ta verken bryet eller kostnaden for å ta hånd om avfallet. Her, i Sollentuna, er tydeligvis (nå) begrensningen 3 kg som man får levere gratis. Jeg antar at dette taket, som spørsmålsstilleren beskriver, trolig genererer en større mengde avfall og at da både transporter og eventuelle kostnader kan påvirke hvor avfallet havner.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Hei Kvirre!kvirre skrev:
Hei
Vi kanskje forlater den opprinnelige problemstillingen, men det kan jo likevel være av interesse for den som spør hva personen som river planlegger å gjøre med restene på sikt, og kanskje kan stille det spørsmålet.
Hva man får legge fra seg og hvor man kan gjøre det, avhenger tydeligvis av hvor man bor.
Min pappa var nok sammenlignbar med "74 årig gubbe" og ville nok ikke ta verken bryet eller kostnaden for å ta hånd om avfallet. Her, i Sollentuna, er tydeligvis (nå) begrensningen 3 kg som man får levere gratis. Jeg antar at dette taket, som den som spør beskriver, sannsynligvis genererer en større mengde avfall, og at da både transporter og eventuelle kostnader kan påvirke hvor avfallet havner.
Helt ok å forlate opprinnelig spørsmål, den har uansett blitt forlatt langt langt unna på dette tidspunktet. Jeg må si at jeg tror at gubben vil plastre og kjøre til den lokale ÅVC. Så helt riktig av ham. Jeg skrev det opprinnelige spørsmålet i affekt, så kanskje det er noe burdust. Han har nok styrt det så bra som de fleste privatpersoner gjør, og kanskje er det til og med slik at det ikke hadde blitt bedre gjort av et firma. Derimot mener jeg fortsatt at det hadde vært god etikette å fortelle oss naboer før han begynte jobben.
Hvorfor? Om det åpenbart håndteres på helt riktig måte og det ikke foreligger noen fare så har vel du ingenting med det å gjøre?G greenhouse skrev:
Skal man melde fra om man kjører forbi på veien og kanskje slipper ut litt eksos? Ringe og si at man skal male om huset og siden maling regnes som farlig avfall er det bra at naboen er klar over situasjonen? Slapp av litt da....
Nei, det er ikke logisk å være redd for slanger, logikken sier at i Sverige er det nesten "umulig" å dø av slangebitt. Den eneste frittlevende slangen som er giftig er hoggormen, som de fleste svensker aldri møter på i løpet av sitt liv, og hvert år blir bare 300 personer bitt, og 70 personer trenger sykehusbehandling. Dødeligheten er så lav som 1-2 promille, og den tallet er synkende. Dødstallet er "noe enkeltstående dødsfall hvert tiår" ifølge internetmedicin.se, Jeg vil ikke skremme deg men årlig dør 1-2 personer i Sverige av vepsestikk, i 2018 døde 325 personer i trafikken og cirka 23 000 personer av kreft, så hvis du nødvendigvis vil være redd så finnes det mye verre ting enn slanger å være redd for. Det finnes terapi for å komme over frykt som er umotivert eller overdrevet. Lykke til.K Kirre2 skrev:
Sist redigert:
N Nisse Hammer skrev:Nei, det er ikke logisk å være redd for slanger, logikken sier at i Sverige er det nærmest "umulig" å dø av slangebitt. Den eneste frittlevende slangen som er giftig er hoggormen, som de fleste svensker aldri møter på i løpet av sitt liv, og hvert år blir bare 300 personer bitt, og 70 personer trenger sykehusbehandling. Dødeligheten er så lav som 1-2 promille, og det tallet er synkende. Dødstallet er "noen få dødsfall hvert tiår" ifølge internetmedisin.se, Jeg vil ikke skremme deg men årlig dør 1-2 personer i Sverige av vepsestikk, i 2018 døde 325 personer i trafikken og drøyt 92 000 personer av kreft, så om du nødvendigvis vil være redd, så finnes det mye verre ting enn slanger å være redd for. Det finnes terapi for å komme over frykt som er umotivert eller overdrevet. Lykke til.
Det døde ikke 92 000 av kreft, det er det totale dødstallet for ett år. Kanskje 25 000 dør av svulster, men naturligvis er det likevel et stort tall i sammenhengen.G greenhouse skrev:
Synes det er rasjonelt å være redd for slanger. Ikke være redd for at de skal dukke opp i sengen eller i frokostblandingen, men om man faktisk ser en slange. Da øker jo risikoen for å bli bitt betydelig, sammenlignet med hvilken som helst annen anledning, f.eks. på soverommet eller ved frokosten. Alt man er redd for må jo ikke være direkte dødelig, som f.eks. tak laget av eternitt som tråden handler om.
(kanskje respekt er et bedre ord enn redsel, å ikke gå bort for å pirke slangen i nesen)
Jeg har støtt på et antall hoggormer og jeg regner med at jeg har levd kanskje 2/3 av mitt liv, så det kan hende det blir flere.N Nisse Hammer skrev:Nei, det er ikke logisk å være redd for slanger, logikken sier at i Sverige er det nærmest "umulig" å dø av slangebitt. Den eneste frittlevende slangen som er giftig er hoggormen, hvilken de fleste svensker aldri møter på i løpet av sitt liv, og hvert år blir bare 300 personer bitt, og 70 personer trenger sykehusbehandling. Dødeligheten er så lav som 1-2 promille, og den tallet er synkende. Dødstallet er "noen få enkeltstående dødsfall hvert tiår" ifølge internetmedicin.se, Jeg vil ikke skremme deg men årlig dør 1-2 personer i Sverige av vepsestikk, i 2018 døde 325 personer i trafikken og drøyt 92 000 personer av kreft, så hvis du nødvendigvis vil være redd så finnes det mye verre ting enn slanger å være redd for. Det finnes terapi for å komme over frykt som er umotivert eller overdreven. Lykke til.
Jeg vet at flere dør av vepsestikk enn slangebitt, men jeg er ikke redd for veps uansett. Derimot synes jeg at slanger er ubehagelige.
Frykten for slanger er nedarvet hørte jeg et sted, til og med spedbarn reagerer på slanger. Det har sannsynligvis hjulpet oss å overleve.
Du trenger ikke amatøranalysere meg, jeg er ikke overdrevent redd for noe, bortsett fra muligens å bli veldig gammel...
Feil av meg, som du sier, døde det totalt 92 000 personer i 2018, ca. 25% av dem av kreft, hvilket gir cirka 23 000 personer. Som du selv sier, vis respekt for ormer, men å være redd er ikke rasjonelt. Å pirke dem på nesen er rett og slett dumt, noe som dessverre mange hunder gjør, hvilket fører til at mange hunder årlig får ormebitt i nesen, men hvis man ikke er dum som en hund, så løper man altså en minimal risiko for å bli bitt av en hoggorm. Eternittak er IKKE "direkte dødelig".P Pin skrev:Det døde ikke 92 000 av kreft, det er det totale dødstallet for et år. Kanskje 25 000 dør av svulster, men naturligvis fortsatt et stort tall i sammenhengen.
Synes det er rasjonelt å være redd for ormer. Ikke være redd for at de skal dukke opp i senga eller i frokostblandingen, men hvis man faktisk ser en orm. Da øker jo risikoen for å bli bitt betydelig, sammenlignet med enhver annen anledning, f.eks. i soverommet eller ved frokosten. Alt man er redd for må jo ikke være direkte dødelig, som f.eks. eternittak som tråden handler om.
(kanskje respekt er et bedre ord enn frykt, å ikke gå frem og pirke ormen i nesen)
Antagelig dør ikke din sønn av asbest. Innåndet asbest vil alltid bli igjen i lungene, men her virker risikoen å være ubetydelig. Maten som din sønn får under sin oppvekst er en ikke ubetydelig risikofaktor uavhengig av om den er lovlig eller ikke. Les om farene med sukker og halvfabrikata og sammenlign med dødstall i covid-19 eller asbest så vil du endre oppfatning.G greenhouse skrev:Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Hva jeg vet er barnemat lovlig og så også grusvei. Asbest er forbudt på grunn av at det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster det inn (i varierende grad). Gubben som er 74 vil ikke dø av det, men jeg og min sønn er nok unge nok til å potensielt lide av konsekvensene om 20 år.
Tross alt er de fibre som finnes i eternitt relativt store, og flyr ikke rundt så mye. For å kontrollere om det finnes asbest i disse platene kan du prøve å bryte av en liten del og holde utstikkende fibre under ild. Hvis de gløder og ikke forkulles er det asbest, ellers kan det være andre fibre av f.eks. cellulose eller palmefiber.
Håper det gikk bra for deg og sønnen og at dere ikke fikk i dere noen fibre!
Problemet er at du ikke ser ut til å forstå at kalle noen gubbe er ubehøflig. Ord er knyttet til sin kontekst, og at du ikke forstår at det ordet er nedsettende er trist. God tone er bl.a. å beskrive mennesker på en respektfull måte.G greenhouse skrev:Det er god tone, han er nettopp en 74 år gammel gubbe. Jeg kalte ham ikke en 45 år gammel transgender. Det ville vært feil i sak. Så om det er relevant, nei, selvfølgelig ikke. Men nå har jo Byggahus-eksperter dissekert mitt opprinnelige spørsmål ned til minste ord. Hvor vil dere med det annet enn å kaste dritt? Synes dere tråden er idiotisk, så la være å skrive i den.
Det ville vært lettere å lytte til deres tips og råd hvis dere ikke samtidig lette etter minste detalj for å påvise deres "kompetanse"
Side opp og side ned, har du fått samsvarende og relevante råd.G greenhouse skrev:
Først etter at du gang på gang, raljerte over din egen fortreffelighet og våre irrelevante svar, ble noen litt sure. Til tross for det fortsatte vi å gi råd.
Om du ikke "lytter" til det overveldende flertallets råd, er det ikke fordi du ikke kan. Men fordi du ikke vil!
Staffan
Sist redigert:
Ellers kan man grave det ned.kvirre skrev:
Hei
Jeg kan synes det høres ut som om personen i spørsmål ikke har lest seg opp helt og holdent på hvordan man bør gjøre. Denne trenger kanskje å informeres om hvordan arbeidet bør utføres
Klippet fra internett:
Håndtering av asbest
Privatpersoner kan håndtere asbestholdig materiale på sitt eget hus, men man skal ha kunnskap om hvordan man gjør det for å unngå helseskader. Ved riving kan asbest finfordeles til asbeststøv som kan gi skader på lungene.
Det viktigste ved håndtering av asbest er å unngå støving. F.eks bør vasking av eternittak ikke gjøres med høytrykksspyler. Det er risiko for at asbestfiber sprer seg til omgivelsene.
Sanering og melding
Hvis man skal sanere bygningen sin for asbest må man melde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, deretter får man en beslutning om forsiktighetsmål.
Asbestavfall
Asbest er farlig avfall og skal pakkes godt og merkes slik at det tydelig fremgår at det inneholder asbest. Asbestavfallet skal transporteres slik at det ikke støver. Avhengig av volum kan plastsekker som tapes tette brukes. Merk de asbestholdige emballasjene med advarselsteksten: ASBEST
Hva skal man tenke på om man skal sanere selv?
- Bruk maske med P3-filter
- Bruk saneringsoverall med hette
- Bruk tettsittende hansker
- Unngå helst å sanere innendørs. Husk at de små asbestfibrene kan være igjen i luften lenge og spre seg via klær til andre deler av huset.
- Naboer skal ikke utsettes for asbeststøv. Vann materialet ved behov for å redusere støving.
- Eternittplater: Ta dem forsiktig ned og unngå å bryte dem slik at det støver.
- Pakk materialet i tette plastsekker og merk sekkene: ASBEST.
Hør med din lokale gjenvinningsstasjon om det går bra å levere hos dem.
fordi slike internettforum overlever på en masse tørrprat (som denne), de elsker det. hvis man skulle rydde bort all dritten og beholde bare fornuftig & verdifull informasjon, så ville det ikke vært mye igjen. men hele forumet hadde vært enormt mer interessant.Saxsson skrev:
Lurer på om TS har vært i Corona-karantene for lenge og opplever kjedsomhet og avsaknad av debatt