Status
Stengt for ytterligere svar.
thomas33 thomas33 skrev:
Hadde nå asbest vært så farlig som noen synes å tro, skulle aldri privatpersoner fått håndtere det, eller også blitt tvunget til å bruke beskyttelse ved fjerning. Det finnes så mye annet som er betydelig farligere og som kun utdannede folk med beskyttelse får håndtere.
Kan bare være enig, det er bare å sammenligne med f.eks. plantevernmidler som har tre hovedklasser (1, 2 & 3) hvor bare den ene klassen (3) kan benyttes av privatpersoner.
https://www.kemi.se/bekampningsmedel/behorighetsklasser

• Liker
thomas33
  • Laddar…
Sockerhög Sockerhög skrev:
Haha selv, må jeg dessverre si. Du er åpenbart ikke skolert i moderne vitenskapsmetodikk. Begrepet "finnes ikke" er ikke en eksisterende term innen analytisk metodikk, men alt koker ned til hva deteksjonsgrensene er for metodene du bruker for å analysere omgivelsene dine.
Jeg har ikke grunnlag for å si dette, men jeg tør nok påstå at ikke alle slags molekyler og kjemiske forbindelser finnes i nærheten av nesen min i skrivende stund. Uansett målemetode

Når det gjelder hvorfor privatpersoner får håndtere det, så kanskje det først og fremst er av praktiske årsaker. Det finnes eternitt i hvor mange hus som helst. Det finnes flere forbud som ikke gjelder privatlivet. Røyking for eksempel. Det har endelig blitt forbudt på nesten alle arbeidsplasser, men hjemme går det bra.

Risikoen på den avstanden vil nok være veldig liten da du raskt får en kraftig utblanding-om det nå blåste i den retningen. Det er snarere naboen som har utsatt seg for risiko. Veldig klønete oppført.

I ingo_boy skrev:
Risikoen på den avstanden vil nok være veldig liten da du raskt får en kraftig fortynning - om det nå blåste den veien. Det er heller naboen som har utsatt seg for risiko. Veldig klønete oppført.
Enig. Naboen burde ha malt platene med en eller annen billig maling først og brukt åndedrettsvern.

P
Jeg skal egentlig ikke si noe da jeg også har asbestnoia, men til og med i min bok er dette tull. Hvor mange har egentlig peiling på hva eternittak er? Hvor mange mennesker har ikke bodd innen en radius av 80 meter fra en nabo som har revet og slitt i sitt eternittak/vegger uten å ha anelse om det. Herregud, det må jo være veldig slitsomt å ha noia for noe så langsøkt. Skjønner du hvor mange farer det finnes i livet. Hvor ligger denne "risikoen" på den listen? Nummer 199,690? Jeg tror du trenger terapi faktisk. Kanskje antidepressiva. Tuller ikke.

• Liker
trcjesa og 6 andre
  • Laddar…
K Kalbygge skrev:
Farligheten kan måles i beskyttelsestiltak som loven krever. Hvis det var ufarlig eller bare litt farlig, ville det ikke vært noen slik lov. Det er mye privatpersoner kan gjøre som ikke er regulert i loven. Årsaken til det er at en privatperson har ansvaret for seg og sine handlinger, mens et selskap har ansvaret for ansattes helse. Det betyr ikke at det er ufarlig. Det er ikke forbudt å hoppe fra et tak ned på asfalten som privatperson, men det er likevel farlig allerede ved en ganske lav høyde.

Men det var ikke dette tråden handlet om, men en person som føler uro. Leser man tråden, forventer man svar. Det er ok at noen ikke synes det er farlig og at han kan være rolig osv. Men det er ikke ok å drive hele tråden til at TS er en idiot som stiller slike spørsmål. Det resulterer i at man stiller folk til taushet, og da har man ikke vunnet noe som helst.
Jeg og mange andre har ikke i det hele tatt forsøkt å si at TS er en idiot som spør, men i stedet å være fornuftig. Ikke som noen nettroll vil få oss til å tro, at asbest er noe likt stridsgass. Vi har ALLE vært utsatt for en masse asbestpartikler under 1900-tallet, frem til det ble forbudt å produsere, selge og bruke. Da først sank nivået av asbest i luften rundt oss og vi begynte å beskytte oss. Selv om vi ikke arbeidet med det, kom vi i kontakt med det i dagliglivet, for det fantes nesten overalt.
Den ringe mengde som i dag frigjøres ved riving, er en brøkdel av den spredning som forekom da.

Å ikke unødig stille seg ved siden av noen som river asbest, er i de fleste tilfeller fullt tilstrekkelig beskyttelse, hvis du ikke ofte kommer i den situasjonen.

• Liker
Nisse Hammer
  • Laddar…
S
Tja hva skal man si. Det ser ut til å være litt opphauset med asbesten. Hver eneste bil har mer eller mindre asbest i sine bremseklosser. At de små mengdene som skulle komme ut skulle spille noen som helst rolle er ren utopi. Bekymret kan man jo være hvis man vil det, men andre mye større og mer vanlige farer er vel i så fall bedre å bekymre seg for enn ubetydelige mengder asbest. Dessverre tror dagens foreldre at de kan utestenge barna fra alt ondt som finnes i hverdagen.

• Liker
Doks og 2 andre
  • Laddar…
P
S Stego1 skrev:
Ja hva skal man si. Det virker å være litt opphauset med asbesten. Hver eneste bil har mer eller mindre asbest i sine bremseklosser. At de små mengdene som skulle komme ut skulle spille noen som helst rolle er ren utopi. Urolig kan man jo være om man nå vil det, men andre mye større og mer forekommende farer er vel i så fall bedre å uroe seg for enn forsvinnende små mengder asbest. Dessverre tror dagens foreldre at de kan stenge avkommet fra alt ondt som finnes i hverdagen.
Har ikke Asbest i bilbremser og clutcher vært forbudt siden 80-tallet?

så det burde være ganske få som ennå ruller, og de få som lever enda så er det nok alltid byttet bremser og clutch siden den gang så der er nok risikoen lav for å finne asbest. Så er det trolig ikke så mye hyggeligere ting i erstatningsmaterialene, men det finner man vel ut av om 20 år at de var enda farligere :)

Sist redigert:
  • Liker
Staffans2000
  • Laddar…
DanielPinjegård DanielPinjegård skrev:
Nei ingen avsperringer og ingen vann. Vi sanerer mye tak og vi følger reglene. Finnes ingen risikoer for utenforstående som ikke jobber med det daglig. Svært lite fiber frigjøres om i det hele tatt. Avhengig av tilstanden. Utendørs er det ikke noen fare derimot innendørs er det andre boller...som noen skrev så har du mer dritt i lungene av vegstøv enn av asbesten...
Vegstøv kan vel ikke sammenlignes med asbest?
Det er jo ikke engang steinstøv, men bare større støvpartikler som ikke fester seg i lungene.

Staffans2000
K Kalbygge skrev:
Enig. Naboen burde ha malt platene med en billig maling først og bruke åndedrettsvern.
Hvorfor det?

Verst synes jeg at, i Russland fortsetter man å bryte asbest til og med i dag.
En eternittplate med sement, med inngjutt asbest, er på en måte peanuts i sammenligning...

Verden er faen meg opp-ned. Det finnes dessverre mye verre ting der enn eternitt.
Hvordan 10 millioner svensker skal redde skiten (les planeten), er for meg fortsatt et mysterium, uavhengig av hva vi gjør.

• Liker
Doks
  • Laddar…
Jeg ville vært mer livredd så fort noen griller eller varmer huset med type ved/ pellets enn at gubben river taket :beer:

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
M Magnolium skrev:
Låter bra med god ton. Ta och börja vet jag - sluta kalla din granne en "74-årig gubbe".
Det er god tone, han er nettopp en 74-årig gubbe. Jeg kalte ikke ham en 45-årig transgender. Det ville vært feil i sak. Om det er relevant, nei selvsagt ikke. Men nå har jo Byggahus eksperter dissekert mitt opprinnelige spørsmål ned til minste ord. Hvor vil dere komme med det annet enn å kaste skit? Synes dere tråden er idiotisk så la være å skrive i den.

Det ville vært lettere å lytte til deres tips og råd hvis dere ikke samtidig lette etter minste detalj for å bevise deres "kompetanse".

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.