Status
Stengt for ytterligere svar.
G greenhouse skrev:
Tråden kan fortsette å leve om noen vil legge til noe i saksspørsmålet. Ellers kan den gjerne legges ned. Asbestklemmerne kan dra videre til neste asbesttråd og fortelle om deres asbestfortærende 94 år gamle morfar
Den eneste med dårlig tone er du. Du kaller alle som ikke er enige med deg for asbestklemmer. Det er du som har startet med skittkastingen. Hadde du vært villig til å ta imot informasjon og roe deg ned når risikoen ble forklart, så hadde denne tråden aldri blitt startet da du allerede hadde fått svarene i tidligere tråder. Kanskje det er på tide at en moderator låser tråden, og eventuelt legger en sperre så du ikke kan starte nye asbesttråder.

Man skal ha respekt for asbest, men man trenger ikke å være hypokonderisk rundt det....

• Liker
Enolf og 12 andre
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@Qunaki kilde på det takk!
Det trodde jeg alle visste i dag. Forna Sovjet still going strong :crysmile:

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Bra spørsmål, jeg ser ut til å ikke være alene i denne frykten heller.

Det bunner nok i asbestens lumske fare og de små dosene som trengs for å bli utsatt for risiko. Som med alle frykter er den ikke logisk. På 80-90 tallet var folk redde for å få AIDS selv om de ikke var homoseksuelle sprøytenarkomane. Det er ikke logisk å være redd for edderkopper eller slanger heller, men likevel er folk det. Meget sjelden er man redd for de statistisk signifikante farene.
Vil bare påpeke at det ikke bare er homoseksuelle sprøytenarkomane som kan få AIDS, men faktisk hvem som helst.
Og å være redd for slanger er vel det mest logiske som finnes.

• Liker
Pin
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Jeg har lest tråden og det finnes mange gode synspunkter. Jeg begriper veldig godt at risikoen er direkte koblet til eksponeringsgrad. Det jeg vil vite er snarere erfaringer og lignende rundt hvor mye støv som frigjøres når man tar ned et eternittak. AT det frigjøres vet vi. Spørsmålet er hvor mye og hvor farlig det er 80 meter unna.

Bare fordi det er livsfarlig å hoppe fallskjerm uten skjerm, betyr ikke det at alle andre risikoer og farer er verdt å utsette seg for. Bekymring for ting er sjelden basert på eksakt statistikk. For eksempel er folk nesten vettskremte over Coronaviruset til tross for at det er svært usannsynlig at man kommer til å dø av det. Å sammenligne asbesteksponering med å bære sitt eget barn er bare irrelevant.

Med det sagt, la oss holde en god tone. Jeg vil ikke gi meg inn i "min bestefar spiste asbest til frokost og han ble 92" diskusjonen fordi den er nytteløs.
Bra svart, så klart skal du være redd for barnet ditt, det er jo din oppgave som forelder! Asbestsanerere kler seg i verneutstyr fra topp til tå for å fjerne et par centimeter isolasjon rundt rør. Tilfeldighet overfor Corona som vises her er for dumt, folk dør eller blir veldig alvorlig syke i flere uker, det vil de fleste unngå, eller...

• Liker
greenhouse
  • Laddar…
Hei
Jeg kan synes det høres ut som om personen det gjelder ikke har lest helt og holdent hvordan man bør gjøre. Vedkommende trenger kanskje å bli informert om hvordan arbeidet bør utføres.
Klippet fra internett:

Håndtering av asbest
Privatpersoner får håndtere asbestholdig materiale på sitt eget hus, men man skal ha kunnskap om hvordan man gjør det for å unngå helseskader. Ved riving kan asbest finfordeles til asbeststøv som kan gi skader på lungene.

Det viktigste ved håndtering av asbest er å unngå støv. For eksempel skal vask av eternittak ikke gjøres med høytrykksspyler. Det er risiko for at asbestfiber sprer seg til omgivelsene.

Sanering og melding
Hvis man skal sanere sin bygning fra asbest må man melde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, deretter får man en beslutning om forsiktighetsregler.

Asbestavfall
Asbest er farlig avfall og skal pakkes godt og merkes der det tydelig fremgår at det inneholder asbest. Asbestavfallet skal transporteres slik at det ikke støver. Avhengig av volum kan plastsekker som tapes tette brukes. Merk emballasjen som inneholder asbest med advarselsteksten: ASBEST

Hva bør man tenke på hvis man skal sanere selv?

• Bruk maske med P3-filter
  • Bruk saneringsdrakt med hette
  • Bruk tettsittende hansker
  • Unngå helst å sanere innendørs. Husk at de små asbestfibrene kan bli værende i luften lenge og spre seg via klær til andre deler av huset.
  • Naboer skal ikke utsettes for asbeststøv. Vann materialet ved behov for å redusere støv.
  • Eternittplater: Ta dem ned forsiktig og unngå å brekke dem så det støver.
  • Pakk materialet i tette plastsekker og merk sekkene: ASBEST. Kontakt din lokale gjenvinningsstasjon for å høre om det er greit å levere der.

• Liker
Björkisvägen
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Klippt fra internett:
Litt mer spesifikk bør man dessverre være i kilden.

Uansett så virker jo retningslinjene rimelige. For øvrig synes jeg ikke at naboen har sviktet så mye. Hvis han slurver med den personlige verneutrustningen har han jo mest seg selv å skylde på.
punktet
"Naboer skal ikke utsettes for asbeststøv. Vann materialet ved behov for å redusere støving."
Synes jeg at han har oppfylt vel med forsiktig håndtering og 80 m sikkerhetsavstand. Ikke behov for vanning.

kvirre kvirre skrev:
Hei
Jeg kan mene det høres ut som om personen det gjelder ikke har lest seg helt opp på hvordan man bør gjøre. Denne trenger kanskje å bli informert om hvordan arbeidet bør utføres
Klippet fra internett:

Håndtering av asbest
Privatpersoner får håndtere asbestholdig materiale på sitt eget hus, men man skal ha kunnskap om hvordan man gjør det for å unngå helseskader. Ved riving kan asbest finfordeles til asbeststøv som kan gi skader på lungene.

Det viktigste ved håndtering av asbest er å unngå støv. For eksempel skal vasking av eternittak ikke gjøres med høytrykkspyler. Det er risiko for at asbestfiber sprer seg til omgivelsene.

Sanering og melding
Om man skal sanere sin bygning fra asbest må man melde dette til miljøkontoret i sin hjemkommune først, deretter får man en beslutning om forsiktighetsmål.

Asbestavfall
Asbest er farlig avfall og skal pakkes godt og utstyres med merking der det tydelig fremgår at denne inneholder asbest. Asbestavfallet skal transporteres slik at det ikke støver. Avhengig av volum kan plastsekker som teipes tette. Merk opp de asbestholdige emballasjene med advarselsteksten: ASBEST

Hva skal man tenke på om man skal sanere selv?

• Bruk maske med P3-filter
  • Bruk saneringsoverall med hette
  • Bruk tettsittende hansker
  • Unngå helst å sanere innendørs. Tenk på at de små asbestfibrene kan være igjen i luften lenge og spre seg via klær til andre deler av huset.
  • Naboer skal ikke utsettes for asbeststøv. Vann materialet ved behov for å redusere støv.
  • Eternittplater: Plukk dem ned forsiktig og unngå å brekke dem slik at det støver.
  • Pakk materialet i tette plastsekker og merk sekkene: ASBEST.
    Hør med sin lokale gjenvinningsstasjon om det er i orden å levere hos dem.
Her kommer endelig svaret ts har ventet på!

• Liker
Kalbygge
  • Laddar…
Det er interessant med disse spørretrådene, får ikke spørsmålsstilleren det svaret denne helst vil ha så kan argumentasjonen for og imot fortsette i det uendelige uten at noe vesentlig tilføres....

• Liker
  • Haha
mikethebik og 4 andre
  • Laddar…
Hei
Mitt innlegg var mer ment å påpeke at hvis man så å si gjør det riktig, så burde det være greit å utføre arbeidet på denne måten. MEN at man da trenger å gjøre det på riktig måte. For eksempel syntes jeg å se i det opprinnelige innlegget at man ikke hadde pakket inn avfallet i plast. Hvis det da blir liggende på en lastepall et eller annet sted år etter år, fortsetter nedbrytningen av sementen i materialet og fibrene kan frigjøres etter hvert. Det kan jo anses som upassende for naboene i nærheten!

• Liker
Kalbygge og 1 annen
  • Laddar…
@kvirre fra hvilken side på internett er teksten tatt?

Har funnet en side som har mer eller mindre nøyaktig samme tekst, det er en saneringsfirma,
https://sanering-asbest.se/vad-kan-man-göra-själv

Finner bare en kommune der sanering av asbest skal meldes til kommunen, å det er Lomma.

• Haha
  • Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Sanering og melding
Hvis man skal sanere sin bygning fra asbest, må man melde fra til miljøkontoret i sin hjemkommune først, deretter får man en avgjørelse om forsiktighetsmåter.
Vis gjerne en kilde på at en privatperson melde til kommunen før man sanerer asbest.

• Haha
  • Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
P
kvirre kvirre skrev:
Hei
Mitt innlegg var mer tenkt å påpeke at om man så å si gjør rett så burde det være ok å utføre arbeidet på denne måten. MEN at man da trenger å gjøre det på riktig måte. For eksempel så mente jeg å se i det opprinnelige innlegget at man ikke hadde pakket inn avfallet. Hvis det da blir liggende på en pall et eller annet sted år etter år, så fortsetter nedbrytningen av sementen i materialet og fibrene kan løsnes etter hvert. Det kan jo anses upassende for naboer i nærheten!
På den annen side så skjer den samme nedbrytningen med platene oppå taket også i så fall, så det argumentet virker som det faller bort for meg i alle fall. Man kan jo fortsatt ha dem på taket så lenge man ikke tukler med dem.. Ikke noe lovbrudd å ha eternittak. Og ligger de på en pall på bakken, så burde rimeligvis risikoen for spredning av fibre være lavere enn når de sitter på taket. Så jeg hadde også pakket dem inn på bakken alle dager i uken.

• Liker
thomas33 og 1 annen
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hei
Innlegget mitt var mer ment å påpeke at hvis man så å si gjør riktig, så burde det være greit å utføre arbeidet på denne måten. MEN at man da trenger å gjøre det på riktig måte. For eksempel syntes jeg å se i det opprinnelige innlegget at man ikke hadde plastet inn avfallet. Om det da blir liggende på en lastepall et sted år etter år, fortsetter nedbrytningen av sementen i materialet og fibrene kan frigjøres etter hvert. Det kan jo anses upassende for naboer i nærheten!
Slik jeg forstår TS første innlegg, er ikke naboen ferdig med demonteringen ennå, men holder på å plukke ned takplatene.

Slippes det mer fibre fra eternitplater som ligger stablet på hverandre på en pall enn når de sitter montert på taket?

Edit:
Man får som privatperson gjenmontere midlertidig fjernede eternitplater.
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/privatpersoners-hantering-av-asbest/
"Til eksempel kan eternitplater altså sitte igjen på huset til de tas ut av bruk ved for eksempel riving eller bytte av fasademateriale. Det er også tillatt å gjenmontere midlertidig fjernede eternitplater."

• Liker
Staffans2000 og 2 andre
  • Laddar…
kvirre kvirre skrev:
Hei
Innlegget mitt var mer ment for å påpeke at om man så å si gjør rett, så burde det være greit å utføre arbeidet på denne måten. MEN at man da trenger å gjøre det på riktig måte. For eksempel så syntes jeg å se i det opprinnelige innlegget at man ikke hadde plastet inn avfallet. Hvis det da blir liggende på en lastepall et eller annet sted år etter år, så fortsetter nedbrytningen av sementen i materialet og fibrene kan frigjøres etter hvert. Det kan jo anses som upassende for naboer i nærheten!
Så hvis man stabler platene i høyden, kan naboene bli plaget av nedbrytningen av sementen (selv om det må bli mindre overflate som er synlig) sammenlignet med om platene ligger spredt over hele taket?

• Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg kan ikke påstå at jeg er sikker på at det går raskere når de lagres enn på taket. Det avhenger nok helst av hvordan de lagres. En kompakt stabel som er beskyttet er sikkert en god oppbevaring. Vet bare at min pappa hadde plukket ned eternittplater og ikke blitt kvitt dem da dette ble gjort. Når jeg etter hvert arvet sommerhytta, lå haugen der fortsatt og minnet mest om en grushaug, da platene tydeligvis hadde frosset i stykker, spesielt der de hadde vært i kontakt med jord. Det var ikke helt lett å ta hånd om elendigheten!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.