Status
Stengt for ytterligere svar.
G greenhouse skrev:
Ja eller hva, tråden er jo nå mer selvgående. Jeg er en middelaldrende mann så der tok du feil Staffan. Jeg skal poppe litt popkorn og se på. Enkelte her inne oppfører seg som ultrafeminister som har mantraet ”krenkede hvite menn” så snart de har slutt på argumenter, når det faktisk er de som er krenket.

Videre er det skremmende hvor få som faktisk leser mine svar. Jeg har lenge skrevet at jeg kjøper argumentene for at det er ufarlig og at jeg virkelig er panisk redd for asbest.
Det virker mest som det handler om å kaste dritt. Lurer på hvor lang tid det tar før tråden blir et FB kommentarfelt og sporer av til referanser om Adolf Hitler! :rofl:
TS stiller et relevant spørsmål der han åpenbart ikke har noen egen kunnskap og fått masse kloke svar, men det fremgår tydelig at han har vanskelig for å av egen vilje eller forståelse slutte å føle uro!
Stiller meg da spørsmålet om TS selv har lest alle svarene ”han” har fått? (da også jeg trodde at det var en yngre mor som skrev)
Å skrive at naboen han har er gnien og nonchalant og at de som svarer kun er ute etter å kaste dritt og ikke leser det han skriver er ikke rettferdig mot noen involverte!
Har selv gått kurs for å sanere asbest derav min interesse i spørsmålet og er ikke ute etter å kaste dritt som TS åpenbart virker å tro!
Emnet er interessant så lenge det ikke sporer av..... hvem er krenket TS?
Gå nå over til naboen og byd ham litt popkorn, så ikke naboskapet blir lidende av dette.

Sist redigert:
  • Liker
  • Elsker
AndersOhrt og 6 andre
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Om TS bodde precis inntil naboen. Hvordan hadde du avskjermet taket?
Nei hadde ikke avskjermet taket men bedt naboen lukke ventiler og vinduer om det lå innenfor 10 meter

• Liker
SaabNiklas
  • Laddar…
P
Oi, for en søppeltråd med en masse meningsytere som fordømmer.

• Liker
Sista spiken og 2 andre
  • Laddar…
På arbeidsmiljødirektoratet finnes det masse informasjon om nettopp asbestsanering!

• Liker
undine
  • Laddar…
P Peken skrev:
Oj hvilken søppeltråd med en masse synsere som fordømmer.
Ja søppeltråd på så måte at det blir en masse innlegg unødvendig som ikke kommer noen til nytte. Blir lett så når trådskaper allerede før har en bestemt oppfatning om noe men likevel velger å starte en diskusjon.

• Liker
AndersOhrt og 5 andre
  • Laddar…
Boogiepack
G greenhouse skrev:
Hei og takk for raske svar. Jeg tenker også at 80 meter burde skape mye luft per asbestfiber så å si.

Det høres jo lovende ut. Men å sammenligne asbest med barnemat eller grusvei er jo bare direkte feil og uinformert. Så vidt jeg vet er barnemat lovlig og så også grusvei. Asbest er forbudt fordi det forårsaker alvorlige sykdommer for de som puster det inn (i varierende grad). Gubben som er 74 kommer ikke til å dø av det men jeg og min sønn er nok unge nok til å eventuelt lide av konsekvensene om 20 år. Jeg forstår dog tanken at det finnes andre risikoer enn asbest. Å bo nær en tungt trafikkert vei er sannsynligvis også veldig dårlig for lungene, så også å røyke og kjøre motorsykkel i 300km/h.

Dessverre er jo fiber og støv så smått at det ikke går an å se. Det ville være interessant å høre meninger fra noen som renser asbest eller noen som selv har tatt ned eternitt. Alt handler jo så klart om konsentrasjon i luften og det avhenger jo av hvor mye som frigjøres ved håndtering av asbest. AT det frigjøres fibre er 100% sikkert da noen av pannene har gått i stykker.
Ja det er riktig. Er det bare lovlig er det alltid sunt og ufarlig.

• Haha
Staffans2000
  • Laddar…
N
G greenhouse skrev:
Faren med asbest har ingenting med internett å gjøre. Det ble jo forbudt allerede i 1982, og da fantes ikke internett. Må

Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gjelder mitt barns helse. At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av min nabos ignoranse og gjerrighet.
Ojojoj så mange barn det finnes som blir overbeskyttet.
Det er selvfølgelig viktig å beskytte, men da mot reelle farer, noe det ikke handler om i dette tilfellet.

• Liker
Pin og 2 andre
  • Laddar…
MultiMan
Tenk når vi alle var teknologipositive og bygde samfunnet uten å gruble for mye:

Sitter og venter på at de første astronautene skal skytes opp fra amerikansk jord siden Atlantis' siste ferd i 2011. Avansert teknologi og visjoner er fantastisk og frigjørende! Litt over 2 timer igjen. Miljøvernere liker jo elbiler, og den nye raketten er bygd av Elon Musks SpaceX, så det burde friste.

• Liker
dicliff
  • Laddar…
G greenhouse skrev:
Faren med asbest har ingenting med internett å gjøre. Det ble jo forbudt allerede i 1982 og da fantes ikke internett. Må

Ja Staffan, klart jeg er bekymret. Det gjelder mitt barns helse. At han har blitt utsatt for noe skadelig på grunn av min nabos nonchalanse og gjerrighet.
Gjerrighet ?

• Liker
Staffans2000
  • Laddar…
Orker igjen ikke lese gjennom tråden, men jeg ser massevis av ekstremt nonchalante innlegg som ser ut til å antyde at asbest er helt ufarlig hvis det ikke handler om langvarig stor eksponering. Så jeg bidrar nå med å rote til tråden ytterligere ved å synes at dere burde tone ned nonchalansen deres sånn cirka 100%. Asbest er farlig på ordentlig. Det er sikkert helt ufarlig når naboen tar ned taket sitt så lenge det ikke virvler rundt støv i flere dager. Noen har også påstått at det finnes asbest i luften overalt. Det gjør det selvfølgelig ikke, hva er det for tull? Det finnes for eksempel ingen asbest i luften i et hus som har ventilasjonsrør laget av asbest. Jeg er dog enig i at TS ikke har noe å bekymre seg over. Jeg har selv revet ned en eternittfasade fra mitt ganske store hus, og det støvet ikke i det hele tatt vil jeg påstå, til tross for at jeg brakk av og kastet rundt masse plater.

Så ved en tilfeldighet dette på Youtube for en stund siden.

H hempularen skrev:
Som sagt, intet å bekymre seg over.

Dels blir det svært lite fibre som i det hele tatt frigjøres når man tar ned en eternittak, selv om visse plater sprekker. De fibre som frigjøres blandes raskt ut i luften, og gir noen meter bort en så lav konsentrasjon at det ikke går å måle. På 80 meters avstand blir det enda umuligere å oppdage noen fibre utover de som finnes naturlig i luften.

De grupper hvor man har kunnet finne en sammenheng mellom asbest og visse typer kreft, har jobbet i eternittfabrikker og lignende. De har stått og saget i eternitt innesluttet i en dis av asbestfibre hele arbeidsdagen år ut og år inn. Helt uten beskyttelsesutstyr. I den gruppen har det vært svært høy dødelighet i asbestrelaterte sykdommer.

Grunnen til at man vil være forsiktig selv med lave doser, er at teoretisk sett så kan man få kreft av en eneste asbestfiber. Men sannsynligheten er så lav at du skulle måtte lete etter tilfelle i hele den totale menneskeheten som noensinne har levd på jorden, og kommer til å leve her til solen kollapser. Så man bør unngå å male ned eternitt i kompostkvernen i hagen, selv om man tross alt ikke blir syk av det heller.
Et lite tillegg : De asbestarbeidere som døde var til nesten 100 % røykere !

• Liker
Sandstream og 3 andre
  • Laddar…
P
S Stuff skrev:
Ja, skråptråd på så vis at det blir en masse innlegg unødvendig som ikke kommer noen til nytte. Blir lett så når trådskaper allerede Før har en bestemt oppfatning om noe men likevel velger å starte en diskusjon
1177:
”Letar seg ned i lungeblærene

Asbestfibre kan være så tynne som en mikrometer i diameter. Det er en milliondels meter eller 0,001 millimeter. Derfor leter de seg lett ned i lungene, presser seg ned i de fineste forgreningene og kan endelig havne i lungeblærene. Det finnes forskjellige typer asbestfibre. Helsefaren bestemmes av fibrenes eller partikkelens størrelse og hvordan kroppen kan håndtere fibrene. Jo mindre fibre desto farligere.”

Personlig har jeg vanskelig for å se så små ting, dvs. jo mer usynlig støvet er desto farligere er det.

• Liker
Staffans2000 og 1 annen
  • Laddar…
Jeg noterer at du i ditt første innlegg skriver "74-årig gubbe". Er det relevant for sakspørsmålet? Hva vil du oppnå med den formuleringen?

• Liker
  • Elsker
Boogiepack og 2 andre
  • Laddar…
Staffans2000
M Mats_R skrev:
Jeg noterer at du i ditt første innlegg skriver "74-årig gubbe". Er det relevant for saksspørsmålet? Hva vil du oppnå med den formuleringen?
Det kan man spørre. "Gnien" var han også.
Det var to av de påstandene ts. Spredd, som overbeviste meg om at en middelaldrende han, var en ung hun.

Sist redigert:
  • Liker
Boogiepack og 1 annen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.