130.745 lest ·
270 svar
131k lest
270 svar
Naboen river eternittak!
- Status
- Stengt for ytterligere svar.
Medlem
· västerbotten
· 131 innlegg
Ingen grunn til å bli hysterisk. Ta det rolig for hundre mann. Dere har ikke blitt påvirket av noe som helst, og på den avstanden skjer det ingentingG greenhouse skrev:Hei!
Vi bor på landet og vår nabo har et uthus med eternittak. I dag da jeg skulle hente inn vår 14 måneder gamle sønn fra formiddagsluren så jeg at naboen holder på å plukke ned eternittaket! Jeg løp direkte inn med vår sønn og lukket dører og vinduer. Nabohuset står ca 80 meter fra der min sønn sov og ca 25 meter fra vårt hus.
Jeg ringte ham og han sa at de plukker løs platene én og én og skyver dem ned langs lektene og ned på en pall som de har løftet opp med traktoren nederst på taket. Han sa at noen går i stykker på midten, men at de ellers tar dem ned hele. Derimot legger han dem bare åpent på pall ute på gårdsplassen inntil han skal kvitte seg med dem i stedet for å legge dem i plastsekk. Jeg ba ham i det minste spraye vann på taket mens han plukker ned platene, men jeg har ikke kontrollert om han gjør dette.
Han sier selvfølgelig at det ikke støver, men jeg vet jo at det alltid støver når man river, så det er klart det støver selv om det ikke støver i nærheten av like mye som om man kapper eternitt for eksempel. Han mener det støver mer fra veien, noe som sikkert er sant, men veien består jo av grus og ikke asbest! Jeg vet jo at han umulig kan vite hvor mye støv han frigjør når han river platene. Hvis det blåste fra huset vårt ville det vært mindre farlig, men vindretningen er jo umulig å fastslå.
For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vår lille sønn lå jo ute og sov og var også ute dagen før de også rev taket (uten at jeg visste).
Hvor farlig kan dette være?! Jeg forstår at det er umulig å svare på hvor mye min sønn har fått i seg, men det hadde vært betryggende om noen visste mer om dette? Hvor lenge er asbeststøvet igjen i luften, altså når kan vi gå ut igjen? Er det mulig at det blåser inn gjennom naturlig ventilasjon i vinduer dører osv?
Bør vi evakuere huset til han er ferdig? Å risikere min sønns helse fordi en 74 år gammel mann er uforsiktig med asbest føles IKKE aktuelt!
Du kan vel bruke sunt fornuft, vær så snill.
Selvfølgelig er problemstillingen relevant. Leseren kan lett få inntrykk av at du vil miskreditere og forminske naboen din på grunn av alderen hans. Hvis du har litt flaks og spiller kortene dine riktig, kommer du også til å bli en 74 år gammel gubbe (eller kjerring). Kommer tiltakene og meningene dine til å være mindre verdt da?
Selvfølgelig ingen asbest i luften??? Kilde på det takk.T tobost skrev:Noen har også påstått at det finnes asbest i luften overalt. Det gjør det selvfølgelig ikke, hva er det for nonsens? Det finnes for eksempel ingen asbest i luften i et hus som har ventilasjonsrør laget av asbest. Jeg er imidlertid enig i at TS ikke har noe å bekymre seg over. Jeg har selv revet ned en eternittfasade fra mitt ganske store hus og det støvet ikke i det hele tatt vil jeg påstå til tross for at jeg brøt av og kastet rundt masse plater.
Man kan finne alt overalt. Det er bare et spørsmål om deteksjonsgrenser på analysemetodene.
Nå må du tulle, tør du i det hele tatt være utendørs,? Så lenge man ikke kapper og borer i dem, er det ingen fare, og 80 meter unna var din baby, ja, skulle han få noe i seg, da finnes det nok overalt i luften,G greenhouse skrev:Hei!
Vi bor på landet og vår nabo har et uthus der det ligger eternittak på. I dag når jeg skulle hente inn vår 14 måneder gamle sønn fra formiddagsluren så jeg at naboen holder på å plukke ned eternittaket! Jeg sprang direkte inn med vår sønn og stengte dører og vinduer. Naboens hus står ca 80 meter fra der min sønn sov og ca 25 meter fra vårt hus.
Jeg ringte ham og han sa at de plukker løsning av platene en etter en og haser dem ned langs lektene og ned på en pall som de har løftet opp med traktoren lengst nede på taket. Han sa at noen går i stykker på midten men at de ellers tar dem ned hele. Derimot legger han dem bare åpent på pall ute på gården til han skal kaste dem istedenfor å legge dem i plastsekk. Jeg ba ham i det minste spraye vann på taket mens han plukker ned pannene men jeg har ikke kontrollert om han gjør dette.
Han sier selvsagt at det ikke støver, men jeg vet jo at det alltid støver når man river så det er klart det støver selv om det ikke støver i nærheten av like mye som om man kapper eternitt f.eks. Han mener at det støver mer fra veien, noe som sikkert er sant, men veien består jo av grus og ikke asbest! Jeg vet jo at han umulig kan vite hvor mye støv han frigjør når han river pannene. Om det blåste fra vårt hus ville det jo vært mindre farlig, men vindretningen er jo umulig å finne ut av.
For min egen del er jeg ikke særlig bekymret, men vår lille sønn lå jo ute og sov og var også ute dagen før da de også rev taket (uten at jeg visste).
Hvor farlig kan dette være?! Jeg forstår at det er umulig å svare på hvor mye min sønn har fått i seg, men det ville vært fint om noen vet mer om dette? Hvor lenge er asbeststøvet igjen i luften, dvs når kan vi gå ut igjen? Kan man tenke seg at det blåser inn gjennom selvtrekk i vinduer, dører osv?
Bør vi evakuere huset til han er ferdig? Å risikere min sønns helse for at en 74 år gammel mann er uforsiktig med asbest føles IKKE aktuelt!
Evakuere, ja man kan jo bare le av deg
Verktøyentusiast
· Estocolmo
· 1 056 innlegg
har nylig avsluttet en fullkompetanseutdanning for asbestsanering i forbindelse med mitt yrke. Det som TS beskriver høres ikke spesielt alvorlig ut for TS og hennes barn, jeg ville vært mer bekymret for han som river.
Jeg kastet ut omtrent et lignende spørsmål for noe år siden. Bare det at det var min mann som rev eternittplatene på huset. Og med rev så mener jeg tok en skrape og dro ned alt på bakken.
Jeg har googlet masse etter det og fikk også mye bra beroligende svar her så jeg føler meg ikke like bekymret lenger selv om vi har to små barn. Vi var dog ikke hjemme når han rev (heldigvis) men dagene etter. Ikke bekymre deg
Jeg har googlet masse etter det og fikk også mye bra beroligende svar her så jeg føler meg ikke like bekymret lenger selv om vi har to små barn. Vi var dog ikke hjemme når han rev (heldigvis) men dagene etter. Ikke bekymre deg
Å arbeide med asbest som bedriftseier er utrolig strengt regulert med strenge krav til verneutstyr og håndtering. Som privatperson finnes det ingen regler i det hele tatt. Risikoen er utrolig liten. Det finnes fortsatt land, deriblant Canada, jeg kan ta feil der, som produserer asbest.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 innlegg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2.626 innlegg
"Partikler er farlige" "Man skal ikke slippe ut noen partikler i det hele tatt som kanskje kan skade noen"... Ja, men samtidig som man ikke kan gjøre mer enn å forsøke å ta dem ned så godt det lar seg gjøre og redusere risikoen for å ødelegge platene så mye som mulig. Hva mer skal man gjøre som er mulig og økonomisk forsvarlig å gjøre?
Det er alltid en viss risiko for at en plate blir skadet når den skal ned fra et tak, men der må man jo vurdere risiko opp mot hvor lang tid noe tar og hva det koster... og om man kan gjøre det på en annen måte...
Ja, mannen kunne ha på seg en maske, men det er vel hans ensak, risikoen er vel dog stor for at andre ting enn asbest er det som dreper mannen, trolig høy alder...
Den eneste forskjellen om et asbestsaneringsfirma hadde tatt ned dritten, er vel at de mest sannsynlig hadde hatt åndedrettsvern på seg, og jeg har sett flere saneringsfirmaer jukse og ta snarveier som kan skade andre enn privatpersoner som likevel forsøker å ta dem ned forsiktig... Ofte fordi det tar tid å forsiktig gjøre noe, og arbeidstid blir dyrt... noe som også frister firmaene som driver med sanering til å ta snarveier når man har gitt pris og gjøre seg en rask gevinst med litt juks fra reglene.
At han ikke kledde dem med plast oppe på taket er vel etter min mening et klokt valg, smartere å ta dem ned hele og gjøre resten på bakken. En fornuftig beslutning for å redusere risikoen for å spre eventuelt støv fra platene.
Platene er jo tross alt lovlige å ha både som fasader og som tak (de som allerede sitter der), og ettersom det ikke ennå finnes noen dato for totalforbud av dem som allerede sitter, så har vel de som bestemmer i dette landet trolig kommet frem til at risikoen for å dø av asbestfiber fra et tak eller en fasade som ingen berører, er så lav at risikoen anses som akseptabel.
Om de nå i det hele tatt inneholder asbest? Vet vi det engang? Ikke alle grå plater på tak har engang asbest i dem til tross for at de ser gamle ut... Det finnes erstatningsplater i dag for reparasjon som er identiske, som ikke inneholder asbest, og det fantes tydeligvis tidligere også modeller som ikke inneholder asbest. Avhengig av produsent og fra hvilket år de ble produsert.
Det er alltid en viss risiko for at en plate blir skadet når den skal ned fra et tak, men der må man jo vurdere risiko opp mot hvor lang tid noe tar og hva det koster... og om man kan gjøre det på en annen måte...
Ja, mannen kunne ha på seg en maske, men det er vel hans ensak, risikoen er vel dog stor for at andre ting enn asbest er det som dreper mannen, trolig høy alder...
Den eneste forskjellen om et asbestsaneringsfirma hadde tatt ned dritten, er vel at de mest sannsynlig hadde hatt åndedrettsvern på seg, og jeg har sett flere saneringsfirmaer jukse og ta snarveier som kan skade andre enn privatpersoner som likevel forsøker å ta dem ned forsiktig... Ofte fordi det tar tid å forsiktig gjøre noe, og arbeidstid blir dyrt... noe som også frister firmaene som driver med sanering til å ta snarveier når man har gitt pris og gjøre seg en rask gevinst med litt juks fra reglene.
At han ikke kledde dem med plast oppe på taket er vel etter min mening et klokt valg, smartere å ta dem ned hele og gjøre resten på bakken. En fornuftig beslutning for å redusere risikoen for å spre eventuelt støv fra platene.
Platene er jo tross alt lovlige å ha både som fasader og som tak (de som allerede sitter der), og ettersom det ikke ennå finnes noen dato for totalforbud av dem som allerede sitter, så har vel de som bestemmer i dette landet trolig kommet frem til at risikoen for å dø av asbestfiber fra et tak eller en fasade som ingen berører, er så lav at risikoen anses som akseptabel.
Om de nå i det hele tatt inneholder asbest? Vet vi det engang? Ikke alle grå plater på tak har engang asbest i dem til tross for at de ser gamle ut... Det finnes erstatningsplater i dag for reparasjon som er identiske, som ikke inneholder asbest, og det fantes tydeligvis tidligere også modeller som ikke inneholder asbest. Avhengig av produsent og fra hvilket år de ble produsert.
Sist redigert:
Ærlig talt! Er det noen som grenser til dårlig tone er det deg!! Fyren som spør om asbest er jo virkelig hyggelig og klarer å holde masken til tross for den dårlige tonen i noen innlegg.Staffan2000 skrev:
Fyren er bekymret og søker visse svar. Når svaret blir at man er "uvitende", "dårlig tone" og en hel del annet som ikke er relatert til asbestbekymringen har man ikke forstått spørsmålet. Internett sprer en hel del feilinformasjon, det er sant, men å si at asbest ikke er farligere enn barnemat er også feilinformasjon osv. De fleste som dør i trafikkulykker hadde bilbeltet på. Kan vi, fra den informasjonen, som er helt korrekt, si at flere ville overleve uten bilbelte? Nei, naturligvis ikke!
Asbest er farlig og det er forbudt å bruke. Det kreves verneutstyr og tillatelse for å håndtere det yrkesmessig:
"Hvis materialet viser seg å inneholde asbest og det er risiko for eksponering for asbestholdig støv ved arbeid, kreves tillatelse fra Arbeidstilsynet, spesielle vernetiltak, verneutstyr og opplæring for å få håndtere det asbestholdige materialet."
https://www.av.se/produktion-industri-och-logistik/asbest/
"18 § På en arbeidsplass hvor riving som angitt i 12 § første ledd utføres, skal dokumenter finnes om 1. Arbeidstilsynets tillatelsesbeslutning, 2. håndterings- og beskyttelsesinstruksjoner tilpasset det aktuelle rivearbeidet, 3. bevis om asbestopplæring for de som leder og for de som deltar i rivearbeidet, 4. sertifikat om slike medisinske kontroller som nevnt i 49 § (tjenestedyktighetsbevis) for de som deltar i rivearbeidet samt 5. opplysningene i meldingen i henhold til 17 § annet ledd. Den som alene eller sammen med familiemedlem driver yrkesmessig virksomhet uten ansatt og de som for felles regning driver slik virksomhet behøver ikke følge det som angis om tjenestedyktighetsbevis i henhold til første ledd punkt 4. På et sted hvor arbeid som nevnt i 12 § annet ledd utføres, skal dokumenter finnes om 1. håndterings- og beskyttelsesinstruksjoner tilpasset det aktuelle arbeidet, og 2. bevis om asbestopplæring for de som leder og for de som deltar i arbeidet. 23 § Alt arbeid med asbest og asbestholdig materiale skal planlegges, ordnes og utføres slik at eksponeringen for asbestholdig støv blir så lav som mulig. Antallet personer som kan komme til å bli eksponert for slik støv skal begrenses til så få personer som mulig. Ved planlegging av arbeidet skal det tas hensyn til risikoen for en uforutsett eksponering for asbestholdig støv. 24 § Ved slik håndtering som angitt i 10–11 §§ skal stedet hvor virksomheten bedrives være klart avgrenset og tydelig merket med teksten: "Asbestarbeid – Adgang forbudt for uvedkommende". 29 § Ved slik håndtering som angitt i 11 og 12 §§ skal de som deltar i arbeidet bruke heldekkende og tettsittende verneklær med hodebekledning. De skal også bruke åndedrettsvern som er tilpasset eksponeringsforholdene og brukeren. 30 § Verneklær skal være av støvavstøtende materiale og uten lommer, slag eller lignende. Verneklær og personlig verneutstyr skal holdes adskilt fra andre arbeidsklær og private klær. Asbestforurensede verneklær må ikke vaskes sammen med andre klær."
https://www.av.se/globalassets/filer/publikationer/foreskrifter/asbest-foreskrifter-afs2006-1.pdf
Det er mulig at det ikke gjelder privatpersoner som river et tak, men instruksjonene for beskyttelse viser at det her finnes store risikoer. Det er mulig at det ikke foreligger noen større risikoer hvis man befinner seg 15 til 80 meter unna i vindstille vær, men hvis det blåser ditover øker risikoen naturligvis. Uansett finnes det altså grunn til å bekymre seg. Bekymringen stilnes ikke av at folk påstår at det er farligere med støv fra veien, barnemat er også farlig, eller at man kan jo miste "ungen". Det opprinnelige spørsmålet ble raskt omformulert til å handle om spørsmålsstilleren selv, akkurat som i en Flashback-tråd, noe som er det verste som finnes på internett. Det er altså svar som ikke ble etterspurt.
Jeg synes det er grunn til å treffe tiltak som å holde seg innendørs og stenge ventilasjonen osv. Skal man gå ut, må vindretningen iakttas, og man må unngå å gå der vinden kan blåse fra rivningsområdet. Forsiktighetstiltakene kan sammenlignes med å kjøre bil. Hvis det er glatt, kjører man saktere osv.
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland...-miljo/tank-pa-asbestfaran-vid-husrenovering/
https://arbetet.se/2019/12/16/livsfarlige-brister-i-hanteringen-av-asbest/
https://www.skydda.se/skyddase/sv/a...2018/20181227-asbest-fortfarande-en-stor-risk
Sist redigert:
Haha selv, må jeg dessverre si. Du er åpenbart ikke skolert i moderne vitenskapsmetodikk. Termen "finnes ikke" er ikke en eksisterende term innen analytisk metodikk, men alt koker ned til hva deteksjonsgrensene er for de metodene du bruker for å analysere omgivelsene dine.T tobost skrev:
Hadde nå asbest vært så farlig som enkelte synes å tro, ville aldri privatpersoner fått håndtere det, eller også blitt tvunget til å bruke beskyttelse ved fjerning. Det finnes så mye annet som er betydelig farligere og som kun utdannet folk med beskyttelse får håndtere.K Kalbygge skrev:
Fram til forbudet på 1970-tallet ble asbest brukt som et mirakelprodukt. Bremseklosser, branntepper, varmeskjold og til og med som kunstnø! Var asbest så farlig å komme nær, ville store deler av befolkningen født før forbudet hatt tydelige skader i dag og helsevesenet kommet med rapporter om dette.
Visst blir noen også i dag syke av å håndtere asbest, men det bør være en avbalansert frykt for å tro seg bli rammet når man ser noen rive asbest, om man ikke yrkesmessig arbeider med det uten beskyttelse.
Farligheten kan måles i beskyttelsestiltak som loven påkaller. Om det var ufarlig eller bare litt farlig hadde det ikke eksistert noen slik lov. Det finnes mye privatpersoner får gjøre som ikke er regulert ved lov. Årsaken til det er at en privatperson har ansvaret for seg og sine handlinger mens en bedrift har ansvaret for ansattes helse. Det betyr ikke at det er ufarlig. Det er ikke forbudt å hoppe fra et tak ned på asfalten som privatperson, men det er like fullt farlig allerede fra en ganske lav høyde.thomas33 skrev:
Hadde nå asbest vært så farlig som noen ser ut til å tro, ville aldri privatpersoner fått håndtere det, eller vært tvunget til å bruke beskyttelse ved fjerning. Det finnes så mye annet som er betydelig farligere og som kun utdannet folk med beskyttelse får håndtere.
Fram til forbudet på 1970-tallet ble asbest brukt som et mirakelprodukt. Bremseklosser, branntepper, varmebeskyttelse og til og med som kunstsnø! Var asbest så farlig å komme nær, ville store deler av befolkningen født før forbudet ha tydelige skader i dag og helsevesenet kommet med rapporter om dette.
Visst blir noen også i dag syke av å håndtere asbest, men det må være en rolig frykt for å tro seg bli rammet når man ser noen rive asbest, hvis man ikke yrkesmessig jobber med det uten beskyttelse.
Men det var ikke dette tråden handlet om, men om en person som føler uro. Leser man tråden forventer man seg svar. Det er ok at noen ikke synes det er farlig og at han kan være rolig osv. Men det er ikke ok å drive hele tråden til at TS er en idiot som stiller slike spørsmål. Det resulterer i at man taushetslegger folk og da har man ikke vunnet noe som helst.