P
Dette ble vårt resultat... En belyst inngang til en jordkjeller i en skog om natten, med røyksky som stiger opp bak bygningen.

• Liker
Marnel1002 og 49 andre
  • Laddar…
Scouten skrev:
Dette ble vårt resultat...[bilde]
Flott :love: , ja det havner jo ikke på det nivået her...

P
Takk! Det var tilstrekkelig gøy til at jeg har lyst til å gjøre det igjen!

Vi la doble bistål i hver skift på hvelvet, vil jeg huske.

• Liker
Buford
  • Laddar…
Satse på bruk med armering.. Det holder godt med så smale steiner.

• Liker
Buford og 1 annen
  • Laddar…
Da er det bare å la bruket brenne en stund og håpe hvelvet holder når formen fjernes:)

• Steinhvelv under bygging, støttet av treformer. Ligger i en grønn, skogkledd bakgrunn.
  • Liker
TCG og 24 andre
  • Laddar…
Det er nok ikke dumt å etterfylle før formen tas bort. Taket presser jo ut veggene.

• Liker
Erik Salhammar og 4 andre
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Det er nok ikke dumt å etterfylle før formen tas bort. Taket presser jo ut veggene.
Jeg er helt enig med Daniel, etterfyll minst høyden på de rette veggene før du tar ut formen.

Vår form satt ganske så godt, så vær forberedt på å jobbe litt for å få den løs, men vent minst en uke.

• Liker
Buford
  • Laddar…
tommib
Scouten skrev:
Dette ble vårt resultat...[bilde]
Jeg liker tetrisblokkene i glass :)

P
tommib tommib skrev:
Jeg liker tetrisblokkene i glass :)
Jeg er glad for at du så mønsteret! :-)

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
P
Hvordan har det gått med jordkjelleren?

Ditt prosjekt har vekket min jordkjeller-lyst igjen, så jeg lurer på om det ikke får bli et lite vårprosjekt neste år, kanskje kan passe på når vi uansett må grave opp hagen for kommunalt avløp!

Scouten skrev:
Hvordan har det gått med jordkjelleren?

Ditt prosjekt har vekket min jordkjellerlyst igjen, så jeg lurer på om det ikke får bli et lite vårprosjekt neste år, kanskje kan passe på når vi likevel må grave opp hagen for kommunalt avløp!
Det går fremover. Gikk fint å ta bort formen og jeg skal pusse forsiden samt sette inn dørkarm innen kort tid. Innser at det kanskje skulle gått enklere å pusse før jeg la på jorden, men ville bli kvitt jordhaugene (skal legge på mer jord etter hvert). Har stilt meg på taket og hoppet litt lett, holder fint, ingen sprekker :D.
Ja, det er et morsomt prosjekt. Mange som stopper opp og prater når jeg er og jobber.

• En muråpning av betongblokker i en jordhaug, med steiner stablet langs siden. En gul plastslange ligger på bakken.
  • Liker
Sommarstuga 2017 og 13 andre
  • Laddar…
Fint saker! Hva gjelder med byggetillatelse og man gjør en slik liten og ganske lav jordkjeller?

Karl_Pedal Karl_Pedal skrev:
Fina grejer! Hva gjelder det med byggesøknad når man lager en slik liten og forholdsvis lav jordkjeller?
Du kan bygge så mye du vil under bakken så lenge ikke høyden på bakken endres med mer enn 50 cm. Med forbehold for diverse ledninger som kan finnes der da.

Anna_H Anna_H skrev:
Du kan bygge så mye du vil under bakken så lenge ikke marknivået endres mer enn 50 cm. Med forbehold om diverse ledninger som kan finnes der da.
Mener du at jeg kunne anlegge en bunker hjemme på tomten uten byggetillatelse?

• Liker
terzy og 1 annen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du kan bygge så mye du vil under bakken så lenge ikke høyden på bakken endres mer enn 50 cm. Med forbehold om diverse ledninger som kan finnes der da.
Nei, det er feil. En bygning er en bygning selv om den er helt under bakken, og bygninger krever byggetillatelse (med visse unntak).

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.