104.545 lest ·
82 svar
105k lest
82 svar
Mørtel til bakerovn utendørs?
Hei Johan!
Jeg har, som så mange andre, blitt imponert over hvor fin steinovn du har bygget. Nå er jeg selv klar for å sette i gang. Ildfast tegl er innkjøpt, samt røkrør, og hullet for fundamentet er gravd. Nå skal jeg støpe for deretter å bygge opp fundamentet med lecablokker. Jeg er imidlertid usikker på om 19 cm i bredde er tilstrekkelig? Hvilke dimensjoner valgte du? Hvis det ikke er for mye å be om, kan du også svare på om jeg bør tenke på noe annet utover det som finnes å lese i flommen. Ville du ha gjort noe annerledes i dag?
Alt Godt!
Jeg har, som så mange andre, blitt imponert over hvor fin steinovn du har bygget. Nå er jeg selv klar for å sette i gang. Ildfast tegl er innkjøpt, samt røkrør, og hullet for fundamentet er gravd. Nå skal jeg støpe for deretter å bygge opp fundamentet med lecablokker. Jeg er imidlertid usikker på om 19 cm i bredde er tilstrekkelig? Hvilke dimensjoner valgte du? Hvis det ikke er for mye å be om, kan du også svare på om jeg bør tenke på noe annet utover det som finnes å lese i flommen. Ville du ha gjort noe annerledes i dag?
Alt Godt!
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
19 cm brede lecablokker holder i massevis, hvis du bygger en U og støper en betongplate oppå ....S Serjon1 skrev:Hei Johan!
Jeg har, som så mange andre, blitt imponert over hvor fin steinovn du har bygget. Nå er jeg selv klar for å sette i gang. Ildfast tegelstein er kjøpt inn samt røykrør, og hullet for fundamentet er gravd. Nå skal jeg støpe for så å bygge opp fundamentet med lecablokker. Jeg er imidlertid usikker på om 19 cm i bredde er tilstrekkelig? Hvilke dimensjoner valgte du? Om det ikke er for mye å be om, kan du også svare på om jeg skal tenke på noe annet utover det som finnes å lese i flødet. Hadde du gjort noe annerledes i dag?
Alt godt!
Kan anbefale deg å opprette en konto på Forno Bravo, hvis du behersker engelsk, der finnes det masse informasjon ...
Takk! Da går jeg for 19 cm. Jeg har vært på Forno Bravo også, mye å lære og bli inspirert av.Dan_Johansson skrev:
Alt Godt!
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Hei! Bra du har fått svar ovenfor, jeg husker ikke eksakt dimensjonen jeg hadde i bredden på blokkene, men 19 cm høres riktig ut. Håper bildene jeg har lagt opp hjelper. Jeg selv brukte forskjellige ovner fra Forno Bravo som jeg likte, og stemte av steg for steg under prosessen. Har en byggetråd på det forumet også, der det kan være flere bilder. Tips nummer én for å få ovnen enklere og penere bygd er å bygge en jigg som du kan bruke for å sage det ildfaste teglsteinen i vinkler som gjør at det trengs minimalt med mørtel (bare for helningsvinkelen), tips nummer to er å finne excelfilen fra Forno Bravo der du kan beregne antall skift, antall steiner i hvert skift og kapningsvinklene. Tips tre er å sørge for å ha en god vannkjølt sag. Mørtelen jeg tror jeg har nevnt tidligere i tråden, var veldig fin å jobbe med.
Vet ikke om jeg ville ha gjort noe annerledes. Har fundert på hvordan det hadde vært om jeg hadde lagt isoleringen også lenger frem så det ikke blir en vinkel mellom kuppelen og skorstein/hvelv. Hadde da kunnet legge mer isolasjon i vinkelen og pusse over. Ulempen er at det ikke blir samme kuppelform, men ville sluppet steder der vann kan trenge inn når det regner. Ikke for at det hittil har skapt noe problem. Og så skulle jeg egentlig ønsket å kunne skjule teglsteinen foran på en eller annen måte, og i så fall hadde det blitt innbygd med mosaikk over.
Og så er det dette med ovnshøyden som kunne vært lavere (enklere å bygge rundt) og om man skulle ha investert i et bedre gulv i henhold til tidligere diskusjon. Uansett en fint fungerende ovn, og den har begynt å bli oppvarmet for sesongen nå.
Send over en lenke med din byggetråd når du kommer i gang.
Vet ikke om jeg ville ha gjort noe annerledes. Har fundert på hvordan det hadde vært om jeg hadde lagt isoleringen også lenger frem så det ikke blir en vinkel mellom kuppelen og skorstein/hvelv. Hadde da kunnet legge mer isolasjon i vinkelen og pusse over. Ulempen er at det ikke blir samme kuppelform, men ville sluppet steder der vann kan trenge inn når det regner. Ikke for at det hittil har skapt noe problem. Og så skulle jeg egentlig ønsket å kunne skjule teglsteinen foran på en eller annen måte, og i så fall hadde det blitt innbygd med mosaikk over.
Og så er det dette med ovnshøyden som kunne vært lavere (enklere å bygge rundt) og om man skulle ha investert i et bedre gulv i henhold til tidligere diskusjon. Uansett en fint fungerende ovn, og den har begynt å bli oppvarmet for sesongen nå.
Send over en lenke med din byggetråd når du kommer i gang.
Takk for svar og tips! Fant deg på Forno Bravo også!
Jeg synes det ble riktig stilig at teglet synes, og liker livet kontrasten mot mosaikken skaper. Selv håper jeg på å kunne bygge noe lignende, men innser så klart at det er krevende både når det gjelder tid, krefter og penger. Nå er i alle fall grunnen ferdig, neste steg er å mure fundamentet med leca-blokker.
Alt godt!
Jeg synes det ble riktig stilig at teglet synes, og liker livet kontrasten mot mosaikken skaper. Selv håper jeg på å kunne bygge noe lignende, men innser så klart at det er krevende både når det gjelder tid, krefter og penger. Nå er i alle fall grunnen ferdig, neste steg er å mure fundamentet med leca-blokker.
Alt godt!
Hei igjen!J johanras skrev:Hei! Bra du fikk svar ovenfor, jeg husker ikke nøyaktig dimensjonen jeg hadde i bredde på blokkene men 19 cm høres riktig ut. Håper bildene jeg har lagt opp hjelper. Jeg selv brukte forskjellige ovner fra Forno Bravo som jeg likte og gikk inn og sjekket steg for steg under prosessen. Har en byggtråd på det forumet også der det kan finnes flere bilder. Tips nummer en for å få ovnen enklere og penere bygd er å bygge en jigg som du kan bruke for å sage ildfaste murstein i vinkler som gjør at det trengs minimalt med mørtel (bare for hellevinkelen), tips nummer to finn excelfilen fra Forno Bravo der du kan beregne antall skift, antall steiner i hvert skift og kuttvinklene. Tips tre sørg for å ha en god vannavkjølt sag. Mørtelen jeg tror jeg har nevnt tidligere i tråden var virkelig hyggelig å jobbe med.
Vet ikke om jeg ville ha gjort noe annerledes. Har fundert på hvordan det hadde vært om jeg hadde lagt isoleringen også lenger frem slik at det ikke blir en vinkel mellom kuppelen og skorsten/valv. Hadde da kunnet ha lagt mer isolering i vinkelen og pusset over. Ulempe ikke samme kuppelform men hadde sluppet steder der vann kan komme inn når det regner. Ikke for det har hittil voldt noe problem. Og så skulle jeg egentlig ønske å kunne skjule teglesteinen foran på noen måte og i så fall hadde det blitt innebygd og med mosaikk over.
Og så er det dette med ovnshøyden som kunne vært lavere (enklere å bygge rundt) og om man skulle ha investert i en bedre bunn i henhold til tidligere diskusjon. I hvert fall en fint fungerende ovn og den har begynt å varmes opp for sesongen nå.
Send over en lenke med din byggtråd når du kommer i gang.
I en innledende tråd skriver du at du tenkte å bruke steinull som isolering men når jeg ser på bildene dine ser det snarere ut som at du har brukt superwhool. Steinull er jo betydelig billigere og er lett å finne men hva brukte du til slutt?
Alt godt!
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Superwool (eller keramisk filt) er ikke så vanskelig å finne, men det er jo dyrere som du sier. Dessuten blir jo frakten dyr siden det er voluminøst. Jeg kjøpte fra et firma som lå et stykke nordover og sendte relativt billig med DHL .. Kan ikke finne det nå dog ..S Serjon1 skrev:
Problemet med Rockwool er at bindemiddelet man bruker ikke tåler høyere temperatur enn 250 grader kontinuerlig. Selve steinullen tåler over 1000 grader, men bindemiddelet brytes ned. Det gjør at "fluffigheten" forsvinner. Om det blir et problem når man pusser en ovn vet jeg ikke, men i verste fall synker isolasjonen, noe som gjør at man får en luftlomme der oppe, og komprimert steinull der nede.. Jeg har jo bygget et "hus" i tre over ovnen min, og kjører med et lag keramisk filt først (50-100mm), og så Rockwool. Jeg hadde dog kun rockwool først, og den var ikke så bra når jeg byttet til keramisk filt nærmest teglstenen.
Takk for svar Dan!Dan_Johansson skrev:
Superwool (eller keramisk filt) er ikke så vanskelig å finne, men det er jo dyrere som du sier. Dessuten blir jo frakten dyr fordi det er voluminøst. Jeg kjøpte fra et firma som lå et stykke nordover og sendte relativt billig med DHL .. Kan ikke finne det nå dog ..
Problemet med Rockwool er at bindemiddelet man bruker ikke tåler høyere temperaturer enn 250 grader kontinuerlig. Selve steinullen tåler over 1000 grader, men bindemiddelet brytes ned. Det gjør at "fluffigheten" forsvinner. Om det blir et problem når man pusser en ovn vet jeg ikke, men i verste fall synker isolasjonen, noe som gjør at man får en luftlomme der oppe, og komprimert steinull der nede.. Jeg har jo bygd et "hus" i tre over ovnen min, og bruker et lag keramisk filt først (50-100mm), og deretter Rockwool. Jeg hadde dog kun rockwool først, og den var ikke så bra når jeg byttet til keramisk filt nærmest teglet.
Kanskje må legge den der ekstra tusenlappen (eller mer) likevel...man tør jo ikke ta sjansen...
Min plan var å legge keramisk filt underst, men jeg kunne ikke finne noe sted jeg kunne kjøpe det og bestemte meg for rockwool og tenkte at temperaturen på utsiden av kuppelen ikke burde bli så høy at det ville bryte ned rockwoolen. Men det hadde føltes enda tryggere med keramisk filt. Jeg ville ha valgt det om jeg hadde funnet det til en rimelig pris.
Hva tror dere om isolasjonen i lenken nedenfor?J johanras skrev:Min plan var å legge keramisk filt underst men jeg kunne ikke finne et sted jeg kunne kjøpe det og bestemte meg for rockwool og tenkte at temperaturen på utsiden av kuppelen ikke burde bli så høy at det ville bryte ned rockwoolen. Men det ville ha føltes enda tryggere men keramisk filt. Jeg ville ha valgt det om jeg hadde funnet det til rimelig pris.
https://www.kamintillbehor.se/keramisk-isolermatta/isolermatta-1200-grader