104.546 lest ·
82 svar
105k lest
82 svar
Mørtel til bakerovn utendørs?
@johanras, har et spørsmål om dine hvelv/skorsteinsåpning. Du har jo to hvelv, det innerste med halve teglsteiner, det ytre med hele. Det ser ut som om luken hviler mot det indre, men hvor er åpningen opp til skorsteinen? Det ser ut som om det er i det ytre, men da er jo skorsteinsåpningen utenfor luken?J johanras skrev:
Du har ikke tak over din ovn, fungerer det bra? Har for meg at jeg har sett noen påstå at det er nødvendig, men det virker jo ikke så? Selv vil jeg bare bygge tak om det virkelig trengs.
For et underbart byggverk! Vakkert jobbet, deilig å se noen bygge med litt mer *host* smak enn amerikanerne på FB.J johanras skrev:Kjøpte kalk, sand og sement fra Beijer, kakelugnsleran fra kakelugnsbyggare. Det gikk knapt 20 kg av kalk, leire og sement hver. Steinene kjøpte jeg virkelig ildfast tegl laget i Höganäs, via forhandler. Helstein standardformat ca 220x110x65 mm kostet rundt 50 kr har jeg for meg. Det blir dyrt og gikk opp mot 10k bare for steinen, men synes det er verdt det for å unngå eventuelle problemer særlig når man legger så mye tid på arbeidet. Det blir skikkelig varmt i ovnen skal man tenke på. Kanskje skulle vanlig tegl duge men jeg følte ikke for å ta sjansen og hva jeg ser på FB kjører alle ildfast. Hvilken dimensjon har du tenkt deg?
Angående det ildfaste teglet. Det fra Höganäs er hardbrent, og har høyere varmeledningsevne enn de som generelt anbefales - potensielt med følge at brød- og pizzabunner tilberedes for fort i forhold til resten. Er det noe du har opplevd? Er det verdt å skaffe en annen tegl til bakeflaten tror du?
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Man snakker jo om at mengden "alumina" påvirker, men jeg tror at Höganäs har ulike varianter de også... Kjøper man de ildfaste teglsteinene som finnes på byggvarehuset pleier de å være et sted midt på skalaen.... Noe man absolutt ikke vil ha er isolerende ildfast teglstein...A arkTecko skrev:Hvilket fantastisk byggverk! Vakkert jobbet, deilig å se noen bygge med litt mer *host* smak enn amerikanerne på FB.
Angående det ildfaste teglsteinen. Det fra Höganäs er hardbrent, og har høyere varmeledningsevne enn de som generelt anbefales - potensielt med følge at brød- og pizzabunner tilberedes for fort i forhold til resten. Er det noe du har opplevd? Er det verdt å skaffe et annet teglstein til bakeflaten tror du?
Alt som selges i Sverige som "ildfast" ser ut til å være veldig hardt og kompakt - varmeledningsevnen skyter da også i været, jeg har bare funnet produkter rundt 1,5 W/(m*K), som i alle fall er tre ganger mer enn ideelt. Derfor hadde det vært hyggelig å høre litt erfaringer fra virkeligheten. 
Evt. kanskje det som kalles "medium duty firebricks" også selges i Sverige, men uten å bli kalt ildfast...
Men hvem lurer jeg, når det først kommer så langt blir det kanskje å spesialbestille en ovnsbunn fra Italia...
Evt. kanskje det som kalles "medium duty firebricks" også selges i Sverige, men uten å bli kalt ildfast...
Men hvem lurer jeg, når det først kommer så langt blir det kanskje å spesialbestille en ovnsbunn fra Italia...
@arkTecko Funderte aldri på varmeledningsevnen når jeg valgte bunnen på ovnen. Det jeg har merket er at hvis jeg ikke flytter unna ilden/glørne i tide før pizzastekingen, blir bunnen på pizzaen stekt for raskt. Jeg pleier å flytte glørne til sidene og helt bakerst ca. 30 minutter før jeg begynner å steke, slik at bunnen rekker å kjøle seg ned litt. Deretter legger jeg ved på sidene under stekingen slik at det alltid brenner en flamme og holder varmen oppe ovenfra. Jeg er ikke misfornøyd med bunnen i ovnen på noen måte, men det finnes sikkert enda bedre materialer, og jeg har dessverre ingenting å sammenligne med. Baket pizza i går, skal bake brød på ettervarmen nå.
Neste steg for ovnen blir å dekke kuppelen i mosaikk. Håper å kunne gjøre det i løpet av neste uke.
Neste steg for ovnen blir å dekke kuppelen i mosaikk. Håper å kunne gjøre det i løpet av neste uke.
@kayakerboy Beklager sent svar, har ikke sjekket tråden på lenge. Det trengs ikke noe tak. Man kan dekke med presenning om vinteren for å redusere risikoen for frostskader.
Skorsteinsåpningen er utenfor ovnen, og det er som du sa en indre og ytre hvelving bygd, og luken hviler mot den indre.
Skorsteinsåpningen er utenfor ovnen, og det er som du sa en indre og ytre hvelving bygd, og luken hviler mot den indre.
Så ble ovnskuplen til slutt kledd i stein. Det var ganske enkelt å få til i hvert fall et hyggelig resultat. Har etter at fugene har herdet impregnert kuplen og steinene rundt for at vann skal renne av enda bedre og redusere risiko for frostsprenging. Kommer likevel til å dekke alt nøye om vinteren for å sørge for å holde det tørt, så kanskje ikke nødvendig. Men på kjøpet fikk jeg en wet look på steinen som ble penere. Nå når alt har hvilt litt over en uke, ser jeg frem til å fyre og bake pizza igjen.
Allvitende
· Västra götaland
· 10 418 innlegg
Flott jobbet!
Takk! Har lengtet etter å få fyrt den igjen. I dag fyrte jeg opp etter noen ukers pause på grunn av byggingen. Har vært litt usikker på hvordan silikonfugen mot skorsteinen ville takle varmen. Ble ikke full guffe varmemessig i dag, men så i hvert fall ikke noe problem. Har satt nøytralherdende brandsilikon mellom mosaikken og skorsteinen. Den skal tåle 150 grader med kortere perioder (30 min) opp til 300 grader, så tenker det burde være tilstrekkelig. Valgte silikon i stedet for noen ildfast sementbasert fug for å få litt fleksibilitet og unngå sprekkdannelse ved varierende temperatur. Dessverre var ikke silikonen lys grå som konen, men mer mørk, men det får være så.
J johanras skrev:Bildene ovenfor er så langt jeg kom i løpet av 2015. Skorstein er i rustfritt og ble kjøpt fra Tyskland. I 2016 murte jeg videre teglet på basen og la kalkstein som en hylle oppå som avlastningsflater. Slik så ovnen ut høsten 2016. [bilde][bilde][bilde]
Jeg lot også lage en isolert dør i rustfritt stål som fungerer riktig bra og hjelper med å holde varmen lenge. [bilde]
Enig, veldig vakkert bygg! Vurderer å starte et bygg til våren. Lurer på hvor lenge du må fyre før du oppnår baketemperatur?J johanras skrev:Bildene ovenfor er så langt jeg kom i løpet av 2015. Skorstein er i rustfritt og ble kjøpt fra Tyskland. I 2016 murte jeg videre teglet på basen og la kalkstein som en hylle oppå som avlastningsflater. Slik så ovnen ut høsten 2016. [bilde][bilde][bilde]
Jeg lot også lage en isolert dør i rustfritt stål som fungerer riktig bra og hjelper med å holde varmen lenge. [bilde]