johanras skrev:
Oppskriften jeg brukte var: sand (valgte weber tørket 0-4mm) + portland sement + kalk (weber lesket murlkalk E) + kakkelovnsleire i forhold 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mengde sand og en vanligvis eldre oppskrift er 3 deler sand til 1 del øvrige. Mørtelen blir utrolig trivelig å jobbe med. Plastisk og holder steinene bra. Jeg kunne bygge hele kuppelen uten form takket være mørtelens egenskaper. Bare holde steinene noen sekunder så biter de fast på sin plass. Husk å bløtlegge steinene før.
Bra tråd! Takk for fine bilder. Jeg nærmer meg bygging, har lest meg opp ganske mye på Fornobravo nå.

Har noen tips om hvor man finner ildfast tegl for mindre enn 35kr/stein? Det blir jo tross alt ca 200 steiner.
Har saumfart FINN uten hell.

Jeg er tvilsom om jeg tør å bruke andre alternativer enn ildfast tegl i kuppelen, typ skorsteinstegl. Det ville ikke være lite trist om det ikke ble bra, men overbevis meg gjerne i en annen retning.

@johanras, tenker å stjele oppskriften på mørtelen din - hvor fikk du tak i materialet?

• Liker
Masoder
  • Laddar…
Kjøpte kalk, sand og sement fra Beijer, kakkelovnsleiren fra en kakkelovnsbygger. Det gikk knapt 20 kg av kalk, leire og sement hver. Steinene kjøpte jeg som riktig ildfast tegl levert fra Höganäs, via forhandler. Helstein standardformat ca 220x110x65mm kostet rundt 50 kr mener jeg å huske. Det blir dyrt og gikk opp mot 10k bare for steinen, men synes det er verdt det for å slippe eventuelle problemer spesielt når man bruker så mye tid på arbeidet. Det blir virkelig varmt i ovnen må man huske. Kanskje vanlig tegl skulle holde, men jeg følte ikke for å sjanse og hva jeg ser på FB bruker alle ildfast. Hvilken dimensjon har du tenkt deg?

• Liker
steffe-56 og 1 annen
  • Laddar…
Ser bra ut, selv om jeg er uvant med den rødere fargen på bildet. Jeg kjøpte fra tegelbolaget i Östersund, frakten var ikke dyr. Ring og sjekk med dem hva de tar. Sorry, mente dimensjon på ovnen.

• Liker
Dalastuga
  • Laddar…
johanras skrev:
Ser bra ut, selv om jeg er uvant med den rødere fargen på bildet. Jeg kjøpte fra tegelbolaget i Östersund, frakten var ikke dyr. Ring og sjekk med dem hva de tar. Sorry, mente dimensjon på ovnen.
Dimensjon, jeg tror jeg går på 42″.
Skal sjekke med Tegelbolaget, takk for tipset!

Takk for at du tok deg tid til å legge ut beskrivelsen og de fine bildene. Jeg holder selv på med et lignende objekt og har kommet frem til at jeg trenger å blande min egen mørtel. Jeg har foreløpig kjøpt 4x4,5kg ildfast mørtel fra Byggmax men tror jeg trenger minst 30kg til.
Mvh// Abboud Yemen

• Liker
kayakerboy
  • Laddar…
S Shaqolo skrev:
Takk for at du tok deg tid til å legge opp beskrivelsen og de fine bildene. Jeg holder på selv med et lignende objekt og har kommet frem til at jeg må blande mitt eget mørtel. Foreløpig har jeg kjøpt 4x4,5kg ildfast mørtel fra Byggmax men tror jeg trenger minst 30kg til.
Mvh// Abboud Yemen
Abboud, har du noen bilder? :)

Ja! Her legger opp noen.

• Utendørs grill i murstein under konstruksjon, omgitt av trær. Paraply i høyre hjørne. Har pebble-sten rundt.
  • Blokker stablet i en rektangulær konstruksjon med trestøtte, omgitt av grus og trær i bakgrunnen.
  • Liker
Hojte og 1 annen
  • Laddar…
K kayakerboy skrev:
Abboud, har du noen bilder? :)
Ja! Her lagt opp et par.

Ytterligere noen bilder til

• Utendørs mursteinsovn under bygging med gule mursteiner, OSB-plate, saks, svart klut og oransje børste foran.
  • Utendørs pizzaovn under bygging med teglstein og kryssfiner, omgitt av grønt løvverk.
  • Utendørs murkonstruksjon av ildfast murstein med halvsirkelformet ryggstøtte, omgitt av grønne busker.
  • En halvferdig pizzaovn av betongblokker og ildfast stein, med buet treform på toppen, omgitt av grønt løvverk.
  • Liker
Härryda2015 og 2 andre
  • Laddar…
Stilig!

Jeg holder på med et sånt her bygg:
Men hva er deres erfaring med vermikulittbetong? Hvor lang tørketid trengs? (Jeg synes det virker som at vermikulitten trekker til seg veldig mye vann. Overflaten er tørr etter 1/2 dager, men å dømme etter vekten på bygget så er det mye vann igjen...)

En blå gymball dekket med vermikulittbetong, med et oransje rør plassert på toppen, på et arbeidsbord i et rotete rom. Domen av vermikulittbetong under oppføring, med en treform og målebånd foran. Kontekst om tørketid og vannabsorpsjon diskuteres.

• Liker
vidamic og 2 andre
  • Laddar…
Abboud, ser flott ut! Går i tanker om lignende konstruksjon, om enn noe mindre. Går det fremover? Du skal isolere? Kan du ikke legge opp noen bilder til?!

Hilsener
Kristofer

S Shaqolo skrev:
Ytterligere noen bilder til
!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.