Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Funker sikkert, men nettbutikken ga vel ikke noen videre vibber... Bor du i nærheten av deres fysiske butikk?

Edit: fant hvor jeg handlet fra ;
[lenke]
Bor dessverre langt ifra....jeg får sove på saken en stund :)

Hei igjen!
Skal bestille ildfast mørtel... leste i tidligere tråd at ca. 60 kilo går med. Stemte disse beregningene?

Jeg er ikke sikker på om jeg skal bestille ferdig mørtel eller blande egen. Har allerede sanden som ble til overs da jeg blandet betongen, men er usikker på om den sanden duger for den ildfaste mørtelen. Hvor nøye er det med riktig sand?

Alt godt!

Hei! Dessverre husker jeg ikke helt hvor mye mørtel som gikk med, men jeg gjetter rundt 80+ kg. Kjøpte en sekk med kakkelovnsleire, tror den var 15 kg, og det ble over ca. 3 kg. Hvis man regner etter oppskriften som jeg nevner i innlegg 7, burde det lande rundt den totalen. Jeg fant ingen ildfast mørtel å kjøpe på sekk, så jeg valgte å blande selv og var veldig fornøyd med dette. Kakkelovnsleiren kjøpte jeg fra en kakkelovnsmaker. Sanden kan man sikkert snakke lenge om, den har stor betydning forstår jeg, men jeg er ikke kyndig nok til å uttale meg. Jeg valgte å kjøpe Webers sand på sekk nevnt i innlegg 7. Det ble et fint mørtel som var herlig å jobbe med.

J johanras skrev:
Hei! Dessverre husker jeg ikke helt hvor mye mørtel som gikk med, men gjetter på rundt 80+ kg. Jeg kjøpte en sekk kakkelovnsleire, tror den var 15 kg og det ble over rundt 3 kg. Hvis man regner etter oppskriften som jeg nevner i innlegg 7, bør det lande på den totalen. Jeg fant ikke ildfast mørtel å kjøpe på sekk, så jeg valgte å blande selv og var veldig fornøyd med dette. Kakkelovnsleiren kjøpte jeg fra kakkelovnsprodusent. Sanden kan man sikkert prate lenge om, den har stor betydning forstår jeg, men jeg er ikke nok kunnskapsrik til å uttale meg. Jeg valgte å kjøpe Webers sand på sekk nevnt i innlegg 7. Det ble en finfin mørtel som var herlig å jobbe med.
Takk Johan!
Da blander jeg også selv. Med den kvantiteten blir det jo markant billigere.
Alt Godt!

Hei igjen!
Nå er jeg nesten ferdig med ovnen. Har tenkt å legge klinker på "bordet" som ovnen står på og mosaikk på domen. Alle disse overflatene består for øyeblikket av vermiculite. Malte dere på våtromstett på vermiculiten og hvor lenge lot dere det tørke før?

Jeg håper og tror at dette blir mitt siste spørsmål, så legger jeg ut bilder og slutter å plage dere med spørsmål.
Alt godt!

Kult å høre at det går fremover!
Jeg brukte ingen membran, men la mørtel direkte på vermikulitten og oppå det kalksteinsplater rundt om ovnen. Tanken var at vann som siver inn under steinene for så vidt vil fukte vermikulitten, men at det tørker når ovnen brukes. Om vinteren sørger jeg for at ovnen er dekket og helt tørr før tildekking for å redusere risikoen for frostskader.

J johanras skrev:
Gøy å høre at det går fremover!
Jeg brukte ingen membran, men la mørtel direkte på vermikulitten og oppå det kalksteinsskiver rundt ovnen. Tenkte at vann som finner veien inn under steinene riktignok vil fukte vermikulitten, men at det tørker når ovnen brukes. Om vinteren sørger jeg for at ovnen er dekket og helt tørr før dekking for å minske risikoen for frostskader.
Takk for svar! Jeg gjør på samme måte da!
Alt godt!

Ganlet
J johanras skrev:
Oppskriften jeg brukte var: sand (valgte weber tørket 0-4mm) + portland sement + kalk (weber slakket murkalk E) + kakkelovnslera i forhold 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mengden sand, og en vanlig eldre oppskrift er 3 deler sand til 1 del øvrige.
Prøver å sikre hva fire clay i homebrew-oppskriften tilsvarer i Sverige, er du sikker på at det er kakkelovnslera? Det er en jungel innen sement/mørtel altså...

Nå var det jo en stund siden jeg gransket alt om dette, men jeg kom fram til at kakkelovnsleire var det som passet best. Fantes en annen type pulverleire å kjøpe, men den hadde jernfilspon i seg og det ville jeg ikke bruke.

Ganlet
J johanras skrev:
Nå var det jo en stund siden jeg leste alt om dette, men jeg kom fram til at kakkelovnleire var det som passet best. Fantes en annen type pulverleire å kjøpe, men den hadde jernfilspon i seg og det ville jeg ikke bruke.
Jeg har i løpet av kvelden også kommet fram til samme konklusjon, i alle fall 98%. Som jeg forstår det skal det bare være ren tørket leire det handler om. Kakkelovnleire virker å være det samme, i beste fall utblandet med noe. Sett eksempel der de henviser til omkring >60% leire om jeg husker riktig.

Var lenge inne på ildfast leire á F53, men det føltes mer som noe sement-aktig.

Kakelugnsleran er tørket leire i fin pulverform. Kjøpte en sekk på ca 15 kg som var nok. Fantes ikke i byggvarehandelen, så jeg kjøpte av en kakelovnsrenoverer.

J johanras skrev:
Gøy å høre at du skal sette i gang og bygge. Det er fantastisk moro men kan være ganske anstrengende. Jeg burde ha fulgt opp tråden med litt resultat tidligere men det har ikke blitt av, før nå. Ovnen ble vesentlig ferdig sommeren 2015 og har blitt brukt en hel del siden da. Mest til pizzabaking, men også annen mat og brød. Det som gjenstår er mosaikken over kuppelen og det tenkte jeg å gjøre til sommeren. Jeg bestemte meg for å lage egen ildfast mørtel ifølge oppskrift på fornobravo, men overveide også å gjøre som Claes Sörmland foreslår. Problemet var å få tak i chamottesand og siden så mange andre på fornobravo blander egen mørtel med suksess gjorde jeg det også. Temperaturen i ovnen kommer vel som høyest opp mot 500-550 grader (har ikke målt veggtemperaturen) når man fyrer på skikkelig. Oppskriften jeg brukte var: sand (valgte weber tørket 0-4mm) + portlandsement + kalk (weber lesket kalk E) + kakkelovnsleire i forholdet 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mengde sand og en vanlig eldre oppskrift er 3 deler sand til 1 del øvrige. Mørtelen blir utrolig hyggelig å jobbe med. Plastisk og holder steinene bra. Jeg kunne bygge hele kuppelen uten form takket være mørtelens egenskaper. Bare holde steinene noen sekunder så biter de fast på sin plass. Husk å væte steinene før.

Jeg kjøpte ildfast tegl i normal størrelse og sagde hver stein i 2 biter ved hjelp av en husqvarna steinkutter med vann. Steinene ble kuttet med hjelp av en hjemmebygd jigg i to vinkler, dels så de kunne mures fast uten mørtel i støyteskjøtene (hver omgang holder seg selv oppe selv uten mørtelen) og dels så det ikke ble glipper på oversiden av hver omdreining mellom steinene (da hver omdreining er mindre i overkant enn nederkant da sirkelen minker mot toppen). Ingen mørtel mellom steinene på innsiden av ovnen.

I bunnen en isolert plate. På den leca-blokker som ble armert vertikalt og med hullene fylt med betong. På leca-støtten støpte jeg en øvre plate/bord og oppå dette et lag isolerende betong laget av vermikulitt og portlandsement i forholdet 5:1. På dette avretting med kakkelovnsleire og chamottesand fra kuttingen og deretter ble selve ovnen bygget. Isolasjon på kuppelen først rockwool brannmatte for å skape en bevegelig skjøt og utenpå det isolerende vermikulittbetong i svakere blanding 10:1. Utenpå det puss og her skal altså mosaikken komme senere. Jeg prøver legge inn litt bilder men i et separat innlegg.

Spør om det er noe du lurer på. Det finnes masse bra folk på fornobravo å diskutere med. Hilsener
Hei! Jeg lurer på det siste laget med mørtel som du la ovenpå brannmatten. Du skriver at du blandet 10:1, antar at det var 10 deler Vermikulitt og 1 del betong. Hvilken type betong brukte du deg av? Pusset du overflaten med vanlig puss eller brukte du ildfast mørtel fra for eksempel Finja Betong? Har en pizzaovn som jeg skal renovere på grunn av store sprekkdannelser og har fjernet alt materiale ned til teglet. Opprinnelig fantes det ingen isolerende matte, men vurderer å legge det for å forhindre sprekkdannelser i fremtiden.
Takk på forhånd Sarah

Hei Sarah,
Jeg blandet portlandsement med vermikulitt og vann til passende grøtkonsistens og la et tykt lag av det utenpå brannteppet. Det blir en isolerende betong og utenpå denne la jeg vanlig puss.

Johan

J johanras skrev:
Hei Sarah,
Jeg blandet portlandsement med vermikulitt og vann til en passende grøtkonsistens og la et tykt lag av det utenpå brannfilten. Det blir en isolerende betong og utenpå denne la jeg vanlig puss.

Johan
Takk for svaret!!
Har bestilt hjem Vermikulitt og en keramisk filt så det blir å sette i gang så snart greiene har kommet! Pizzasesongen er jo på vei!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.