Jeg tenker i sommer å bygge en vedovn utendørs, for baking av brød og pizza. Har tenkt å bygge den som en kuppel/iglo av ildfast tegl og med hver rad skrånende innover. På innsiden av ovnen vil det forhåpentligvis ikke bli noen fuger, bare tegl som ligger kant i kant. I praksis vil det jo selvfølgelig ikke lykkes uten at det her og der blir synlig mørtel. På utsiden vil fugene vel bli rundt 10 mm. Tykkelsen på veggen blir ½ teglstein altså ca 12 cm. Utenpå kuppelen vil jeg legge 5-10 cm steinull som isolasjon og deretter pusse med noe sementbasert pussmørtel. Det vil være en skorstein med regnhette. Jeg har funnet byggeanvisninger og inspirasjon fra fornobravo.com, en amerikansk nettside.

Det jeg har vanskelig for å finne er egnet mørtel. Jeg tenkte at det var bare å kjøpe ildfast mørtel i 25 kg sekker, men jeg finner ingenting passende. Har vurdert leiremørtel, men føler meg usikker på om det er passende med tanke på at ovnen skal stå utendørs. Weber har et produkt som heter ildfast mørtel som kanskje kunne fungere (?), men det selges i 5 kg forpakninger og er ganske dyrt (139 kr hos K-rauta) http://www.weber.se/fasad-puts-och-murbruk/produkter-och-system/murbruk/weber-eldfast-bruk.html
Siden jeg ifølge byggeinstruksjonen vil trenge minst 60 kg mørtel (som høres mye ut) vil jeg gjerne finne et annet alternativ. Kanskje kan jeg skjære teglsteinen slik at det ikke blir så tykke støtfuger.

Jeg tar altså gjerne imot tips på mørtel som ville passe for mitt prosjekt.

• Liker
Needas og 2 andre
  • Laddar…
Åsa Lund
Spennende å følge dette :-)

Kalksementmørtel burde være passende.
Synes at 60 kg heller høres lite ut.
De fleste bakerovner i norske hus er vanlig tegl, det er tilstrekkelig varmebestandig for en bakerovn.

Takk for svar! Skulle jeg da f.eks. kjøpe http://www.weber.se/betong-cement-v...stem/cementbindemedel/weber-kalkcement-c.html og blande det med mursand (0-2/0-4?)? Har lest at noen blander egen mørtel av sement-kalk-ildfast leire og sand (1-1-1-3). Den ildfaste leiren er da for å øke temperaturbestandigheten. Kanskje kunne det gå å blande 2 deler kalksement +1 del leire + 3 deler sand. Men jeg har hatt vansker med å finne ildfast leire uten jernspon. Ovnen kommer ikke til å bli så stor. Innerdiameter rundt 1 meter. Jeg vet ikke hvor høy temperatur man kan forvente det blir mot tegl og mørtel, kanskje kunne det gå med vanlig tegl, men jeg tar ikke gjerne noen sjanser.

• Liker
LinaoMarkus
  • Laddar…
Hvordan gikk det for deg? Jeg frekventerer FB med, skal vel begynne å bygge til våren... Har samme fundering rundt eldfast bruk...

Claes Sörmland
Før så muret man først og fremst bakovner av leiremørtel - det tåler varmen og kan bevege seg ved oppfyring og deretter gå tilbake. Blander man leiremørtelen med teglmel (schamottesand) som ballast i stedet for murmørtel, så blir det helt ildfast. Men det tåler jo ikke regn så hvis ovnen skal stå utendørs så trenger den et tak. Men det gjelder nok uansett.

Gøy å høre at du skal sette i gang og bygge. Det er fantastisk morsomt, men kan være ganske anstrengende. Jeg burde ha fulgt opp tråden med litt resultater tidligere, men det har ikke blitt noe av, før nå. Ovnen ble vesentlig ferdig sommeren 2015 og har blitt brukt en hel del siden da. Mest til pizzabaking, men også annen mat og brød. Det som gjenstår er mosaikken over kuppelen, og det tenkte jeg å gjøre til sommeren. Jeg bestemte meg for å lage eget ildfast mørtel etter oppskrift på fornobravo, men overveide også å gjøre som Claes Sörmland foreslår. Problemet var å få tak i chamottesand, og siden så mange andre på fornobravo blander egen mørtel med suksess, gjorde jeg det også. Temperaturen i ovnen kommer som høyest opp mot 500-550 grader (har ikke målt veggtemperaturen) når man fyrer kraftig. Oppskriften jeg brukte var: sand (valgte weber tørket 0-4mm) + portlandsement + kalk (weber hydratkalk E) + kakkelovnsleire i forhold 5:1:1:1. Det debatteres på fornobravo om mengden sand, og en vanlig eldre oppskrift er 3 deler sand til 1 del av øvrige. Mørtelen blir utrolig fin å jobbe med. Plastisk og holder steinene godt. Jeg kunne bygge hele kuppelen uten form takket være mørtelens egenskaper. Bare holde steinene noen sekunder så sitter de fast på sin plass. Husk å fukte steinene før.

Jeg kjøpte ildfast murstein i normalsteinsstørrelse og sagde hver stein i 2 biter med hjelp av en Husqvarna stenkutter med vann. Steinene ble kuttet ved hjelp av en hjemmebygd jigg i to vinkler, dels så de kunne mures fast uten mørtel i stikkfugene (hver omgang holder opp seg selv også uten mørtel), og dels så det ikke ble sprekker i overkant på hver skift mellom steinene (da hver skift er mindre i overkant enn nederkant når sirkelen minsker mot toppen). Ingen mørtel mellom steinene på innsiden av ovnen.

I bunnen en isolert plate. På den lecablokk som ble armert vertikalt og med hullene fylt med betong. På lecablokkstøtten støpte jeg en øvre plate/bord og oppå dette et lag isolerende betong laget av vermikulitt og portlandsement i forhold 5:1. På dette avretting med kakkelovnsleire og chamottesand fra kappingen, og deretter ble selve ovnen bygget. Isolering på kuppelen først rockwool brannmatte for å skape en bevegelig fuge, og utenpå det isolerende vermikulittbetong i svakere blanding 10:1. Utenpå det puss, og her skal altså mosaikken tilkomme senere. Jeg prøver å legge inn litt bilder, men i et separat innlegg.

Spør hvis det er noe du lurer på. Det finnes mange flinke folk på fornobravo å diskutere med. Hilsener

• Liker
MG_SG9 og 8 andre
  • Laddar…
Grunnarbeid for bygging med blå isolasjonspaneler lagt ut på plen, omgitt av en hvit tre-gjerde og hage. Betongplate nylig støpt i hage, reflekterer omgivelsene. Omgitt av gressplen, steiner og hvitt gjerde. Plastdekke og murstein i bakgrunnen. Bygging av utekjøkken i hagen med lettbetongblokker og armeringsjern, omgitt av gjerde og planter. Grunnmur for betongstøping i en hage, laget av lecablokker og trestøtter. En treform med armeringsjern på toppen. Peisbygge med grå betongblokker, plankerammer og hvit isolasjonsplate på toppen, omgitt av hage. Rund layout av beige murstein plassert på en sirkulær treplate, omgitt av verktøy som sag, hammer og hansker, i skyggen av et tre.

• Liker
steffe-56 og 2 andre
  • Laddar…
Sirkulær ildfast mursteinstruktur under konstruksjon på uteplass, omgitt av verktøy og gressplen. Byggeplass med en elektrisk flisesag foran, delvis ferdig trestruktur i bakgrunnen dekket med plast, omgitt av grønt løvverk. Sirkulær mursteinsstruktur under bygging, med murstein lagt på sandbunn og bøtte i bakgrunnen. Bygging av en pizzaovn med ildfaste murstein i en halvsirkelform, med en sentrert sokkel og jord rundt bunnen. Vedfyrt pizzaovn under konstruksjon, laget av murstein og mørtel, med grøntområde synlig i bakgrunnen. En nybygd, uferdig steinovn med buet tak, laget av ildfaste murstein, står utendørs på en solrik dag.

• Liker
Natasa76 og 8 andre
  • Laddar…
Utendørs vedfyrt pizzaovn laget av gule mursteiner, plassert i en hage med trehus i bakgrunnen. Tradisjonell pizzaovn under bygging med sand og mur, omgitt av grønne planter i bakgrunnen. Tre brød ligger bakt i en vedfyrt mursteinovn. Uteovn laget av murstein, formet som en kuppel, med en skorstein på toppen, plassert i en hage ved siden av et hvitt rekkverk.

• Liker
  • Elsker
Bästerortarn og 17 andre
  • Laddar…
Bildene ovenfor er så langt jeg rakk i 2015. Skorstein er i rustfritt og ble kjøpt fra Tyskland. I 2016 murte jeg videre teglsteinen på basen og la kalkstein som en plate oppå som avlastningsflater. Slik så ovnen ut høsten 2016. Utendørs steinovn i rød murstein med isolert dør i rustfritt stål, omgitt av grøntområde og en parasoll. Utendørs mursteinovn med rustfri skorstein og isolert dør, omgitt av hage og parasoll. Ovnen har kalkstein på toppen for avstillingsflater. Utendørs vedovn i betong med rustfri skorstein, stående på en mursteinbase. En potte med røde blomster vises på siden.

Jo, og så lot jeg produsere en isolert dør i rustfritt stål som fungerer riktig bra og hjelper å holde varmen lenge. Isolert ilddør i rustfritt stål med termometer i en utendørs ovn, omgitt av murstein.

• Liker
  • Elsker
Bästerortarn og 18 andre
  • Laddar…
Fantastisk bygging. Hvordan ble pizzaen?

holetaker skrev:
Fantastisk byggverk. Hvordan ble pizzaen?
Pizzaen blir perfekt og går fort å bake, rundt 90 sekunder. Det har mest blitt pizza og brød i forskjellige varianter. Prøver å legge ved et pizzabilde fra i sommer.
Pizza toppet med parmaskinke og grønt på en hvit tallerken.

Pizza med tynn bunn og skinke, servert på et trebord utendørs i sollys.

• Liker
steffe-56 og 4 andre
  • Laddar…
Begge ovenstående ser litt bleke ut innser jeg, men det er mest fordi de er blanco pizza med créme fraiche i stedet for tomatsaus.

• Liker
steffe-56 og 1 annen
  • Laddar…
Fant denne tråden nå, sykt stilig bygg!!! Man blir skikkelig misunnelig...🤣🤣

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.