Mikael_L
Bilde #1
Så satte jeg trappen på et stykke klikkgulv med skum under, som det (sannsynlige) fremtidige gulvet blir.

Jeg målte nøye at trinn #3 lå på nøyaktig 9mm (klikkgulv + skum) + 3 x trinnhøyden i høyde.
Sjekket med vater at trinnan ligger i vater.
Så skrudde jeg den korte ytre vangen mot veggen.

Så gjorde jeg tilsvarende med den ytre lange vangen, her ble det måling mot trinn 13 som var det øverste jeg kunne måle mot. 9mm + 13 x trinnhøyden.

Men før jeg skrudde vangen øverst i trappen, så fikset jeg selvsagt distansebitene:
Bilde #2, #3 og #4
Mot veggsiden var det en åpning å bygge bro over, og mot den andre siden en som selvsagt ikke var det jeg hadde laget trappehullet etter (+16mm), men nå var det 13mm (Heldigvis laget jeg ikke trappehullet nøyaktig 900 mm da. :cool:). Men jeg hadde litt 13mm kryssfinér også.

Så skrudde jeg gjennom disse tilpasningsbitene og inn i bjelkelaget.

• Element av en trapp i tre plassert på gulv med et stykke klikkgulv og skum under, med et separat gulvstykke også synlig ved siden av.
  • Målebånd som måler avstanden mellom trevegg og trappevange.
  • En målebånd viser avstanden mellom en trappespiss og en vegg, med treverk og detaljer synlige. Målingen indikerer presisjon i byggearbeidet.
  • Plywoodplate på et trappetrinn laget av tre.
  • Trepanel montert i en trapp, festet med skruer; del av et byggeprosjekt viser detaljert arbeid med montering av trappekomponenter mot vegg.
Mikael_L skrev:
Så her i etterkant burde jeg kanskje ha montert sammen begge delene med trappen på gulvet. Synspunkter på dette?
Om det er mulig, er det best å montere sammen hele trappen på gulvet og deretter løfte/senke den på plass. Som du har merket, er det ikke helt lett å få den på plass, selv om du hadde en lett furutrapp å "øve" på. :P

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
J
Vekker liv i en gammel tråd. Skal ha innertrepanel på veggen i "trappehuset" (hele hallen). Dette er et nybygg, så det er stendere og osb. Montere veggpanelet og skru trinnene gjennom alt eller figursage og passe inn panelet etter ??

J jonfre89 skrev:
Vekker liv i en gammel tråd. Skal ha innertrepanel på veggen i "trappehuset" (hele hallen). Dette er et nybygg, så det er lekter og osb. Montere veggpanelet og skru vognstykkene gjennom alt eller figursage og passe inn panelet etter ??
Jeg stemmer på etter!

J
:) Du synes gulvet først men veggpanel etter. Begrunnelse?

Mikael_L
J jonfre89 skrev:
:) Du synes gulvet først men veggpanel etter. Motivasjon ?
Hmm, fantes ikke alle svarene tidligere i tråden :thinking:
Fremst på første siden ...

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Hmm, fantes ikke alle svarene tidligere i tråden :thinking:
Fremst på første siden ...
mener du svaret ”Risikoen er vel stor for at man slår i veggen med trappen og må gjøre om overflaten uansett” ? Finnes det noen annen motivering ? En teknisk aspekt ?
For min del hadde det vært fint å kunne kjøre panelet fra stillingen i hullet (cirka 5,4m høyt) så alt er ferdig.

Mikael_L
Knirk, dvs at trappen beveger seg mot underlaget, var vel den mest relevante punktet ..?

edit:
Det var innlegg #16, så på side 2 ... :oops:
Men tråden er bare 4 sider, maks 60 innlegg, så det er jo ikke så tungt å lese alle innlegg.

J
Mikael_L Mikael_L skrev:
Knirk, dvs at trappa beveger seg mot underlaget, var vel det mest relevante punktet ..?

edit:
Det var innlegg #16, så på side 2 ... :oops:
Men tråden er bare 4 sider, maks 60 innlegg, så det er jo ikke så tungt å lese alle innleggene.
Unnskyld meg herren! På G i dag eller??
Har lest tråden men gikk visst glipp av innlegg #16.

Mikael_L
:) Ingen fare.

Jeg satte uansett trappa mi mot ubehandlede gipsvegger. Nå er det tapet mot vangene fra undersiden, men øvre siden er fortsatt uten tapet (eller umalt, det er ikke helt bestemt ennå).

Du har jo til en viss grad gode grunner til å sette opp din panel først.
Hvordan panel er det? Er det en kraftig en, som vil holde trappens vanger i ordentlig grep, altså at det ikke beveger seg det minste.

Er det stående eller liggende panel?

J
Det er vanlig innvendig panel. Så den er rundt 15 mm tykk. Jeg får ta opp spørsmålet når jeg får tilbudet på trappen.

Mikael_L
Jeg tenker litt som at hvis det er OK å sette trappen mot gips+OSB, så burde vel panel + OSB også fungere like bra.
Men det kan jo være smart å feste panelet en hel del ekstra akkurat bak vangen, dvs. dra i en del ekstra skruer eller spiker, så det blir en ordentlig stum og stabil vegg akkurat der å feste i.

Men det blir mye mer knotete å få panelet pent mot trappen om det skal kontursages bit for bit ... så ...

• Liker
Immobil
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.