Oftest, når det er mulig, monterer man sammen hele trappen så å si på gulvet. Deretter løfter man den på plass. Dette er den beste måten! Dessverre er dette ikke alltid mulig, da pleier jeg å montere sammen andre løpet først og sette det på plass, før jeg monterer første løpet og setter det på sin plass.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Takk så veldig mye. d^_^b
Nå har jeg ingen flere spørsmål, men det oppstår sikkert noen når jeg setter i gang (i morgen eller når det nå blir!)

Jeg lover å poste litt tekst og bilder om hvordan jeg gjorde det i tråden senere.

Det ser vi frem til! :)

Mikael_L
Ja bilder lovte jeg jo !!! :x
Vil dere ha mange bilder og den detaljerte versjonen?

Veggen begynte jeg å regle med cc30, men da jeg trengte litt 45x70 til et annet sted sluttet jeg slik som bildet viser, cc30 i begynnelsen og slutten av trappen. ;)
Så hengte jeg opp de lange vangene litt provisorisk og målte og funderte og funderte og målte.
Regnet på de eksisterende trinnhøydene og sjekket at trinnene lå i vater som vangen var hengt opp osv osv.
Det er jo en brukt trapp, ikke målbestilt, så jeg ville få klart hva lengde på trappehullet som skulle gjelde og om jeg burde kappe av noen mm et sted på grunn av høyden osv.
Men den oppgitte lengden på 3000mm og bredden 900mm virket å stemme bra.
Og hva jeg kunne bedømme ville høyden bli helt perfekt. d^_^b

• Trappkonstruksjon under bygging med synlig rammeverk og planke som midlertidig vange, omgitt av OSB-panel. Verktøy og materialer ligger i bakgrunnen.
Mikael_L
Så sagde jeg av bjelken mellom takstolene til riktig lengde.
Dvs 3000mm + 45mm + 20mm fra motstående vegg.
3000mm = trappen, 45mm = avvekslingsregel, 20mm = justeringsmålet.
Justeringsmålet med tanke på at det er betydelig enklere å bygge igjen et 20mm uønsket hull enn å kutte bort 5mm fra siden på avvekslingsregelen, dersom ting og tang ikke stemmer til slutt. :cool:

Avveksling montert med vinkeljern.

Så kledde jeg veggen med plate materiale.
OSB'n som ligger mot stenderne skrulimmet jeg. Trelimet festet litt halvdårlig mot den glatte OSB-overflaten (jeg testlimte en bit) så jeg tok en rask omgang med slipemaskinen for å få en bedre overflate.
Limmingen er antakeligvis total overkill, men samtidig legger jeg heller denne halvtimen nå enn står der etterpå og funderer om en evt knirk skyldes at jeg droppet å lime.
Etter OSB ble det gips.

• Et verkstedområde med treplanker, verktøy og ledninger spredt rundt. Byggematerialer ligger stablet, og veggen er delvis kledd med OSB-plater.
  • Bilde av en konstruksjon med treverk og isolasjon, hvor takstoler er festet med vinkeljern. OSB-plater er montert, og en trapp er påbegynt.
  • OSB-plater montert over trebjelker, med påført lim for ekstra styrke. Verksted med uferdige vegger og lett synlige rør og verktøy i bakgrunnen.
Nå tar jeg en trådkapring og forteller at jeg har en bedre brukt trapp lik Mikaels til salgs for en billig penge. :)

Edit: På allmenn forespørsel så skal jeg legge til at trappen er ca 303 cm fra gulv til gulv og har 16 trinn. Omtrent. :)

Sist redigert:
S
aldri overflategulvet under trapper eller annet "fast" monterarat. blir så slitsomt om du bytter gulv og du må gjøre så det blir samme tykkelse under trappen.
spesielt viktig om du har klikkgulv da de beveger seg mer i skjøtene enn limte skjøter

Mikael_L
Skal jeg fortsette ... ;) :P

...men da får du rappa på. :@
Somlige har annet å gjøre. :cool:
De æ jo fredag. :rolleyes: :wow:

• Haha
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Så når jeg skulle feste trappen i henhold til alt1 (i innlegg #28 & #29) så kom jeg ikke på noen fornuftig måte å feste trappen på den måten. Og det fantes ingen som helst hull som avslørte hvordan den var festet i det forrige huset. Kanskje den bare har ligget mot en bjelke som de har festet under innervangens ende?

Nåvel, jeg bestemte meg for innfeste i henhold til alt 2 i stedet. Trappehullet skulle jo uansett ikke være bredere enn trappen.

1. Så først målte jeg opp 916mm fra gipsens overflate. 16mm ekstra spillrom var tanken, så skulle jeg klemme inn en bit 16mm MDF mellom (og lime denne).

2. Merk ut hvor bjelken skal være. (Min hultafors-vinkel er nøyaktig 45mm bred over bladet, legg mot og trekk en strek på hver side ;). Tenk så kloke de er på hultafors.)

3,4. En bjelkesko.

5. En bit lekter som midlertidig støtte for den andre siden av bjelken. :)

6. Jeg dro også inn to 6x100mm skruer inn i endeveden, her skal ingenting gli og ha seg. :)

7. En skrulimmet bit kortning som holder den andre siden blir bra.
Dessuten finnes det en kraftig bjelke som en del av et sviktstabiliserende bærverk som takstolleverandøren har foreskrevet. Så jeg kunne feste også mot denne kraftige bjelken ved hjelp av et vinkeljern.

Nå ble det mange bilder, dvs lange versjonen. :D
Det siste kommer nok på søndag ... Minn meg på hvis jeg glemmer. ;)

• Nærbilde av en veggkonstruksjon med en trebjelke og metallplate, med gips og isolasjon i bakgrunnen.
  • Trappsteg med merkede linjer og trekorn, del av en byggeprosess.
  • En stålvinkel montert på en trebjelke, brukt som støtte for bygningskonstruksjon.
  • Metall vinkelbeslag festet på en trebjelke, del av en trappekonstruksjon, med gipsplater synlige i bakgrunnen.
  • En planke av tre festet til en annen trestruktur i et byggeprosjekt.見る
  • Trappfeste med vinkeljern som fester en trekonstruksjon til et bjelkelag. Skruer er brukt for å sikre forbindelsen.
  • En treramme med tverrgående planker og hultaforsvinkel som brukes for å markere festepunkt for en trapp i et hus under konstruksjon.
Ola78
Mikael_L skrev:
Når jeg skulle feste trappen i henhold til alternativ 1 (i innlegg #28 & #29) fant jeg ingen fornuftig måte å feste trappen på den måten. Og det var ingen hull som avslørte hvordan den var festet i det forrige huset. Kanskje den bare har ligget mot en bjelke som de har festet under enden av innervangen?

Vel, jeg bestemte meg for å feste den i henhold til alternativ 2 i stedet. Trappehullet skulle jo uansett ikke være bredere enn trappen.

1. Så først målte jeg opp 916 mm fra overflaten av gipsplaten. 16 mm ekstra klaring var planen så jeg skulle klemme inn en bit med 16 mm MDF imellom (og lime denne).

2. Merk ut hvor bjelken skal være. (Min Hultafors-vinkel er nøyaktig 45 mm bred over bladet, legg mot og trekk en strek på hver side ;). Tenk hvor smarte de er på Hultafors.)

3,4. En bjelkesko.

5. En bit med glespanel som midlertidig støtte for den andre siden av bjelken. :)

6. Jeg skrudde også inn to 6x100 mm skruer i endestykket, her skal ingenting glippe og bevege seg. :)

7. En skruet og limt bit kortling som holder den andre siden blir bra.
Dessuten er det en solid bjelke som en del av en sviktstabiliserende bæring som takstolsleverandøren har foreskrevet. Så jeg kunne også feste mot denne solide bjelken ved hjelp av et vinkeljern.

Nå ble det mange bilder, altså den laaange versjonen. :D
Det siste kommer nok på søndag ... Minn meg om jeg glemmer.;)
Nå vil vi se de siste bildene, det er jo tirsdag eller har du en annen kalender enn oss andre;)

Mikael_L
Men det er jo ikke søndag ennå ...
(ikke den søndagen jeg tenkte på ..., jeg sa jo ikke hvilken ... :P)

OK ok, jeg skal ta tak i det, hvilken dag som helst. :blushing:
I går fikset jeg noen flere bilder, men i kveld er jeg ev borte hele kvelden. Vi får se ...

mycke_nu skrev:
Nå gjør jeg en trådkapring og forteller at jeg har en bedre brukt trapp som ligner på Mikaels til salgs for en billig penge. :)

Edit: På allmenn forespørsel så skal jeg legge til at trappen er ca 303 cm fra gulv til gulv og har 16 trinn. Omtrent. :)

Har den 16 trinn omtrent??? :S:rolleyes:;)

I mine prosjekter stiller vi alltid trappen på betong/bjelkelag, og løfter den opp tilsvarende gulvtykkelsen. Så legger man gulv mot trappen og avslutter med en eller annen type list, f.eks. kvartsstav.

Mikael_L
Nå med trappehullet klart var det på tide å montere sammen trappen. Den korte delen med tre trinn gikk raskt og enkelt. Litt mer utfordrende med den lange delen, men det gikk veldig bra. Jeg satt inn noen trinn i starten og slutten, men skrudde ikke fast skruene på den korte vang, bare satte dem inn noen få omdreininger for å holde det sammen. Deretter på med alle de andre trinnene etter hvert og til slutt stramme alle skruene mens jeg kontinuerlig sjekket at trinnene gikk inn i sine spor.

Bilde#3. Her begynte jeg å løfte den store delen på plass og tenkte å feste sammen med den korte delen når jeg hadde fått den opp tilstrekkelig. Jeg er ikke sikker på om dette var den beste måten. I ettertid burde jeg kanskje ha montert sammen begge delene med trappen på gulvet. Synspunkter på dette?

Bilde #4, her har jeg fått sammen begge delene, men jeg klarte å miste trappen da den sto stød på en trappestige, så den kilede fast trappestigen mellom to trinn med ganske markante merker i treverket som følge. :S Etter denne hendelsen ble det å bruke båndstrammere, som jeg satt fast i takstolene, i stedet. Jeg klarte heller ikke å få sammen den nedre trappdelen med den øvre før jeg demonterte trinn #4 som jeg altså måtte klemme på plass etterpå.

Bilde#5. Jeg kunne ikke deretter vri ut trappen nok til å komme til å skru fast trinn #4 samt skruene som fester den korte yttervangen med den lange yttervangen, og en skrue til trinn #3. Det ble til å bruke skralle med bitsholder. OK, det fungerer jo bra det også. :)

Hvis noen tror jeg har plassert en veggkontakt rart, vil jeg påpeke at det egentlig er ganske smart. :P Det er en VP-slange der opp til apparatboksen for bryteren til trappen. Så hvis jeg bestemmer meg for å installere en lyseffekt i trappen (LED som lyser opp trinnene eller noe sånt) er jeg forberedt på det. I tillegg har jeg satt to apparatbokser ved bryterplassen med tanke på kanskje å ha en bevegelsessensor på den ene. Den klarer sannsynligvis å detektere både de som er på vei ned i trappen og de som er på vei opp.

Bilde #6. Nå er endelig trappen stort sett på plass. Bare litt måling og justering for den nøyaktige rette plasseringen, og så skru fast dritten.

• En delvis montert tretrapp er plassert midt i et rom. Verktøy og materialer ligger spredt rundt, klare for videre montering.
  • Trehvit trappseksjon på gulvet under montering, omringet av halvferdige vegger og byggeutstyr i et renoveringsprosjekt.
  • Trapp under montering med bandspännare festet til takstolene, omgitt av verktøy og stiger i et pågående byggeprosjekt.
  • Trapp i tre under montering i et uferdig rom, med verktøy og materialer spredt rundt. Trappen er delvis fastsatt mens merking og justering pågår.
  • Et uferdig montert trinn av en tretrapp, med verktøy i bruk. Et vegguttak er synlig ved siden av trappen delen. Monteringsarbeid pågår.
  • En tretrinns tretrapp under montering med spennreimer for justering. Trappdelen er delvis installert mellom to etasjer med materialrester rundt.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.