6.069 lest ·
11 svar
6k lest
11 svar
Feilmontert trapp eller jeg som er pirkete?
Hei!
Har en dispyt med hustilbyggeren som har bygget vårt hus. Trappen er montert i høyde med gulvsponplaten oppe, i stedet for i nivå med parkettgulvet oppe. Derfor blir det en høydeforskjell mellom gulv og øverste trinn på ca 15mm, som man har forsøkt å kompensere for med en skjøtelist.
Siden det blir en nivåforskjell er trinnet ikke veldig behagelig å gå på, og jeg synes det ser amatørmessig ut. Helt enkelt, trappen skal være i nivå med gulvet og ikke i nivå med sponplaten under.
Hva synes panelet, er den feilmontert eller er jeg pirkete?
Har en dispyt med hustilbyggeren som har bygget vårt hus. Trappen er montert i høyde med gulvsponplaten oppe, i stedet for i nivå med parkettgulvet oppe. Derfor blir det en høydeforskjell mellom gulv og øverste trinn på ca 15mm, som man har forsøkt å kompensere for med en skjøtelist.
Siden det blir en nivåforskjell er trinnet ikke veldig behagelig å gå på, og jeg synes det ser amatørmessig ut. Helt enkelt, trappen skal være i nivå med gulvet og ikke i nivå med sponplaten under.
Medlem
· Blekinge
· 12 270 innlegg
Er øverste trinn i høyde med gulvspon?
Så mange feil i ett bilde! Sånn skal det virkelig ikke se ut. først og fremst skal jo trappen selvfølgelig flukte med toppen av ferdig gulv, men så å klemme på en list på den måten gjør jo alt mye verre. Avslutningen på sokkellisten føles også veldig amatørmessig.A antstein skrev:Hei!
Har en dispyt med hustilvirkeren som har bygget vårt hus. Trappen er montert i høyde med gulvsponplaten oppe, i stedet for i nivå med parkettgulvet oppe. Derav blir det en høydeforskjell mellom gulv og øverste trinn på ca. 15mm, som man har forsøkt å kompensere for med en skjøtelist.
Siden det blir en nivåforskjell, er det ikke veldig behagelig å gå på trinnet, og jeg synes det ser amatørmessig ut. Helt enkelt, trappen skal sitte i nivå med gulvet og ikke i nivå med sponplaten under.
Man er absolutt ikke pirkete om man ikke aksepterer den der "løsningen", snarere opptatt av å ikke brekke nakken, det ser ut som man lett kunne snuble på den der listen.
Medlem
· södemanland
· 706 innlegg
Min ligger i nivå med parketten. Over skjøten ligger en tynn list i metall.
Hvilken hustilvirker er det?
Den der avslutningen kan jo ingen være spesielt stolt over...
Har du vært inne i noe annet hus fra samme tilvirker, der kan man jo kanskje få et bedre bilde av hvordan løsningen bør se ut...
Uansett så kan det jo fra et sikkerhetssynspunkt aldri bli godkjent på en sluttbefaring pga skadefare.
Den der avslutningen kan jo ingen være spesielt stolt over...
Har du vært inne i noe annet hus fra samme tilvirker, der kan man jo kanskje få et bedre bilde av hvordan løsningen bør se ut...
Uansett så kan det jo fra et sikkerhetssynspunkt aldri bli godkjent på en sluttbefaring pga skadefare.
Jeg har monteringsanvisningen fra trapptilverkeren nå og det fremgår at trappen er feilmontert. Håper få orden på dette nå, er hustilverkeren motvillige så kommer jeg tilbake med navn på dem - avventer med det så lenge.K Kung Louie skrev:Hvilken hustilvirker er det?
Den der avslutningen kan jo ikke noen være spesielt stolt over...
Har du vært inne i et annet hus fra samme tilvirker, der kan man jo kanskje få et bedre bilde av hvordan løsningen bør se ut...
Uansett så kan det jo av sikkerhetssynspunkt aldri bli godkjent på en sluttbefaring på grunn av skaderisiko.
En bedre nødløsning (om det ikke går an å flytte trappen) er jo å legge på 15 mm ekstra på øverste trinnet. Blir da ujevn trinnhøyde, men kanskje går det an å tolerere det bedre, enn å som nå risikere å helt miste fotfestet.
Sist redigert:
Man kan jo som sagt dra ut parketten hele trinnet, og deretter eventuelt også legge på hvert trinn slik at det blir samme høyde på hvert. Men det er jo om man selv har stilt til det, og ikke når det er en firma...HasseTeknik skrev:
Klikk her for å svare