Skal legge inn en ny trapp til overetasjen og skal samtidig legge parkett i første etasje hvor trappen er. Skal jeg legge gulvet først og sette trappen på gulvet eller skal trappen først og deretter legge gulvet rundt trappen? :S :)

Gulvet først.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mistenkte det, men om jeg får for meg å bytte gulv om 5år da? :P

Mikael_L
Er det ikke større risiko for knirk i trappen hvis den står på et gulv i stedet for mer bergfast festet i betongplate eller husstammen?

Ola78
Mikael_L skrev:
Er det ikke større risiko for knirk i trappen hvis den står på et gulv i stedet for mer fjellfast festet i betongplate eller husstammen?
Akkurat min tanke også, burde være risiko for knirk. Dessuten hvis det står en tung trapp på gulvet burde det påvirke gulvets evne til å bevege seg. Legge gulvet med bevegelsesrom mot trappen og deretter en nett list for å dekke sprekken mot trappen burde være bedre.

d_j skrev:
Misstänkte det, men om jag får för mig att byta golv om 5år då? :P
:wow: Den dagen den sorgen. :D

Nämen, inga problem, det er bare til å løfte trappen en aning så at du får løsnet gulvet og kan pirke under det nye.
Risken for knirk er minimal og gulvet kan bevege seg.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Jeg er klar over at du har kunnskap i emnet trapper, så jeg benytter anledningen til å spørre om hvordan du synes man fester trappen i nederkant, mot gulvet?
Eller skal man kanskje ikke feste den i det hele tatt?

Hvorfor jeg lurer; er om det skal være solide innfestninger og at jeg dermed må lokalisere mine gulvvarmeslynger.
Bore 4cm ned i platen er piece of cake, men dypere begynner å gjøre meg nervøs.

Oftest nøyer man seg med å feste vangestykket som er mot veggen. Særlig hvis det er gulvvarme, da er det dumt å ta sjanser.

• Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
OK.
Vang kommer i mitt tilfelle dels løpe mot yttervegg, dels en innervegg med 45x70mm stendere, andre innervegger består her av 45x45 stendere, OSB og gips pbs.
Men akkurat denne veggen mot trappen tenkte jeg på og valgte litt grovere stendere med tanke på at trappen antagelig ville sette pris på litt kraftigere vegg.
Jeg kan også skrulim platene for å oppnå enda stivere vegg å montere mot.

Men tusen takk.
Da legger jeg altså gulv først, så skrur jeg bare trappen ordentlig i veggene og lar gulvet være flytende under trappen.

trappen ... trappen ... ? :x
tja ... hva heter det egentlig ...

Mikael_L
d_j skrev:
Skal legge inn en ny trapp til overetasjen og skal samtidig legge parkett i nedre etasje hvor trappen er. Skal jeg legge gulvet først og sette trappen på gulvet eller skal trappen først og deretter legge gulvet rundt trappen? :S :)
Hvordan var det gjort før?

Mikael_L skrev:
Men akkurat denne veggen mot trappen tenkte jeg på og valgte litt grovere stendere med tanke på at trappen antagelig ville sette pris på en litt mer solid vegg. Jeg kan også skru-lime platene for å oppnå en enda stivere vegg å montere mot.
Sett gjerne stenderne med c/c 450 mm og maks. 200 mm fra hjørne. Da blir det kanon! d^_^b

trappen ... trappen ... ? :x tja ... hva heter det egentlig ...
Trappen.;)

Mikael_L
Immobil skrev:
Sett gjerne stenderne med c/c 450 mm og maks. 200 mm fra hjørnet. Da blir det kanon!
Det går ikke nå lenger.
Men jeg kan komplettere med 3 til, og få c/c 300.

Da blir det enda bedre!
Tenk på å ikke overflatebehandle veggene før du monterer trappen.

hvorfor skal man ikke overflatebehandle veggen først?

Risikoen er vel stor for at man slår i veggen med trappen og må gjøre om overflaten uansett :D

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.