17.924 lest ·
33 svar
18k lest
33 svar
mathiss - har noen prøvd og har erfaringer
Er man bekymret for å ikke kunne få til toleransene på guidene til 100 %, så kunne man fjærbelaste hjulene (eller glideflatene om man nå velger det). Skulle man dessuten få tak i gummikledde hjul, så burde det gå an å få heisen forholdsvis stille.
Ser fram til en fortsettelse!
Sent from my ST17i using Byggahus
Ser fram til en fortsettelse!
Fjærbelaste hjulene?
Da var vi der igjen!
Hvorfor komplisere. Det kan få glipe 1-1½ cm i sidelengs uten noe som helst problem. Muligens at suppen i tallerkenen skvulper ut?
Bah.
Glemte å si at tauet er endeløst og nede trekker man bare i tauet. Oppe likedan. Når kassen er ved åpningen tar man i selve kassen og drar den siste biten. Motvekten sitter på det endeløse tauet altså. Det finnes massevis av slike enkle heiser i sydligere land.
Da var vi der igjen!
Hvorfor komplisere. Det kan få glipe 1-1½ cm i sidelengs uten noe som helst problem. Muligens at suppen i tallerkenen skvulper ut?
Bah.
Glemte å si at tauet er endeløst og nede trekker man bare i tauet. Oppe likedan. Når kassen er ved åpningen tar man i selve kassen og drar den siste biten. Motvekten sitter på det endeløse tauet altså. Det finnes massevis av slike enkle heiser i sydligere land.
Det er jo naturligvis et spørsmål om hvilken "ambisjonsnivå" man vil legge seg på. Jeg hadde ikke vært fornøyd med en slark på 1 cm om jeg allikevel hadde brukt tid og penger på å få et sjakt bygget, men det er jo meg det.Skalman skrev:Fjærbelaste hjulene?
Da var vi der igjen!
Hvorfor komplisere. Det kan få slarke 1-1½ cm til siden uten noe som helst problem. Muligens at suppen i tallerkenen skvulper ut?
Bah.
Glemte å si at tauet er endeløst og nede trekker man bare i tauet. Oppe likt. Når boksen er ved åpningen tar man i selve boksen og drar det siste stykket. Motvekten sitter på det endeløse tauet altså. Det finnes masse slike enkle heiser i sydligere land.
Jeg hadde nok heller ikke vært fornøyd med å måtte sveive opp maten manuelt.
Gjør-det-selv-bygger
· Stockholm
· 2 705 innlegg
Blir mer og mer gira på å lage en egen Mathiss til soverommet vårt så man kan sende opp frokost til kona (eller omvendt) og komme litt mer på plussiden 
Med metall L-profiler i hjørnene og så fjærbelastede hjul i hjørnene. Deretter som drivsystem sette enten blokker og taljere eller en liten elektromotor med en "rep-/trådoppruller" som erstatter blokken (omtrent som slangetrommelen til vannforsyningen).
Repet/Wiren settes i hjørnene og så en liten ramme til som bryter dem så man får et sentralt festepunkt (så man slipper å trenge seg med mat og Wiren).
Med metall L-profiler i hjørnene og så fjærbelastede hjul i hjørnene. Deretter som drivsystem sette enten blokker og taljere eller en liten elektromotor med en "rep-/trådoppruller" som erstatter blokken (omtrent som slangetrommelen til vannforsyningen).
Repet/Wiren settes i hjørnene og så en liten ramme til som bryter dem så man får et sentralt festepunkt (så man slipper å trenge seg med mat og Wiren).
Klikk her for å svare