Er man bekymret for å ikke kunne få til toleransene på guidene til 100 %, så kunne man fjærbelaste hjulene (eller glideflatene om man nå velger det). Skulle man dessuten få tak i gummikledde hjul, så burde det gå an å få heisen forholdsvis stille.
Ser fram til en fortsettelse!

Sent from my ST17i using Byggahus

S
Fjærbelaste hjulene?
Da var vi der igjen!
Hvorfor komplisere. Det kan få glipe 1-1½ cm i sidelengs uten noe som helst problem. Muligens at suppen i tallerkenen skvulper ut?
Bah.
Glemte å si at tauet er endeløst og nede trekker man bare i tauet. Oppe likedan. Når kassen er ved åpningen tar man i selve kassen og drar den siste biten. Motvekten sitter på det endeløse tauet altså. Det finnes massevis av slike enkle heiser i sydligere land.

Skalman skrev:
Fjærbelaste hjulene?
Da var vi der igjen!
Hvorfor komplisere. Det kan få slarke 1-1½ cm til siden uten noe som helst problem. Muligens at suppen i tallerkenen skvulper ut?
Bah.
Glemte å si at tauet er endeløst og nede trekker man bare i tauet. Oppe likt. Når boksen er ved åpningen tar man i selve boksen og drar det siste stykket. Motvekten sitter på det endeløse tauet altså. Det finnes masse slike enkle heiser i sydligere land.
Det er jo naturligvis et spørsmål om hvilken "ambisjonsnivå" man vil legge seg på. Jeg hadde ikke vært fornøyd med en slark på 1 cm om jeg allikevel hadde brukt tid og penger på å få et sjakt bygget, men det er jo meg det.
Jeg hadde nok heller ikke vært fornøyd med å måtte sveive opp maten manuelt.

Sent from my ST17i using Byggahus

Blir mer og mer gira på å lage en egen Mathiss til soverommet vårt så man kan sende opp frokost til kona (eller omvendt) og komme litt mer på plussiden ;)

Med metall L-profiler i hjørnene og så fjærbelastede hjul i hjørnene. Deretter som drivsystem sette enten blokker og taljere eller en liten elektromotor med en "rep-/trådoppruller" som erstatter blokken (omtrent som slangetrommelen til vannforsyningen).

Repet/Wiren settes i hjørnene og så en liten ramme til som bryter dem så man får et sentralt festepunkt (så man slipper å trenge seg med mat og Wiren).

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.