17.925 lest ·
33 svar
18k lest
33 svar
mathiss - har noen prøvd og har erfaringer
Problemet med å hoppe over sikkerhet som med dørbrytere er at når f.eks. barnebarna leker så kan det gjøre veldig vondt!
Å måle strømmen for styring blir sannsynligvis en dyr historie.
Grenseløsninger gjør det mulig å bygge billig med f.eks. noen lukebrytere* som bryter fasen når man åpner døren, og en helt nederst i heisen som bryter når heisen står og en helt øverst. så pleier enkle heiser og løftebord å fungere.
Klemfare blir overflødig med en dør med bryter.
*typ det samme som brukes for å tenne når man åpner kjøleskapet eller garderoben.
Å måle strømmen for styring blir sannsynligvis en dyr historie.
Grenseløsninger gjør det mulig å bygge billig med f.eks. noen lukebrytere* som bryter fasen når man åpner døren, og en helt nederst i heisen som bryter når heisen står og en helt øverst. så pleier enkle heiser og løftebord å fungere.
Klemfare blir overflødig med en dør med bryter.
*typ det samme som brukes for å tenne når man åpner kjøleskapet eller garderoben.

Har tegnet en liten skisse på styringen, veldig forenklet såklart... Viktig at avstanden mellom rørene er lik såklart, ellers vil heisen spore av, og som noen skrev, trengs ingen stor motor om man bruker motvekts ballansering, motvekten skal da veie like mye som hele heisen. Lasten som skal flyttes i det tilfellet er "bare" det man putter i heisen. Sikkerheten er som også nevnt viktig, sikkerhetsbrytere på dørene til sjakten, grensebrytare osv... Helt klart gjennomførbart, men litt mer komplisert
//Jante
ps
Var i kontakt med takvinsjfirmaet, og de mente at vinsjen var vel egnet for oppgaven. Den stopper selv når den når toppen (sensorer), og den kan programmeres hvor langt den skal gå ned. Dessuten skulle jeg få kjøpe et returnert nytt eksemplar for en billigere penge. Ser ut til å bli en interessant høst. Tenk å sende opp gløggen til stuen til jul.
Et problem (største?) blir vel å få på plass rørene som hjulene skal gå mot i sjakten, for den var vel ferdigbygd?
Kanskje man kan bruke wires i stedet, som strammes ordentlig?
Eller så får man ha hjul som går mot veggene, kanskje kan fungere.
Ytterligere problem blir om man har sikkerhetsbrytere på dørene og noen glemmer å lukke døra på "den andre" etasjen, da må man løpe og lukke døra, før man kan kjøre heisen
Kan naturligvis løses ved at dørene ikke kan åpnes når heisen ikke er der, men da blir det litt styr med mekaniske sperrer, eller via noe wirespill som kan fjernlukke dørene på "andre" etasjen".
Til slutt, om man skal ha motvekt bør den kanskje løpe i egen sjakt, igjen, deres var vel allerede ferdigbygd?
Så, mitt forslag blir:
Kjøp vinsjen du lenker til, med en ekstra fjernkontroll. Monter vinsjen i toppen på sjakten og fest en fjernkontroll ved hver dør. Programmer den så den ikke går for langt ned.
Bygg en "kasse", med hjul både oppe og nede, på alle fire sider. Viktig at den passer perfekt i sjakten. Fiks "noe mekanisk sperre" på kassen, så dørene ikke kan åpnes når kassen ikke er der.
Dropp motvekt, guiderør og guidewirer.
/ Fredrik
Kanskje man kan bruke wires i stedet, som strammes ordentlig?
Eller så får man ha hjul som går mot veggene, kanskje kan fungere.
Ytterligere problem blir om man har sikkerhetsbrytere på dørene og noen glemmer å lukke døra på "den andre" etasjen, da må man løpe og lukke døra, før man kan kjøre heisen
Til slutt, om man skal ha motvekt bør den kanskje løpe i egen sjakt, igjen, deres var vel allerede ferdigbygd?
Så, mitt forslag blir:
Kjøp vinsjen du lenker til, med en ekstra fjernkontroll. Monter vinsjen i toppen på sjakten og fest en fjernkontroll ved hver dør. Programmer den så den ikke går for langt ned.
Bygg en "kasse", med hjul både oppe og nede, på alle fire sider. Viktig at den passer perfekt i sjakten. Fiks "noe mekanisk sperre" på kassen, så dørene ikke kan åpnes når kassen ikke er der.
Dropp motvekt, guiderør og guidewirer.
/ Fredrik
Jo enklere jo simplereTornhill 2 skrev:Så, mitt forslag blir:
Kjøp vinsjen du linker til, med en ekstra fjernkontroll. Monter vinsjen i toppen på sjakten og fest en fjernkontroll ved hver dør. Programmer den så den ikke går for langt ned.
Bygg en "kasse, med hjul både oppe og nede, på alle fire sidene. Viktig at den passer perfekt i sjakten. Fiks "noen mekanisk sperre" på kassen, så dørene ikke kan åpnes når kassen ikke er der.
Dropp motvekt, styresør og styrewirer.
/ Fredrik
//Jante
Takk for råd og dåd. Det ser ut til å bare bli lettere og lettere (i hvert fall i teorien) Ja det får bli å snekre en passende kasse og finne passende hjul, dog i motsatt rekkefølge. Tar gjerne imot tips på passende hjul så jeg får feire (h)jul med mathiss.
Kanskje slike http://www.clasohlson.com/se/Ottomanrulle/Pr309741000 ?
16 stk, en "oppe til venstre", en "nede til venstre", en "oppe til høyre" og en "nede til høyre", på hver side.
Det burde være viktig at boksen passer i sjakten med så liten margin som mulig. Minsker risikoen for at den skal havne skjevt og sette seg fast.
/ Fredrik
16 stk, en "oppe til venstre", en "nede til venstre", en "oppe til høyre" og en "nede til høyre", på hver side.
Det burde være viktig at boksen passer i sjakten med så liten margin som mulig. Minsker risikoen for at den skal havne skjevt og sette seg fast.
/ Fredrik
Gjør det ikke for tight bare, har du hjul på alle kanter som Tornhill2 foreslår så skal det mye til før den skal sette seg fast. Avhengig av hvordan du lager heisburet så kanskje det trenger en vekt for at du skal få så smidig bevegelse som mulig.
Takk for tipsene, men med anledning av deres tips så finner jeg direkte et problem. Sjaktet der nede på kjøkkenet har jo en vanlig skapdør. Det er her man skal laste mathissen. Problemet er at når man åpner skapdøren, er det helt åpent og ingen motstand for hjulene. Det vil si det finnes kun sjaktvegg til tre sider. Skapdøren ligger jo utenpå sjaktet og kan ikke brukes som motstand. Håper dere forstår. Dette må jeg nok fundere videre på. Muligens må hjulene gå i en skinne som på en eller annen måte "låser" hjulene på plass når heiskassen befinner seg nede på kjøkkenet. Derimot fungerer det med hjul på alle sider i overetasjen da sjaktet der er utformet med sider til alle kanter.
Ja det var jo enkle løsninger takk for det. Får bevege meg hjem og se på hvilken løsning som er enklest. Høstens første forkjølelse er på vei. Så jeg ser ut til å få noen dager til å tenke på fortsettelsen mellom hosteanfallene. Men flere ideer mottas takknemlig. Skal forsøke å dokumentere prosjektet og legge ut på denne tråden når jeg vel kommer i gang. Fikk nettopp en e-post om at takevinden kan leveres om tre uker. Det passer bra i tid så i oktober bør jeg kunne komme i gang.
Det må ikke være ruller. Glidestyringer er vanlig også på ekte heiser. Der pleier det for øvrig bare å være to geider og ikke fire. På gamle heiser hender det at geidene er av tre, så det kan de nok være for deg også. Hva er målene på sjakten?
Erik
Erik
Får nok kanskje på pukkelen når dere leser innlegget mitt her.
Jeg synes dere roter til det alle sammen og har lest lekse fra "Overbeskyttarverket".
En lang slett planke på hver side av sjakten. Mot den planken ligger kassen med noen enkle gummihjul og styrer. Det kan få slarke ganske mye. En blokk i taket og et vanlig tau som går fra kassens tak-rundt blokken og til en motvekt. Et annet tau henger på undersiden av kassen for å kunne dra kassen ned fra bunnplanet.
Sikkerheten er enkel. På bunnplanet tar det stopp med en planke, kassen kan ikke komme lenger ned. På overetasjen kan man om motvekten ikke rekker til skyve inn en regel, en list som holder det hele. Om man er fornøyd med den funksjonen kan man droppe motvekten! (Man må selvfølgelig trekke ut regelen når heisen skal ned) Hullene i veggene dekkes med en vanlig dør. Åpner noen unge den så får han kjeft, ellers kan man sette en lås på den når barnebarna kommer. En vanlig enkel billig lås man har på kjøkkenskap for 40:- holder bra.
That's it.
Sånne enkle heiser har jeg sett masse av som barn.
Gjør det ikke mer komplisert enn det kreves.
Jeg synes dere roter til det alle sammen og har lest lekse fra "Overbeskyttarverket".
En lang slett planke på hver side av sjakten. Mot den planken ligger kassen med noen enkle gummihjul og styrer. Det kan få slarke ganske mye. En blokk i taket og et vanlig tau som går fra kassens tak-rundt blokken og til en motvekt. Et annet tau henger på undersiden av kassen for å kunne dra kassen ned fra bunnplanet.
Sikkerheten er enkel. På bunnplanet tar det stopp med en planke, kassen kan ikke komme lenger ned. På overetasjen kan man om motvekten ikke rekker til skyve inn en regel, en list som holder det hele. Om man er fornøyd med den funksjonen kan man droppe motvekten! (Man må selvfølgelig trekke ut regelen når heisen skal ned) Hullene i veggene dekkes med en vanlig dør. Åpner noen unge den så får han kjeft, ellers kan man sette en lås på den når barnebarna kommer. En vanlig enkel billig lås man har på kjøkkenskap for 40:- holder bra.
That's it.
Sånne enkle heiser har jeg sett masse av som barn.
Gjør det ikke mer komplisert enn det kreves.