17.924 lest ·
33 svar
18k lest
33 svar
mathiss - har noen prøvd og har erfaringer
Når vi bygde nytt hus, en toetasjes hus (for sjøutsiktens skyld), planla vi for en enkel liten mathiss fra kjøkken til overetasjen. Dette med tanke på at vi blir eldre og at vi har balkonger som vi gjerne vil spise på når solen skinner. Både snekkeren og elektrikeren sa de kunne fikse en enkel heis
. Derfor tok vi bort et kjøkkenskap, og snekkeren bygde en heissjakt i MDF på kjøkkenet. Nå har de trukket seg fra oppgaven, og vi står med en ufullført heis
. Har sett på andre tråder her på forumet, men ikke funnet noe matnyttig (om uttrykket tillates). Nå lurer jeg på om den store sakkunnskapen på forumet har erfaring med enkle mathisser, bygget en selv eller vet hvor kunnskapen finnes. Ser man på hva markedet tilbyr, så er selv den enkle heisen dyr og ganske stor. Vi hadde tenkt en kasse i heissjakten på ca b50 x d30 x h40. Høyden fra kjøkken (heisdør til overetasjen (heisdør 2) er ca 3,6 m. Snekring klarer jeg greit, men maskiner, teknologi og lignende er jeg elendig på. Er jeg ikke på riktig tråd, så får vel noen flytte emnet.
Ja det er kanskje en puslespillbit men slik jeg forstår det trengs også alle slags andre deler for at heisen skal gå sikkert. For eksempel stoppfunksjon, dvs. at heisen kjenner når den har kommet ned evt. opp samt styring slik at selve heisen løper lett i trommelen. Som sagt er jeg dårlig på teknikk, men takk for tipset.
Høres ut som et virkelig morsomt prosjekt
hadde dere bodd nærmere hadde jeg tatt på meg å fullføre det til selvkostpris.
Kan du ta noen bilder av sjakten?
Kan du ta noen bilder av sjakten?
At det ikke bare er løftet som skal fungere, men også "styringen" har jeg forstått. Er som sagt ikke teknisk begavet, men har fundert ut fra de bildene som finnes f.eks. Storbritannia (dumb waiters) å ha en eller annen form for skinner som festes på heissjakten komplettert med styrehjul på selve heiskroppen og som løper i skinnen. Det burde fungere. De ferdige produktene jeg har sett er nok for store for mitt prosjekt. Takk for tipsene men tar gjerne flere. Uansett ga Marive et oppslag som jeg har fulgt opp. Når jeg googlet vinsjer oppdaget jeg at det også finnes takvinsjer som tar opp til 50 kg. Komplettert med styreskinner kanskje det ville fungere. Den kan også fjernstyres. Jeg takker for tilbudet og er enig i at det er litt for lang avstand mellom Skåne og Södertälje-trakten-synd. Skal prøve å ta noen bilder av sjakten og legge inn, men som sagt er jeg ikke god på teknikk.
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
http://www.elvinsch.se/kataloger/katalog/details/333/34/vinschar-220v/380v/-annan/tak-vinsch.html
Kult prosjekt! Styring av heisen kan man enkelt og for små midler gjøre med runde rør, 4 stykker, ett i hvert hjørne.
På "matboksen" setter man deretter et kryss X i bunnen og toppen med et løpehjul mot hvert rør, løpehjulene skal være utskåret som en reimskive kanskje og sitte i 45 graders vinkel ut fra boksen. Sidebelastningene bør være små, så det trengs ikke så grove greier. Rørene duger f.eks. med 1 tommers vanlige svarte rør fra noen VVS firma...
En elvinsj krever strøm, grensesnittbryter, reversibel motor osv... Kanskje det kan fungere med håndkraft i stedet.
Ville forenkle betydelig. Håper jeg har klart å gi noen idéer
og ikke øker forvirringen mer....
//Jante
På "matboksen" setter man deretter et kryss X i bunnen og toppen med et løpehjul mot hvert rør, løpehjulene skal være utskåret som en reimskive kanskje og sitte i 45 graders vinkel ut fra boksen. Sidebelastningene bør være små, så det trengs ikke så grove greier. Rørene duger f.eks. med 1 tommers vanlige svarte rør fra noen VVS firma...
En elvinsj krever strøm, grensesnittbryter, reversibel motor osv... Kanskje det kan fungere med håndkraft i stedet.
Ville forenkle betydelig. Håper jeg har klart å gi noen idéer
//Jante
Takk for dine synspunkter Jante. Ikke mer forvirret enn vanlig. Men med håndkontrollen kan man jo styre takvinsjen, via , og sende heisen opp og ned. Trengs det da en reversibel motor? Men det må nok til en grensebryter ellers kan vinnsen kanskje presses opp gjennom taket eller ned mot gulvet hvis man holder hardt i kontrollen. Har vurdert håndkraft, men siden vi har kostet på spesialtrommel og har noen korvörer igjen, føles det mer riktig med elstyring. Gøy at du kan bekrefte at styringen ikke er noe større problem. Antagelig må man være nøyaktig med avstand, vater og vinkel slik at det ikke skjærer seg når boksen skal opp og ned.
Som bryter kan du ha slike:
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030
Som skinner kan du bruke denne løsningen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
To rør fra bunnen til toppen. Så 2 eksosklemmer med kulelager per rør.
Motoren kan være i prinsippet hvilken som helst motor, kanskje skrutrekker?
Motoren får tromle og wire festes i bunnen av sjakten og i selve heisen.
Siden jeg bor i riktig by får jeg vel tilby meg å ta en titt om du vil.
http://www.kjell.com/sortiment/el/e...mikrobrytare/mikrobrytare-250v-5a-hjul-p36030
Som skinner kan du bruke denne løsningen:
http://www.elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=3&t=7411&view=previous
To rør fra bunnen til toppen. Så 2 eksosklemmer med kulelager per rør.
Motoren kan være i prinsippet hvilken som helst motor, kanskje skrutrekker?
Motoren får tromle og wire festes i bunnen av sjakten og i selve heisen.
Siden jeg bor i riktig by får jeg vel tilby meg å ta en titt om du vil.
Takk for tipsene. Men er det virkelig så lett og hva er din vurdering av en takvinsj i henhold til lenken ovenfor. Har naturligvis også lagt opp strøm for dette formålet så det blir antageligvis ikke noe problem. Har du bygget noe lignende og er det så enkelt som du antyder å bygge en fungerende mathiss. Da mener jeg mekanikken og det elektriske. Selve boksen er vel det enkle. Hvordan skal jeg tolke det siste - Skulle du ha mulighet til å gi deg i kast med mission impossible?
Å fikse løpehjulene går nok enkelt med noen små typ møbelhjul som ruller mot MDF-veggene.
Så fungerer nok en sånn der enkel vinsj fra typ biltema eller lignende for løftefunksjonen, "problemet" blir vel en fornuftig styring, viktigst er jo sikkerheten så ingen skades, for eksempel moste hender fordi det går an å kjøre heisen med døren åpen! Så enten klemsikring eller bryter på døren må monteres.
Så er det ganske enkelt å montere en grenseposisjon oppe og nede + montere knapper for opp og ned så man ikke må stå og holde inn knappen mens heisen går opp eller ned.
Så fungerer nok en sånn der enkel vinsj fra typ biltema eller lignende for løftefunksjonen, "problemet" blir vel en fornuftig styring, viktigst er jo sikkerheten så ingen skades, for eksempel moste hender fordi det går an å kjøre heisen med døren åpen! Så enten klemsikring eller bryter på døren må monteres.
Så er det ganske enkelt å montere en grenseposisjon oppe og nede + montere knapper for opp og ned så man ikke må stå og holde inn knappen mens heisen går opp eller ned.
Lett tror jeg ikke det blir, men man kanskje kan gi litt hjelp på veien. Er jo ingeniør, om det nå er positivt.
Den du lenket til var jo veldig dyr, men om prisen ikke er noe problem så er den sikkert utmerket.
Med motvekt så klarer man seg dog med mye mindre motor.
Klemsikring kan løses med strømmåling, hvilket også kan brukes til endepunkter.
Den du lenket til var jo veldig dyr, men om prisen ikke er noe problem så er den sikkert utmerket.
Med motvekt så klarer man seg dog med mye mindre motor.
Klemsikring kan løses med strømmåling, hvilket også kan brukes til endepunkter.
Den enkleste måten å få rimelig sikkerhet er at den dels går sakte og dels at man må holde inne en knapp for at den skal bevege seg. Om man klemmer seg eller noen skriker, slipper man trolig knappen ganske umiddelbart. Skal man begynne å ha sikkerhetskrets og grensebryter, kan man komplisere det så mye som helst.
Jeg tror at det enkleste er å bruke en ferdig vinsj. Jeg har sett en bokheis som hadde sykkelkjeder for å løfte den. Den hadde også motvekt. I det store fungerte den som en vanlig heis unntatt noen sikkerhetsdetaljer som var unødvendige akkurat der. Da er man imidlertid inne på et betydelig større prosjekt.
Erik
Jeg tror at det enkleste er å bruke en ferdig vinsj. Jeg har sett en bokheis som hadde sykkelkjeder for å løfte den. Den hadde også motvekt. I det store fungerte den som en vanlig heis unntatt noen sikkerhetsdetaljer som var unødvendige akkurat der. Da er man imidlertid inne på et betydelig større prosjekt.
Erik