78.008 lest ·
96 svar
78k lest
96 svar
Lurt på takrennejobb?
på 80-tallet og 90-tallet var det vanlig i Skåne, Blekinge og deler av Småland. Vet ikke hvordan det så ut i øvrige Sverige. Stockholmsområdet bør ha vært et eldorado for disse bedragere. Massevis av anmeldelser, avisartikler så det roet seg når allmennheten begynte å forstå. Er selv malermester og har vært aktiv i byggebransjen så man har sett en del "arbeid". Rennearbeid er jo en enkel sak å påta seg og noe vanlige huseiere tror er komplisert. Lett for svindlere å reise rundt og tilby hjelp. Verre er når de påtar seg takomlegginger, maleriarbeid, byggearbeid eller annet som krever kunnskap og enten mislykkes eller lurer til seg forskudd og deretter forsvinner. Dessverre ser det ut til å være en ny bølge på gang, denne gangen med østeuropeere som håndverkere. Beste hvis man trenger hjelp med noe er å få inn tilbud fra lokale firmaer for å se prisbilde og få anbefalinger. Dårligste å ansette noen fra gaten som ingen vet hvor de kommer fra. I mitt nabolag kom noen svenske gutter for noen år siden og banket på. Ville gjøre pipearbeid og rettet seg naturligvis mot de husene som hadde dårlige piper over mønet. De tilbød innkledning av pipen med blikk. Noen bet på, men dessverre var guttenes blikkenslagerkunnskap bedrøvelige og resultatene så ikke ut. Dog ble det tatt godt betalt. Nå, noen år senere, kan man bare konstatere at det måtte gjøres om av en ordentlig blikkenslager. Noen huseiere ble rammet ganske snart av taklekkasje og noen piper mistet blikket i en høststorm.Nissens skrev:
Men det forutsetter samtidig at det er håndverksmessig utført, ikke sant? En avtale går jo begge veier.H hempularen skrev:
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 326 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.326 innlegg
Njae .... det der med skjøten har blitt diskutert en hel del her. Dagens takrenner har såpass bra kvalitet at det skal ikke være noe problem å vri skjøten mot veggen, estetisk er det mye penere. På mitt hus har skjøten sittet mot veggen i 40 år uten noen som helst problemerT Toggmax skrev:
Men skjøtens plassering er nok det minste problemet her, som allerede påpekt så ser det helt forferdelig ut, riv ned dritten, gjør om, gjør rett.
Ettersom jobben ikke er fagmessig utført så skal TS ikke betale en krone, før alle feil er rettet opp.
Hvorfor skulle de komme om de visste at en kunnigere og mindre lettlurt person skulle være til stede. De kommer nok tilbake en annen dag når du ikke er der.
Jeg ville ha satt opp et overvåkningskamera asap. Så det virkelig synes også. Kanskje de holder seg unna for å komme inn og være truende.
Jeg kan ingenting om nedløpsrør eller takrenner, men hvem som helst med normal intelligens forstår at dette ikke er riktig gjort.
Jeg ville ha satt opp et overvåkningskamera asap. Så det virkelig synes også. Kanskje de holder seg unna for å komme inn og være truende.
Jeg kan ingenting om nedløpsrør eller takrenner, men hvem som helst med normal intelligens forstår at dette ikke er riktig gjort.
Plåtama hevder fortsatt at rørfalsen på et taknedløp skal vendes utover på alle typer fasader som kan ta skade av en lekkasje.Mats-S skrev:
Njae .... det där med skjøten har blitt diskutert en hel del her. Dagens taknedløp har så pass god kvalitet at det skal ikke være noe problem å vri skjøten mot veggen, estetisk sett er det mye penere. På mitt hus har skjøten sittet mot veggen i 40 år uten noen som helst problemer
Men plasseringen av skjøten er nok det minste problemet her, som allerede påpekt så ser det for jævlig ut, riv ned dritten, gjør om, gjør rett.
Siden jobben ikke er fagmessig utført så skal TS ikke betale en krone, før alle feil er rettet opp.
Stiller meg tvilende også til "dagens taknedløp er av så bra kvalitet"
Ikke at de er av dårlig kvalitet, men rørene åpner seg pga frostsprenging når vannet renner/spyl etter innerkant på røret og får sjanse til å fryse der imellom.
Om rørene på ditt hus har klart seg i 40 år ville jeg gjettet at de har gjort det pga omstendighetene rundt akkurat ditt hus og ikke noe annet.
Enig i at det blir mye finere med falsen innover men ville ikke anbefalt det uten å i det minste nevne en eventuell konsekvens av det.
Mvh Plåtis som har plukket ned og byttet frostsprengte rør av alle materialer og årganger
Og til TS, jobben er søppel tvers igjennom, ikke betal en krone. Alt fra å spare inn og gjenbruke eksisterende kroker og røroppheng (med gipsskrue*sukk*) til de bedrøvelige kappene og mangelen på løvsil mot markrør. Er det aluminium så ruster det i det minste ikke
Jeg lurer litt på dette med politianmeldelse. Visstnok, det sies jo at man skal anmelde for at det skal komme med i statistikken. Men jeg har også lest at slikt (når politianmeldelsen henlegges direkte) ikke kommer med i noen forståelig statistikk. Dvs. enten ikke i det hele tatt eller at man ikke kan se hva slags mistenkt lovbrudd som er henlagt. Noen som har underlag for hvordan det i praksis fungerer?P Peternow skrev:
I praksis finnes det en stor mengde statistikk, og forfatteren av artikkelen (som når deg) velger målepunkter som passer artikkelens budskap.
Det kan jo for eksempel i teorien både være sant at kriminalitet øker og minker avhengig av hvilke forbrytelser eller hvilken statistikk man sikter til.
Det kan være at antallet øker totalt i absolutte tall, men minsker om man ser på anmeldelser per innbygger.
Jeg kan ikke tolke informasjonsteksten på annen måte enn at alt regnes med:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Det kan jo for eksempel i teorien både være sant at kriminalitet øker og minker avhengig av hvilke forbrytelser eller hvilken statistikk man sikter til.
Det kan være at antallet øker totalt i absolutte tall, men minsker om man ser på anmeldelser per innbygger.
Jeg kan ikke tolke informasjonsteksten på annen måte enn at alt regnes med:
https://bra.se/statistik/kriminalstatistik.html
Kan være bra å ha en politianmeldelse gjort uansett. Kanskje ikke etterforskes, men havner i kriminalstatistikken og merkes om flere anmelder.N Namnet skrev:
Det virker å være et skikkelig amatørarbeid og ikke utført av ekte håndverkere.P PNF skrev:Hei forumet!!
fikk en telefonsamtale fra en slektning i dag, når denne skulle sluttforhandle pris for nye takrenner. De skulle da ha 12 000 kr for ca. 6m takrenner og 1 stk nedløp med tilkobling. Ingen nye kroker for renne eller bånd for nedløp, men det gamle ble gjenbrukt.
snakket med fyren som utførte jobben på telefon, og han hevder at de hadde blitt enige om 1200 kr per meter, og ved spørsmål om den høye prisen fikk jeg forklart at det er materiale av høyeste kvalitet (aluminium). Jeg har klart å spore materialet Trifa, et ungarsk merke, for så vidt virker det være belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialpriser av min ofte brukte leverandør i morgen for sammenligning, men jeg har svært vanskelig for å se at denne jobben skulle være verdt 1200 kr per meter. Spesielt da jeg har store spørsmålstegn ved kvaliteten.
Dere som kan, skal det se sånn ut?
[bilde]
Bilde 1 nedløpstilslutning til bunnrør. Mangler overgang og løvsil?
[bilde]
bilde 2 endene er kun oppbrettet. Kobler ikke til vinden bordet, bare ca. 3 cm glippe.
[bilde]
bilde 3 opplever det som slurvete avkappet rør med sylskarpe splinter som stikker ut, er ujevn. I tillegg er det bulkete og festet i det gamle ikke-passende båndet med gipsskrue (?). er ikke nedløpet dessuten i feil dimensjon, se takrenne og bunnrør.
Jeg vet ikke om jeg er helt ute og sykler, men dette føles helt feil både i pris og kvalitet?
skal møte dem i morgen for videre diskusjon…ville bare få eventuelle innspill dere har å komme med…
Dette handler garantert om såkalte Irske asfaltleggere som er svært profesjonelle innen sitt "håndverk", som dog er bedrageri, ikke blikkenslagerarbeid. Grunnen til at de i det hele tatt har gjort noe jobb er at det er en del av selve opplegget.L Lars E P skrev:
L Lars E P skrev:
Selv jeg får til det bedre. Sier ikke at jobben min er korrekt i henhold til noen bransjestandard, men det funker og ser brukbart ut med mine kunnskaper.L Lars E P skrev:

Garantert er det vel neppe, kan være eiendomseieren selv som har satt sammen noe også…C cpalm skrev: