78.012 lest ·
96 svar
78k lest
96 svar
Lurt på takrennejobb?
Har sett lignende arbeid, men på 80-tallet. Da var det "reisende" som reiste rundt i villaområdene og tilbød seg å bytte dårlige renner. Mange ganger ble bare materialet levert og man tok betalt for det + arbeidet og tok forskuddsbetaling. Ofte kom de aldri tilbake for å montere det. I det tilfelle montering skjedde kunne det se ut som på TS bilder. Hørt "ire" som reiser rundt og gjør det samme i nåtid. og også fra Østeuropa. Kronglete engelsk og ubetydelige yrkeskunnskaper pleier å være legio.Nissens skrev:
Dette kan ikke være på ordentlig. Dels at noen firma ville gjøre på denne måten, dels at man legger det ut på forum for å spørre om det er ok…er begge helt urimelige…
Finnes INGEN som kan synes at det ser ok ut…
Eneste mulige forklaring er at en amatør har forsøkt å fikse sin egen renne/rør. Det var vel derfor det aldri dukket opp noen leverandør på det der møtet og at firmaet ikke ble nevnt. Det finnes ingen leverandør rett og slett.
Det er eiendomseieren selv som har satt opp dette…og vil ikke vedkjenne seg det nå…
Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg har verken hørt om eller sett noe lignende platearbeid, og da har jeg likevel vært i den bransjen.M malarmaster skrev:Har sett lignende jobber men på 80-tallet. da var det "reisende" som kjørte rundt i villastrøkene og tilbød seg å bytte dårlige renner. mange ganger ble bare materialet forlatt og man tok betalt for det + jobben og tok forskuddsbetaling. oftast kom de aldri tilbake for å montere det. I det tilfelle montering skjedde kunne det se ut som på TS bilder. Hørt "ire" som kjører rundt og gjør det samme i nåtid. og også fra Øst-Europa. Knagglende engelsk og ikke-eksisterende faglige kunnskaper pleier å være legio.
Irer er mest kjent for dårlige asfalteringsjobber…
min onkel er takstmann, jeg sendte bildene dine til ham. Han sa at det var det verste han hadde sett. For det første får man ikke lage stubbiter, ruster lett og sitter for langt ned mot grus, det skal være rom for silpotte og man ser nederst på nedløpet at den skal vendes oppover, man får ikke skru i disse for snart er rusten der - så han lurer på HVA de har festet rennen med, hva i all verden sier han. 12000kr er det virkelig ikke verdt. TRU MED Å TA EN TAKSTMANN DIT FØR DERE BETALER, ring husforsikringsselskapet og spør hva dere kan gjøre. Han sier at det er forbudt med glippe mellom takrennen og treverket. Din venn har blitt så lurt. Om hen skulle selge huset, ville dette aldri blitt godkjent.P PNF skrev:Hei forumet!!
fikk en telefon fra en slektning i dag, da denne skulle sluttforhandle pris for nye takrenner. De skulle da ha 12 000 kr for ca 6m takrenner og 1 stk nedløp med tilkobling. Ingen nye kroker for rennen eller bånd for nedløp, men det gamle ble gjenbrukt.
pratet med fyren som hadde utført jobben på telefonen, og han hevder at de var enige om 1200 kr per meter, og ved spørsmål om den høye prisen fikk jeg forklart at det er materiale av høyeste kvalitet (aluminium). Jeg har klart å spore opp materialet Trifa, et ungarsk merke, det virker som om det er belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialpriser av min ofte brukte leverandør i morgen for sammenligning, men jeg har svært vanskelig for å se at dette arbeidet skulle være verdt 1200 kr per meter. Spesielt når jeg har store spørsmålstegn ved kvaliteten.
Dere som kan, skal det se slik ut?
[bilde]
Bilde 1: nedløpstilkobling til markrør. Mangler overgang og løvskiller?
[bilde]
bilde 2: endene kun bøyde opp. Kobler ikke mot vindskiven, og det er ca 3 cm glippe.
[bilde]
bilde 3: opplever det som slurvete kuttet rør med sylskarpe fliser som stikker ut, er ujevn. I tillegg er det bulket og festet i det gamle ikke passende båndet med gipsskrue (?). er ikke nedløpet dessuten i feil dimensjon, se takrennen og markrøret.
Jeg vet ikke om jeg er helt ute og sykler, men dette føles helt feil både med tanke på pris og kvalitet?
skal møte dem i morgen for videre diskusjon...ville bare ha eventuelle innspill dere har å komme med...
Ja, først prøvde "omreisende håndverkere" å lure folk med dårlige asfalteringsjobber. Når dette begynte å bli allment kjent, byttet de til takbytte (der de ofte tok betalt, kastet det gamle taket på bakken, og deretter bare forlot stedet). Og når også dette ble kjent, har de vel byttet til blikkenslagerarbeider.
Det er jo ikke akkurat som at de har noen yrkeskunnskap i noe som helst håndverk, så de kan lett bytte bransje når det trengs.
Det er jo ikke akkurat som at de har noen yrkeskunnskap i noe som helst håndverk, så de kan lett bytte bransje når det trengs.
En politianmeldelse har flere funksjoner enn bare å etterforske den enkelte forbrytelsen. Det finnes alltid grunner til å anmelde.N Namnet skrev:
Gjør-det-selv-bygger
· 80 innlegg
XL-bygg som ikke alltid er billigst tar rundt drøye
1500 kroner for 12 m takrenne, nedløpsrør, utkast og rensesil (Lindab er bra greier). For en erfaren blikkenslager tar dette jobben på stedet ikke en time engang.
1500 kroner for 12 m takrenne, nedløpsrør, utkast og rensesil (Lindab er bra greier). For en erfaren blikkenslager tar dette jobben på stedet ikke en time engang.
P PNF skrev:Hej forumet!!
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.
pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.
Ni som kan, ska det se ut så här?
[bilde]
Bild 1 sturörsanslutning till markrör. Saknas övergång och lövavskiljare?
[bilde]
bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.
[bilde]
bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Riktigt tråkigt att se! Gör om gör rätt. Betala inget förrän det är klart och rätt utförtP PNF skrev:Hej forumet!!
fick ett telefonsamtal från en släkting idag, när denne skulle slutförhandla pris för nya hängrännor. De skulle då ha 12 000 kr för ca 6m hängrännor och 1st stuprör med anslutning. Inga nya krokar för ränna eller svep för stuprör utan det gamla återanvändes.
pratade med killen som utfört jobbet på telefon och han hävdar att de varit överens om 1200 kr per meter, och vid ifrågasättande av det höga priset fick jag förklarat att det är material av högsta kvalitet (aluminium). Jag har kunnat spåra materialet Trifa, ett ungerskt märke, iofs verkar det vara belagd aluminium. Jag ska få motsvarande materialpriser av min frekvent använda leverantör imorgon för jämförelse men jag har mycket svårt att se att detta jobb skulle vara värt 1200 kr per meter. Speciellt då jag har stora fråge tecken för kvaliteten.
[bilde]
[bilde]
bild 2 ändarna endast uppbockade. Ansluter inte mot vindskivan utan där är ca 3 cm glipa.
[bilde]
bild 3 upplever det som slarvigt avskuret rör med sylvassa flisor som sticker ut, är ojämn. I tillägg är det bucklat och fastsatt i det gamla icke passande svepet med gipsskruv (?). är inte stupröret dessutom i fel dimension, se hängränna och markrör.
Jag vet inte om jag är helt ute och cyklar men detta känns helt fel både till pris och kvalitet?
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…
Medlem
· Väster götaland
· 401 innlegg
Skitejobb. Betalte 17500 for 14,5 meter rennestein med bytte av kroker og nedløpsrør inkl. leie av lift av en ekte håndverker som kunne sine saker. Han satte også en takfot som manglet på huset mitt så det ble mye penere.
H
HEM2121
Medlem
· Västra Götaland
· 5 570 innlegg
HEM2121
Medlem
- Västra Götaland
- 5.570 innlegg
P PNF skrev:Hej forumet!!
[bilde]
[bilde]
[bilde]
ska träffa dem imorgon för vidare diskussion…ville bara ha eventuella inspel ni har att komma med…[/QUOTE ]Finns det ett skriftligt avtal? Om inte så är de ju rökta redan där. Polisanmäl.
Hur som helst är inte arbetet fackmannamässigt utfört, bestrid fakturan skriftligt, både via mail och brev, gärna via telefonsamtal också som du spelar in. Finns företaget? Kolla på allabolag.se. Finns de står både när de startade, om de har F-skatt, och momsregistrerade.
Er det en spøk? 12000:- for det mislykkede arbeidet som katten min hadde utført bedre. Ikke betal et øre for alt skitten må ned.P PNF skrev:Hei forumet!!
fikk en telefonsamtale fra en slektning i dag, da denne skulle sluttforhandle pris for nye takrenner. De skulle da ha 12 000 kr for ca 6m takrenner og 1 stk nedløpsrør med tilkobling. Ingen nye kroker for renner eller svep for nedløpsrør uten det gamle gjenbrukes.
snakket med fyren som har utført jobben på telefon, og han hevder at de var enige om 1200 kr per meter, og ved spørsmål om den høye prisen fikk jeg forklart at det er materiale av høyeste kvalitet (aluminium). Jeg har klart å spore materialet Trifa, et ungarsk merke, riktignok ser det ut til å være belagt aluminium. Jeg skal få tilsvarende materialpriser fra min hyppig brukte leverandør i morgen for sammenligning, men jeg har svært vanskelig for å se at denne jobben skulle være verdt 1200 kr per meter. Spesielt da jeg har store spørsmålstegn for kvaliteten.
Dere som kan, skal det se slik ut?
[bilde]
Bilde 1 nedløpsrørtilkobling til markrør. Mangler overgang og løvavskiller?
[bilde]
bilde 2 endene bare oppbøyd. Kobler ikke mot vindskiven uten at det er ca 3 cm glippe.
[bilde]
bilde 3 opplever det som slurvete avskåret rør med skarpe fliser som stikker ut, er ujevn. I tillegg er det bulkete og festet i det gamle ikke passende svepet med gipsskrue (?). er ikke nedløpsrøret dessuten i feil dimensjon, se takrenne og markrør.
Jeg vet ikke om jeg er helt på viddene, men dette føles helt feil både til pris og kvalitet?
skal møte dem i morgen for videre diskusjon…ville bare ha eventuelle innspill dere har å komme med…
Satte opp avvanningen på den nye terrassen forleden dag, 6m, kostet 1617 kr for delene.
Her er det 18 meter, renne, masse fester cc60 og ender.S Elsamimmi skrev:
2 nedløpsrør med bøyer og utkast nederst med muffe helt nederst. Aluminium fra Lindab.
Material for ca 6000 kr utført selv med hjelp av google, videoer og murertråd.
Tok 1–3 dager.