14.280 lest ·
49 svar
14k lest
49 svar
Lufting av tak. Takkfot til takfot
Det som er under det du ser.människa skrev:
I Sverige er vel rupanel med overflatepapp det rådende (og ventilasjon under rupanelen). De siste 15-20 årene har duker som puster blitt et alternativ. Søk etter diffusjonsåpent undertak. Om det så fungerer i ditt tilfelle tenker jeg ikke si eller love.
glass/stein-ull puster mye mer enn cellulosa. Cellulosans styrke er at den kan binde fuktighet sånn at det ikke kondenserer til vann like enkelt.människa skrev:
Men du har rett, diffusionsöppen duk over 200mm cellplast gjør ingen nytte.
Medlem
· västra götaland
· 378 innlegg
Om du ikke har spesiell overflatepapp/duk som er tilpasset konstruksjon uten luftspalte så skal du ha en luftspalte. dvs, har du "vanlig" takpapp så skal det også være luftspalte. Uansett cellulose eller annen isolasjon. Man kan ta sjansen og det kan kanskje fungere helt utmerket men det føles unødvendig.
Takk
Etter å ha snakket med selgeren hos vår trelasthandler, som er en gammel snekker (gamle skolen, så jeg visste allerede hva han ville si
) så blir det luftspalte med ventilert møne. Så nå slipper jeg dette & går videre 
Var moro å følge diskusjonen deres
Etter å ha snakket med selgeren hos vår trelasthandler, som er en gammel snekker (gamle skolen, så jeg visste allerede hva han ville si
Var moro å følge diskusjonen deres
Klikk her for å svare