A
E eleson skrev:
Hvordan da?
Luften som beveger seg i luftspalten kommer fra utsiden, og er altså allerede nedkjølt, så hvorfor skulle den kondensere?
natstråling kalles det, noe som gjør at rupanelet er kaldere enn den omkringliggende luften, og når fuktig luft fra utsiden kommer inn i luftspalten, kondenserer den mot den kalde undersiden på rupanelet.

det finnes mye å lese om det fenomenet, det er også derfor man nå ofte legger en tynn isolasjon også på rupanelet for å fjerne dette fenomenet ved tak hvor man har rupanel.

• Liker
eleson
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
For øvrig har ikke jeg heller vært med på et nybygg uten luftspalte..
Unntaket er verandatak.. :cool:
Men jeg jobber mest med gamle hus
gamle hus skal ha luftspalte men det kommer ikke på grunn av uttørking av fukt men på noe helt annet men det burde du vite som arbeider med gamle hus

A Aunty skrev:
gamle hus skal ha luftspalte men det skyldes ikke uttørking av fukt men noe helt annet men det burde du vite som arbeider med gamle hus
Skriv ut det i stedet for å være så hemmelig.

• Liker
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
U
A Aunty skrev:
gamle hus skal ha luftspalte men det beror ikke på uttørking av fukt men på noe helt annet men det burde du vite som arbeider med gamle hus
med tanke på at TS spør om et eksisterende hus burde du kanskje gi tips ut fra det, om nå eldre hus skal ha luftspalte?
TS nevner at hen vil åpne opp i mønet og beskriver eksisterende tekking.

A Aunty skrev:
gamle hus skal ha luftspalte men det avhenger ikke av uttørking av fukt, men av noe helt annet men det burde du vite som jobber med gamle hus
Nei, det burde jeg ikke vite da jeg jobber på utsiden. Blikkenslager. Men er likevel interessert i hva for isolasjon man bruker på "utsiden" av taket.

Men for å gå til originalspørsmålet, så hadde jeg valgt luftet møne ved båndtekking og full takhøyde

• Liker
människa
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Skriv ut det istället for å være så hemmelig.
i eldre dårlig isolerte hus hadde man ofte problemer med at snø smeltet på grunn av innendørs varmen og når det vannet rant ned mot takfoten så frøs det til igjen og skapte store isflak mer eller mindre som var dårlig for huset.

da oppfant man luftspalten der kald utendørs luft kunne komme inn og kjøle ned taket innefra og på den måten fjerne dette fenomenet.

nå har vi så mye isolasjon samt så bra lambda-verdi på isolasjon at dette problemet knapt finnes lenger.

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Nei det burde jeg ikke vite da jeg jobber på utsiden. Blikkenslager. Men er likevel interessert i hva slags isolasjon man bruker på "utsiden" av taket.
man legger en hard isolasjonsboard ofte mellom 20 og 50 mm.

• Liker
eleson
  • Laddar…
Takk alle, spesielt Aunty for all informasjon! Men jeg vet fortsatt ikke hvilken retning jeg skal gå i.
Huset er jo gammelt, men kommer til å bli ganske godt isolert. Den 30 cm planlagte isolasjonen i taket blir en økning med 300%.
Så for å gjøre det enda mer komplisert, kan jeg nevne at vi allerede har gjort om en del av huset der vi har beholdt luftspalten, fjernet kattvinden, byttet ut den gamle 10 cm isolasjonen med 30 cm, og laget skråtak.
Mitt spørsmål gjelder om vi kan gjøre det samme hele veien opp til mønet, og så ned på den andre siden ned til takfoten. Med eller uten ventilert møne.
Vi skal dessuten forlenge huset (langs med møne og takfot) nå til våren. Så den delen blir helt ny, og der kunne man jo hvis man ville lage en uventilert konstruksjon :thinking:
Jeg skal ta opp spørsmålet med vår virkesleverandør.

Vi må nok bytte all råspont i forbindelse med takbyttet for den var virkelig svart på ett sted. Så det går jo an å fjerne luftspalten i det stadiet.
Men skal man da ha dampbrems i stedet for dampsperre?

Hei!

Siden det er et eldre hus, mener jeg at du skal utføre dette med luftet takfot fra begge sider samt luftet møne.
Bruk dampbrems. En dampsperrekonstruksjon bygger på en "plastposeeffekt" og da skal alle vegger og tak være lufttette, noe som i ditt tilfelle ikke vil oppnås siden den gamle delen av huset fortsatt vil være svært utett.

Nesten all nyproduksjon bruker godt ventilerte loft-/takkonstruksjoner. Det er godt utprøvd.

Aunty har derimot mange gode poeng, og jeg tror at flere hustilvirkere vil begynne å bruke disse løsningene. Likevel synes jeg du skal være åpen for at din sannhet ikke er den eneste.
For mye av det du beskriver har jeg aldri støtt på ute i virkeligheten.

A AnderssonH skrev:
Da det er et eldre hus mener jeg at du skal utføre dette med luftet takfot fra begge sider samt luftet møne.
Bruk dampbrems. En dampsperrekonstruksjon bygger på en "plastposeeffekt" og da skal alle vegger og tak være lufttette, noe som i ditt tilfelle ikke vil bli oppnådd da den gamle delen av huset fortsatt vil være veldig utett.
Takk for din mening.
Til slutt vil vi ha gjort om hele huset, og da vil dampsperren være tett. Men det kan ta flere år før vi tar fatt på loftsetasjen, og inntil da rekker vel mye fukt å kose seg i konstruksjonen.

Personlig ville jeg valgt å se på diffusionsöppet undertak. Det kan legges uten luftspalte og sikrer at taket ventileres og at fukt innenfra har et sted å reise.

Hva innebærer undertak ?

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.