A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jagr ikke snekker og har absolutt ikke studert bygningers historiske tekniske utvikling.

Et tak er ikke et tettesjikt. Det er en del av klimaskallet.

Du sier gjentatte ganger "du forstår ikke xxxxxx" og "jeg tror ikke du forstår xxxxxx". Jeg synes du skal forklare i stedet.

Hvorfor skulle det være to forskjellige ting? Forklar hva forskjellen er.

Og...kilder til det du hevder, takk.
https://www.fuktcentrum.lth.se/fileadmin/fuktcentrum/Publikationer/Bygg-Teknik/2_00_49.pdf

A
A Aunty skrev:
[lenke]
"Å bygge takkonstruksjoner uten luftspalte blir stadig mer vanlig i dag. Man får en raskere uttørking av byggfukten og en friskere takkonstruksjon over tid. Denne gangen i teipeskolen forteller vi om hvilke produkter du bruker når du har en takkonstruksjon med takstein og vil slippe arbeidet med luftspalte."

-Sjömarkens isolering

A
"En takkonstruksjon som er egnet til hus for bærekraftig bygging, for eksempel passivhus og Multi-Comfort House. Ved isolasjon av skråtak og støtteben med plater kan ISOVER Bjelkelag/Stålregelplate 36 c1200 (byttet ut til ISOVER UNI-plate 35) brukes."

-Isover

A
kan fortsette for all forskning sier det samme, og mye av det som bygges nå bygges uten luftspalte i taket.

så at noen har jobbet i 10 år og ikke vet om dette er nok snarere tragisk og synd på alle som rammes av noen som ikke vil gjøre rett

A Aunty skrev:
kan fortsette for all forskning sier de samme, og mye av de som bygges nå bygges uten luftspalte i taket.

så at noen har jobbet i 10 år og ikke vet om dette er nok heller tragisk og synd på alle som rammes av noen som ikke vil gjøre rett
Interessant. Man lærer noe nytt hver dag.

Rickard.
Min verden er ikke så svart-hvitt og lettforklarlig, men du misforstår meg som noen som faktisk bestemmer dette, når det er valg som konstruktører i selskaper som for eksempel NCC og Peab gjør, til tross for all den informasjonen du legger ut. Jeg har ingenting med det å gjøre, men kan jo se når det fungerer og også om noe ikke gjør det.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Min verden er ikke så svart-hvitt og lettforklarlig men du forveksler meg med noen som faktisk bestemmer dette uten det er valg som utdannede konstruktører på bedrifter som eksempevis NCC og Peab gjør tross all den informasjonen du legger ut. Jeg har ikke noe med det å gjøre men får jo se når det fungerer og også om noe ikke gjør det.
jeg arbeider med dette daglig og vet mange utdannede på NCC og Peab som du nevner som aldri ville tegne inn en luftspalte i et tak da de vet at det ikke er bra.

Men ditt resonnement halter litt for jeg vet også massevis prosjektører på NCC og Peab som har tegnet inn risikokonstruksjoner som deretter har blitt forbudt f.eks. enstegstetede tynnpuss fasader på trekonstruksjoner.

A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Interessant. Man lærer noe nytt hver dag.
du trenger ikke tro på meg men sjekk i det minste opp det, har du annen forskning eller studier på at jeg tar feil så presenter gjerne den så jeg blir overbevist om ditt resonnement.

Rickard.
A Aunty skrev:
jeg arbeider med dette daglig og kjenner mange utdannede på NCC og Peab som du nevner som aldri ville tegnet inn en luftspalte i et tak da de vet at det ikke er bra.
Vi er jo litt etter her oppe i nord så jeg får vel se om noe endres fremover ;)

• Liker
Aunty
  • Laddar…
A Aunty skrev:
du trenger ikke tro på meg men sjekk det i hvert fall opp, har du annen forskning eller studier på at jeg tar feil så presenter dem gjerne så jeg blir overbevist om ditt resonnement.
Din argumentasjon ble styrket av dokumentet fra fuktcentrum. Nei, jeg er som sagt ikke så innsatt i emnet og har lent meg mot gamle sannheter som ikke er anvendbare ved dagens byggteknikker ser det ut som.

A Aunty skrev:
... for det fjerde så vil en luftspalte føre til en økt fuktbelastning i taket da fuktig luft vil vandre inn i luftspalten og kondensere mot den kalde undersiden på råsponten.
Hvordan da?
Luften som beveger seg i luftspalten kommer utenfra, og er altså allerede nedkjølt, så hvorfor skulle den kondensere?

• Liker
plåtrickard og 1 annen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
[lenke]
Så dokumentet peker på fordeler med et diffusjonsåpent undertak?
Det kjøper nok mange.
Men å bare si at det er bedre å fjerne luftspalten i en takkonstruksjon føles risikabelt, for å uttrykke meg mildt.

E eleson skrev:
Hvordan da?
Luften som beveger seg i luftegapet kommer utenfra, og er altså allerede nedkjølt, så hvorfor skulle den kondensere?
Det er jeg også nysgjerrig på, om det nå er både godt isolert og tett med plast?

For øvrig har jeg heller ikke vært på et nybygg uten luftspalte..
Unntaket er verandatak.. :cool:
Men jeg jobber mest med gamle hus

E eleson skrev:
Så dokumentet peker på fordeler med et diffusjonsåpent undertak?
Det kjøper nok mange.
Men å bare si at det er bedre å fjerne luftspalten i en takkonstruksjon føles risikabelt, for å si det mildt.
Hva? Nei. Så oppfattet absolutt ikke jeg det. Tvert imot. Joda, jeg snabbleste, men jeg oppfattet det som to tette lag. Ingenting med diffusjonsåpent eller annet, for da tilfører du jo fukt. Det var det som var hele poenget; ingen fukt tilføres fra boareal eller utemiljø.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.