Rekker det?
Skal forlenge huset hjemme og samtidig åpne opp til møne. Hadde vært greit å slippe å lage ventilert møne.
Akkurat nå er det plegel, altså plåt som skal ligne takstein. Men senere blir det et falsad plåttak.
Det blir 300 mm glassull i taket, 35 mm luftspalte under rupanelet og dampsperre 1/3 inn/ut i isolasjonen.
Taket har en helling på 28°.

A
människa människa skrev:
Rekker det ?
Skal forlenge huset hjemme & samtidig åpne opp til møne. Hadde vært deilig å slippe å lage ventilert møne.
Akkurat nå er det plegel, altså plåt som skal likne takstein. Men så kommer det til å bli et falsat blikkenslagertak.
Det blir 300mm glasull i taket, 35mm luftspalte under råsponten & dampsperre 1/3 inn /ut i isolasjonen.
Taket har en helling på 28°
Hvorfor skal du ha en luftspalte?

Du trenger ingen luftspalte i et tak kommer bare medføre mer problemer enn hva det løser.

Ja en oventilert løsning er vel ikke helt utelukket ennå. Men må bestemme meg på noen dager.
Flere synspunkter om dette er velkomment

A
det enkle svaret er at en luftspalte i taket bare tilfører mer fukt enn den reduserer. Grunnen til at man begynte å lufte tak fra starten finnes ikke lenger med dagens økte isolasjonsmengder og forbedrede lambda-verdier.

eneste fordelen med luftspalte i taket er for å tørke ut eventuell byggfukt, men det går an å løse på andre måter.

Ok? Så om taket får en lekkasje, vann kommer ned til råsponten, så mener du/dere at luftspalten ikke skal være der?

Rickard.
A Aunty skrev:
det enkle svaret er at en luftspalte i taket bare tilfører mer fuktighet enn den reduserer.
Årsaken til at man begynte å lufte tak fra starten av finnes ikke lenger med dagens økte isolasjonsmengder og forbedrede lambda-verdier.

Den eneste fordelen med luftspalte i taket er for å tørke ut eventuell byggfukt, men det kan løses på andre måter.
Sterke påstander for relativt uprøvde metoder som jeg vet mange smartere og mer innsatte enn meg ikke er enige i. En viktig funksjon lufting også har, er å over hele husets levetid gi litt rom for inntrengende fukt både utenfra og innenfra, noe jeg vil påstå er uunngåelig i hus som skal overleve generasjoner.

I min geografi er luftspalte bevist effektivt, og jeg har i løpet av mine år aldri vært med på noe problem forårsaket av luftspalter eller loftsventilasjon, og også luftspalter uten videre luftveksling (typ som ts idé men også enda ”dårligere”) ser ut til å fungere.

• Liker
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Ok? Så om taket får en lekkasje, vann kommer ned til taktroet, så mener du/dere at luftspalten ikke skal være der?
først og fremst tror jeg ikke du vet hvordan en luftspalte fungerer og hvor den skal være.
luftspalten skal være under taktroet mot innsiden av huset.

for det andre, luftspalten er jo ikke ment for å tåle en vannlekkasje? Det finnes ingen muligheter for en luftspalte å håndtere den mengden fuktighet. Den skal jo kunne tåle oppfuktet luft, ikke fritt vann.

for det tredje, så ble ikke hus bygget med luftspalte i taket for å ta hånd om fukt, men av helt andre grunner.

for det fjerde, så vil en luftspalte føre til at det blir en økt fuktbelastning i taket da fuktig luft vil vandre inn i luftspalten og kondensere mot den kalde undersiden på taktroet. For å løse dette problemet som oppstår på ventilerte tak har man begynt å legge ytterligere en hard isolasjon oppå taktroet før man legger tegl eller hva man skal ha.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Sterke påstander for relativt uprøvde metoder som jeg vet mange smartere og mer innsatte enn meg ikke er enige i. En viktig funksjon ventilasjon også har, er å over hele husets levetid gi litt rom for inntrengende fukt både utenfra og innenfra, hvilket jeg vil påstå er uunngåelig i hus som skal overleve generasjoner.

I min geografi er luftspalte bevist effektivt, og jeg har gjennom årene aldri vært med om noe problem forårsaket av luftspalter eller loftsventilasjon, og også luftspalter uten videre luftveksling (typ som ts idé men også enda ”dårligere”) synes å fungere.
men det er ikke sant, bare spør hvilken fuktighetskyndig som helst, eller les forskning på området.
bare å google.

Rickard.
A Aunty skrev:
fast det er ikke sant, bare spør hvilken som helst fuktsakkyndig, eller les forskning på området.
bare å google
Merkelig at 99% av alle nye hus bygges med lufting da om det er dårligere på alt ;)

• Liker
TRJBerg og 1 annen
  • Laddar…
A Aunty skrev:
først og fremst tror jeg ikke du vet hvordan en luftspalte fungerer og hvor den skal være.
luftspalten skal være under taktroen mot innsiden av huset.

for det andre luftspalten er jo ikke til for å klare en vannlekkasje?, finnes ingen muligheter for en luftspalte å håndtere den mengden fukt. den skal jo klare oppfuktet luft ikke fritt vann.

for det tredje så ble ikke hus bygget med luftspalte i taket for å ta hånd om fukt, men av helt andre grunner.

for det fjerde så vil en luftspalte føre til at det blir en økt fuktbelastning i taket da fuktig luft vil vandre inn i luftspalten og kondensere mot den kalde undersiden på taktroen. For å løse dette problemet som oppstår på ventilerte tak har man begynt med å legge ytterligere en hard isolasjon på oppå taktroen før man legger tegl eller hva man skal ha
Jovisst, men vann vil vandre nedover i henhold til gravitasjonen, også gjennom taktroen som fukt, og å da ikke ha en luftspalte under taktroen høres veldig merkelig ut. Det må være så at det du/dere hevder er riktig, men i mine ører høres det ut som en shit storm waiting to happen. Om man da fortsetter mitt eksempel med vannets/fuktens vandring, så vil det i stedet for luftspalten havne i glassull eller steinull. Det jeg har sett av glassull og steinull innesperret i et rom uten luftspalte staves mugg på nærmest liggende organiske materialer.
Om resonneringen med at luftspalten er unødvendig i tak, så burde det eksakt samme gjelde luftspalten bak en fasade. Vi så jo alle hvordan det gikk med de enstegstätade husene...

• Liker
TRJBerg
  • Laddar…
A
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Joda, men vann kommer til å vandre nedover i samsvar med gravitasjonen, også gjennom råsponten som fukt, og å da ikke ha en luftspalte under råsponten høres veldig merkelig ut. Det må være så at det du/dere hevder er rett, men i mine ører høres det ut som en shit storm waiting to happen. Om man da fortsetter mitt eksempel med vannets/fuktens vandring så vil det i stedet for luftspalten havne i glassull eller steinull. Det jeg har sett av glassull og steinull innesperret i et rom uten luftspalte staves mugg på nærmest liggende organiske materialer.
Om resonnementet med at luftspalten er unødvendig i tak, så burde det eksakt samme gjelde luftspalten bak en fasade. Vi så jo alle hvordan det gikk med de enstegstetede husene...
men har du en lekkasje i taket så vil verken luftspalte eller ikke redde deg, en luftspalte klarer aldri de mengdene. Fukt skal aldri vandre ned forbi tettesjiktet, da har du allerede problemer.
Det som man kunne argumentere for er at luftspalten skal håndtere fukt innenfra, men det finnes mye bedre måter å løse det på.
Tror ikke du forstår drivkreftene og hvorfor man hadde luftspalte i tak før.
Dessuten tror jeg du blander luftspalte i vegger med luftspalte i tak, det er to helt forskjellige ting.

A
Rickard. Rickard. skrev:
Merkelig at 99% av alle nye hus bygges med lufting da om det er dårligere på alt ;)
hva?

langt fra alle hus bygges med luftspalte i tak, i vegg er noe helt annet.
i vegg er det fornuftig men ikke det vi snakker om.

Rickard.
A Aunty skrev:
va?

langt fra alle nus bygges med luftspalte i tak, i vegg er noe helt annet. i vegg er det vettig men ikke det vi snakker om.
Så er det, men jeg har et eneste prosjekt på totalt 10 års erfaring med tak på en eller annen måte uten luftspalte med råspont, gjenstår å se hvordan det klarer seg, men jeg vet at vi har ingen problemer med alle andre med ventilerte tak.

• Liker
plåtrickard
  • Laddar…
A Aunty skrev:
men har du en lekkasje i taket så kommer verken luftspalte ikke redde deg, en luftspalte klarer aldri de mengdene. Fukt skal aldri vandre ned forbi tettesjiktet du har du allerede problemer. Det som man skulle kunne argumentere for at luftspalten skal håndtere fukt innenfra, men finnes mye bedre måter å løse det på. Tror ikke du forstår drivkreftene og hvorfor man hadde luftspalte i tak før. Dessuten tror jeg du blander luftspalte i vegger med luftspalte i tak, det er to helt forskjellige ting.
Jeg er ikke snekker og har absolutt ikke studert bygningers historiske tekniske utvikling.

Et tak er ikke et tettesjikt. Det er en del av klimaskallet.

Du sier gjentatte ganger "du forstår ikke xxxxxx" og "jeg tror ikke du forstår xxxxxx". Jeg synes du skal forklare i stedet.

Hvorfor skulle det være to forskjellige ting? Forklar hva forskjellen er.

Og...kilder til det du hevder, takk.

• Liker
Lintto1 og 2 andre
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Så er det, men jeg har et eneste prosjekt med totalt 10 års erfaring med tak på en eller annen måte uten luftspalte med råspont, gjenstår å se hvordan det klarer seg, men jeg vet at vi ikke har problemer med alle andre med ventilerte tak.
godt likevel når man vet bedre enn den samlede forskningskåren, finnes jo hvor mye som helst om dette.

"Tak pleier å ventileres. Både bratte tak og tak med mindre vinkel pleier å ha luftspalte. Særlig bratte tak med stort ventilert luftvolum anses å trenge ventilasjon. Ofte skjer ventilasjonen gjennom ventilasjonsåpninger både ved takfot og møne samt i gavlene. Behovet for slik lufting kan imidlertid diskuteres, og resultat fra forskning ved SP viser at i et godt isolert tak uten tilførsel av fukt, dvs i et tak som er såvel vanntett som damptett og lufttett, er ventilasjonen snarere til ulempe enn fordel, se figur 2 og 3. Ventilasjonsluften tilfører isteden fukt som kan kondensere inne i taket under klare, kalde netter. Et oventilert tak hvor det ikke tilføres noen fukt, er tørrere enn et ventilert. Undersøkelsene viser også at i de tilfellene ventilasjonen virkelig trengs for å tørke ut en fuktskade, rekker strømmen rett og slett ikke til. Luften er for kald til å kunne bære den fuktmengden som kreves for å holde taket tørt. Årsaken til den lave temperaturen på ventilasjonsluften er den kraftige varmeisolasjonen i taket, som innebærer at luftspalten ikke varmes innenfra. Lignende resultater har blitt oppnådd ved forskningsinstitutter i Tyskland, Danmark, Finland og USA."

• Liker
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.