Hei!

Holder på å bygge boden min og lurer litt på hvordan jeg skal håndtere eventuell fuktighet på loftet. Kommer til å ha 240mm isolasjon i taket. Når er det nok med bare gavlventiler? Det er betydelig enklere å sette gavlventiler enn å lage takfotventilasjon rundt om.
 
  • Liker
davveno1
  • Laddar…
Mats-S
J JF. skrev:
Er betydelig enklere å sette gavlventiler enn å lage takfotslufting rundt om.
Hva er problemet med å lage takfotslufting, sett "glespanel" med insektsnett bak så får du en pen luftet takfot som stikker ut og beskytter panelet.
Skal du ha platetak eller tegl så kjører du avluftingen via mønet med mønepanner alternativt møneplater.

24 cm isolering på et lager? Er ikke det litt overkill ;-)
 
  • Liker
JF.
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Hva er problemet med å lage takfotventilasjon, sett opp "glespanel" med insektsnett bak, så får du en pen ventilert takfot som stikker ut og beskytter panelet.
Skal du ha platetak eller takstein så kjører du avluftingen via mønet med mønestein alternativt møneplåt.

24 cm isolasjon på et lager? Er ikke det litt overkill ;-)
Problem er det vel ikke, men alt tar tid så det er fint med noen snarveier iblant :)

Hva mener du når du sier sett glespanel med insektsnett?

Ja, kanskje det, men det koster ikke mye ekstra så hvorfor ikke.
 
Mats-S
Med "glespanel" mener jeg vanlige panelplanker type 23X95 som du spikrer mellom, alternativt under, takfotstassene og med et mellomrom på ca. 1cm mellom hver planke så luften kommer inn der. Personlig synes jeg det er penest å spikre plankene mellom takstolene, men det er betydelig mer jobb :-)

Har dessverre ingen bilde, for mørkt til å fotografere nå, men ta en tur så vil du sikkert se eksempler på hva jeg mener :)
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.