Jeg sier ikke at kraften ikke er der, men om konstruksjonen blåser av gårde, vil det være fordi det veltepunktet løfter fundamentene nærmest vinden, eller at konstruksjonen knekker og bøyer seg.
Derimot er det vanligere at den kraften du fokuserer på river løs bølgetak fra sine fester hvis ikke skruene er dimensjonert riktig.
Det krever en god del erfaring og trening å gjøre en stabilitetsberegning. Det er ofte ikke noe en nyutdannet bygningsingeniør løser på egen hånd uten veiledning fra en erfaren.
Jeg sier ikke at kraften ikke finnes der, men om konstruksjonen blåser avgårde vil det være fordi det veltende momentet løfter søylene nærmest vinden, eller at konstruksjonen knekker og gir etter.
Derimot er det vanligere at den kraften du fokuserer på river løs platetak fra festene hvis ikke skruene er dimensjonert korrekt.
Det kreves mye erfaring og trening for å gjøre en stabilitetsberegning. Det er ofte ikke noe selv en nyutdannet bygningsingeniør løser på egen hånd uten veiledning av noen erfaren.
Selv i tilfeller der forsiden samt sidene til høyre og venstre helt mangler vegg? Tenker at den resulterende kraften fra vindlasten er veldig liten mot søyler 95x95 uten noen vegg.
I dette tilfellet vil skruene dimensjoneres korrekt (det kan jeg).
Jeg vet at det kreves mer erfaring enn hva jeg har, er selv snart nyutdannet. Men alle jobbene jeg har søkt har jeg fått svaret at noen andre med mer erfaring har gått videre. Så jeg må skaffe erfaringen på denne måten, for å gi opp og vente på jobb finnes ikke på mitt kart.
Hvis du vet hvordan proffene beregner slik (f.eks. ved hjelp av Tekla eller lignende) får du veldig gjerne dele det med meg.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.