S
H HEA260 skrev:
Det er formfaktoren jeg er usikker på i dette tilfellet. Og så har jeg antatt en og samme sone for å regne på hele taket. Føles som det burde finnes et dataprogram for dette.
Det blir jo veldig ugunstig nettopp av den grunnen, alle forenklingene etc. Det er ikke rart at det blir slik om du regner 1.5 kN/m2 over hele 30 kvm vertikalt oppover.

S scorp1on skrev:
Det blir jo veldig ugunstig nettopp av den grunnen, alle forenklinger etc. Det er ikke rart at det blir slik hvis du regner 1.5 kN/m2 over hele 30 kvm vertikalt oppover.
Om det indre vindtrykket velges til det mest ugunstige (vindsug -0.3) samt vi velger den laveste sonen (sone I) så får vi med q(z)=0.49kN/m2 at vindsug = 0.49*0.5= 0.245 kN/m2.

Lastkombinasjon 6.10b = 0.245 kN/m2 * 30m2 = 11 kN dvs 1100kg

Ta bort carportens tyngde si 600 kg

Så blir det 500kg igjen, fordelt på 8 plinter = 62 kg / stykk

Med andre ord trengs det noen form for vindstag eller plate under betongen for å håndtere aktuell lasttilfelle, hvis jeg ikke har regnet feil.

Kult at du prøver på egen hånd, men det blir litt metodefeil. Du skal ikke beregne en løftekraft på taket, det er trykk + sug på veggene du skal beregne. Så bruker du kraftekvationer på vindkryssene for å få ut horisontal og vertikal komponent.

Når egentyngden er gunstig må du redusere den i 6.10b.

W witten skrev:
Gøy at du prøver på egen hånd, men det blir litt metodefeil. Du skal ikke beregne en løftekraft på taket, det er trykk + sug på veggene du skal beregne. Deretter bruker du kraftekvationer på vindkryssene for å få ut horisontal og vertikal komponent.

Så selv om vegger mangler så regner man med at de finnes og så legger det som en løftekraft? (Da det luft nå går inn og påvirker taket oppover?)

Det der med at egentyngden legges til i 6.10b elsker jeg, takk for den!

S
W witten skrev:
Gøy at du prøver på egen hand, men det blir litt metodefeil. Du skal ikke beregne en løftekraft på taket, det er trykk + sug på veggene du skal beregne. Deretter bruker du krafteksvasjoner på vindkryssene for å få ut horisontal og vertikal komponent.

Hvorfor skulle man ikke regne trykk/sug på tak?

H HEA260 skrev:
Så selv om vegger mangler så regner man med at de finnes og så legger det som en løftekraft? (Da det luft nå går inn og påvirker taket oppover?)

Det der med at egentyngden legges til i 6.10b elsker jeg, takk for den!
Skal du ikke ha noen vegger behøver du knapt å gjøre en vindlastberegning. Finnes jo ingen vindfang å snakke om.

W witten skrev:
Skal du ikke ha noen vegger trenger du knapt å gjøre en vindlastberegning. Finnes jo ingen vindfang å snakke om.
Ikke engang et vindsug/trykk mot tak?

S
W witten skrev:
Skal du ikke ha noen vegger trenger du knapt gjøre en vindlastberegning. Finnes jo ingen vindfang å snakke om.
Kommer an på hvordan taket er utformet.

S scorp1on skrev:
Avhenger av hvordan taket er utformet.

Pulttak 4°

S
H HEA260 skrev:
Pulpettak 4°
Ja da er det min oppfatning at det blir en vindlast som skal tas hensyn til. Pilar og grunnkonstruksjoner vil bli påvirket, jmf skurttak.

S scorp1on skrev:
Ja da er det min oppfatning at det blir en vindlast som skal tas hensyn til. Søyler og grunnkonstruksjoner vil bli påvirket, jmf skärmtak.
Takk!
Går det på noen måte å gjøre om løftekraften med hjelp av vindstag mot en liggende regel, slik at en del vertikal last tas opp av en liggende regel? Altså noe type fagverkkonstruksjon installert i veggen. Eller er jeg helt ute og sykle?

S
Kan du vedlegge en skisse på hvordan du tenker?

S scorp1on skrev:
Kan du legge ved en skisse på hvordan du tenker?
Skisse av liggende balk med momentstiv infesting mot pelare ved punkt A og C, og ca 45-gradige balker ved punkt B. Kraften F representert på toppen.

F er løftekraften fra vinden. Liggende bjelke er innspent med momentstiv innfesting mot søyle ved punkt A og C. Samt innspent mot ca 45 graders bjelker ved punkt B.

Kan man omgjøre vertikal kraft til moment/trekkraft i liggende bjelke på denne måten?

Beklager dårlig skisse, håper ideen kommer frem likevel.

F angriper fra siden som jeg skrev i #18, les det innlegget nøye igjen. Det finnes også en slik kraft som du viser men er relativt uinteressant for plintene (om det ikke er ekstremt lett egentyngde på alt). Dessuten som jeg også skrev så virker den også nedover ettersom det også blåser under taket. Noen ganger kan man for store tak måtte legge til en horisontalkraft for friksjon mot takoverflaten.

I dette tilfellet trenger du å beregne vindfanget fra stolper og bjelker. Det er nok riktig by the book men vindfanget er trolig ganske lite sammenlignet med om veggene er tette.

W witten skrev:
F angriper fra siden som jeg skrev i #18, les det innlegget nøye igjen. Det finnes også en slik kraft som du viser, men den er relativt uinteressant for fundamentene (med mindre det er ekstremt lett egenvekt på alt). Dessuten, som jeg også skrev, påvirker den nedover fordi det også blåser under taket. Noen ganger kan man for store tak måtte legge til en horisontalkraft for friksjon mot takflaten.

I dette tilfellet trenger du å beregne vindfanget fra stolper og bjelker. Det er nok korrekt etter boka, men vindfanget er sannsynligvis ganske lite sammenlignet med om veggene er tette.
Jeg leste innlegget ditt nøye, men Eurokode 1-4 kapittel 7-4 (tror jeg, for skjermtak). Gir en veldig stor løftekraft, altså vertikalt. (Cp rundt -0.7 om jeg ikke husker feil, har bare mobilen med meg).

Jeg vil veldig gjerne forstå dette helt etter boka for å lære meg. Er virkelig takknemlig for at du/dere orker å hjelpe til.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.