Hei,

Hvor stor løftekraft tåler en typisk betongpilar 700mm under jorden?

Pilar av følgende type:
https://www.byggmax.se/betongplint-...IsAl98xAOOfmloSmUywvehoCN1AQAvD_BwE#914=34799

Vi får en lasttilstand ifølge:
Tegning av en betongplint under jorden med pil som peker oppover, indikert løftekraft, og tekst som viser dybden 0,7 m.

Hva kan vi tillate F bli i dette tilfellet, dvs. hvilken løftekraft tåler en slik pilar?

Det jeg hovedsakelig lurer på er om vi får noen ekstra kraft, foruten egenvekten av betongen, fra for eksempel friksjon mellom jord og pilar, som motvirker trekkraften opp fra jord.
 
Sist redigert:
Kommer an på jorda. Støp selv med en plate nederst om du vil ta større krefter.

Hva er applikasjonen om jeg får spørre?
 
P polarsson skrev:
Avhenger av jorden. Støp selv med en plate langs bunnen hvis du vil ta større krefter.

Hva er applikasjonen om jeg får spørre?
Carport 30 m2, holder det med 8 stk pilarer 700 mm? cc 1,6m
 
S
Ahmada Ahmada skrev:
Hei,

Hvor stor løftekraft klarer en typisk betongfundament 700mm under jord?

Fundament av følgende type:
[lenke]

Vi får en lasttilfelle ifølge:
[bilde]

Hva kan vi tillate F bli i dette tilfellet, dvs hvilken løftekraft tåler en slik fundament?

Det jeg først og fremst lurer på er om vi får noen ekstra kraft, bortsett fra egenvekten av betongen, fra f.eks. friksjon mellom jord og fundament, som motvirker oppdragningen av fundament fra jord.
Jeg ville for sikkerhets skyld ikke regne med noen samhandlingseffekt. Dette gjøres vanligvis med visse spesielle pæler og selv da er det i grove trekk. Så avhenger det, som polarsson nevner, hvilken type jord det er snakk om. Sjekk to tilfeller:

1) Tilstrekkelig forankringslengde for stolpesko eller hva det nå er du skal ha i fundamentet.

2) At du faktisk ikke drar opp hele fundamentet. Der ville jeg regnet med vekten av fundamentet kun som motvirker.

Vil du øke den motvirkende løftekraften kan du støpe en plate under betongfundamentet på den måten får du en motvirkende tyngde av jorden.
 
Fjern
 
S scorp1on skrev:
Jeg ville for sikkerhets skyld ikke regnet med noen samhandlings effekt. Dette gjøres vanligvis med visse spesielle pæler og selv da i grove trekk. Så avhenger det, som polarsson nevner, hvilken type jord det er snakk om. Sjekk to tilfeller:

1) Tilstrekkelig forankringslengde for stolpesko eller hva det nå er du skal ha i plinten.

2) At du faktisk ikke drar opp hele plinten. Der ville jeg regnet med vekten av plinten kun som motvirker.

Vil du øke den motvirkende løftekraften kan du støpe en plate under betongplinten sånn at du får en motvirkende vekt av jorden.
Takk, det høres rimelig ut å regne som du foreslår.

Må regne om vindlasten mot carporten da jeg må ha gjort en feil et sted. Dette da jeg har fått det til q_d = 1.5 kN/m2 hvilket over 30m2 tilsvarer 45kN. Fordelt på 8 plinter (cc 1.6) er det 5.6 kN/plint. Dvs at hver plint bør veie 5.6*100= 560kg.. Når en vanlig plint veier 50 kg.

Dette tilsvarer at jeg i min beregning hadde trengt 80 plinter på 30m2 så et sted har jeg regnet feil på vindlasten.
 
S
Ahmada Ahmada skrev:
Takk, det høres rimelig ut å regne som du foreslår.

Måtte regne om vindlasten mot carporten da jeg må ha gjort en feil et sted. Dette da jeg fikk det til q_d = 1.5 kN/m2 noe som over 30m2 tilsvarer 45kN. Fordelt på 8 plinter (cc 1.6) er det 5.6 kN/plint. Dvs at hver plint bør veie 5.6*100= 560kg.. Når en vanlig plint veier 50 kg.

Dette tilsvarer at jeg i min beregning hadde trengt 80 plinter på 30m2 så et sted har jeg regnet feil på vindlasten
Har du betraktet det statistiske system korrekt?

Det er vel sånn at stommen fører ned vindlasten ned til boltene som sitter i plintene. Du må regne hva det blir for linjelast på en bjelke, for så å få ut innspenningsmomentet. Omform dette til et kraftpar og da får du drag i den ene bolten og trykk i den andre. Da har du din løftekraft.
 
S scorp1on skrev:
Har du betraktet det statistiske system korrekt?

Det er vel så at stommen fører ned vindlasten ned til boltene som sitter i plintene. Du må regne ut hva det blir for linjelast på en regel, for deretter å få ut innspenningsmomentet. Omvandle dette til et kraftpar, og da får du drag i ene bolten og trykk i andre. Da har du din løftekraft.
S scorp1on skrev:
Har du betraktet det statistiske system korrekt?

Det er vel så at stommen fører ned vindlasten ned til boltene som sitter i plintene. Du må regne ut hva det blir for linjelast på en regel, for deretter å få ut innspenningsmomentet. Omvandle dette til et kraftpar, og da får du drag i ene bolten og trykk i andre. Da har du din løftekraft.
S scorp1on skrev:
Har du betraktet det statistiske system korrekt?

Det er vel så at stommen fører ned vindlasten ned til boltene som sitter i plintene. Du må regne ut hva det blir for linjelast på en regel, for deretter å få ut innspenningsmomentet. Omvandle dette til et kraftpar, og da får du drag i ene bolten og trykk i andre. Da har du din løftekraft.
Nei, jeg har ikke i det hele tatt regnet slik. Jeg regnet med at det blir totalt 45 kN vindløft over taket som holdes ned av 8 plinter. Forstår ikke hvordan jeg skal regne i henhold til ditt eksempel.
 
S
Så du tenker deg at det er 30 m2 areal som løftes vertikalt opp av en kraft tilsvarende 1.5 kN/m2?

Den horisontale vindlasten forårsaker et moment i innspenningen mellom sokkel og vertikal regel.
 
  • Liker
tobbbias
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Så du tenker deg at det er 30 m2 overflate som løftes vertikalt opp av en kraft tilsvarende 1,5 kN/m2?

Den horisontale vindlasten forårsaker et moment i innspenningen mellom fundamentet og den vertikale stolpen.
Jeg tenker akkurat som i ditt første avsnitt. Den horisontale vindlasten er neglisjerbar da det er en carport uten vegger (kun stolper).
 
Det er vanskelig å regne hjem løftekraften i carporter. Skal bare betongens egentyngde holde igjen kreves det ofte slitsomt mye betong. Bygger du med vindkryss kommer all løftekraften til de søyler som har et kryss. Bygger du med tette vegger som stabilisering fordeles det mer jevnt til søylene.

En søyle med en plate under er en god løsning, da tar du hjelp av jordens egentyngde.
 
S scorp1on skrev:
Så du tenker deg at det er 30 m2 overflate som løftes vertikalt opp av en kraft tilsvarende 1.5 kN/m2?

Den horisontale vindlasten forårsaker et moment i innspenningen mellom plint og vertikal regel.
Det er uvanlig å regne stolper og plinter innspent. Selv om du regner dem (delvis) innspent har du et globalt moment på bygningen å ta hensyn til.

Carporter bygges ofte med vindkryss av bord eller wire.
 
W witten skrev:
Det er vanskelig å regne hjem løftekraften i carporter. Skal bare betongens egenvekt holde imot kreves det ofte ubehagelig mye betong. Bygger du med vindkryss kommer all løftekraft til de søylene som har et kryss. Bygger du med tette vegger som stabilisering fordeles det mer jevnt til søylene.

En søyle med en plate under er en bra løsning, da tar du hjelp av jordens egenvekt.
Rekker det med et vindkryss på veggen på baksiden i så fall? Noe liknende dette:
Tegning av en enkel treramme-konstruksjon med skråtak og vindkrysser på bakveggen.

Bare vegg samt vindkryss på baksiden, hadde det fungert?
 
S
Tenk også på at det å beregne vindlaster ikke er enkelt. Det avhenger av en antall faktorer som terrengtype, referansehastighet og formfaktor. Systemet som vurderes deles også inn i antall soner.

Tenk også på at carporten i seg selv veier jo en del også som motvirker løftekraften.
 
S scorp1on skrev:
Tenk også på at å beregne vindlaster ikke er enkelt. Det avhenger av en rekke faktorer som terrengtype, referansehastighet og formfaktor. Systemet som betraktes deles inn også i antall soner.

Tenk også på at carporten i seg veier jo en del også som motvirker løftekraften.
Det er formfaktoren jeg er usikker på i dette tilfellet. Og så har jeg antatt én og samme sone for å beregne hele taket. Føles som at det burde finnes et dataprogram for dette.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.