4.699 lest ·
34 svar
5k lest
34 svar
Lime Dobbeltgips (Gulv)
Så forresten at Casos boardfix kun krever et kilo per m2, da blir det en kvadratpris på 33kr. Helt OK.
K Kojfabriken skrev:
Interessant, du tilfeldigvis vet ikke hva den heter? Har lett rundt, men uten å finne noe. Er det en slags primer som gjør at skivlimet kan feste?nino skrev:
Hei igjen, har tenkt og lett videre. Lest litt om ardex 7+8/8+9 også. Eventuelt får jeg kanskje kjøre på det, men har en annen løsning i tankene først som jeg finner interessant.
Over glesene og platene, kan man kanskje skru inn en oljeherdet board, 3 mm med rikelig med småskruer (gjennom platene og inn i glesene). Så har man et fast underlag å skru-lime gulvgips i.
For å lime dobbelgipsen bruker jeg cascos skivlim. (Casco boardfix). 330 kr for 10 kg. Billig (relativt ardex) og laget for formålet
.
Alternativet (utover ardex 7+8 og s48) er å kaste inn et lag gulvspon og et lag gulvgips, men det blir vel varmetregt, noe som krever høyere temperaturdifferanse, og den vil jeg minimere, siden jeg har luft-vann-pumpe. Dessuten blir det også høyere, noe som betyr at jeg må heve tre dørkarmer. (må jeg dog antageligvis likevel gjøre)
alt. 1, Board(3mm)+gips(12,5)+gips+(12,5) = U-verdi 8,6
alt. 2, Spon(22)+gips(12,5) = U-verdi 5,8
= Stor forskjell i nødvendig varmedifferanse. For å få gjennom pumpens fulle kapasitet (når det er kaldt ute) (6kw) (beregnet på at hele huset på 65 m2 skulle ha aktuelt oppsett) trengs det for alt. 1 11 graders temp.diff. mellom platene og gulvflaten. Slenger på en tilfeldig gjetning på 3 grader til for svinn mellom plater, slange og plate, keramisk materiale etc. (obs. mindre viktig da den blir lik for begge alternativer) og får da 14 graders temp, diff. Skal det bli opp mot 28 grader, ved overflaten blir det en vanntemperatur på 42 grader. Alt annet likt med alternativ 2 istedenfor blir det 47 grader i slangen, noe som ikke er en helt ubetydelig forskjell når det er 15 minus ute.
Over glesene og platene, kan man kanskje skru inn en oljeherdet board, 3 mm med rikelig med småskruer (gjennom platene og inn i glesene). Så har man et fast underlag å skru-lime gulvgips i.
For å lime dobbelgipsen bruker jeg cascos skivlim. (Casco boardfix). 330 kr for 10 kg. Billig (relativt ardex) og laget for formålet
Alternativet (utover ardex 7+8 og s48) er å kaste inn et lag gulvspon og et lag gulvgips, men det blir vel varmetregt, noe som krever høyere temperaturdifferanse, og den vil jeg minimere, siden jeg har luft-vann-pumpe. Dessuten blir det også høyere, noe som betyr at jeg må heve tre dørkarmer. (må jeg dog antageligvis likevel gjøre)
alt. 1, Board(3mm)+gips(12,5)+gips+(12,5) = U-verdi 8,6
alt. 2, Spon(22)+gips(12,5) = U-verdi 5,8
= Stor forskjell i nødvendig varmedifferanse. For å få gjennom pumpens fulle kapasitet (når det er kaldt ute) (6kw) (beregnet på at hele huset på 65 m2 skulle ha aktuelt oppsett) trengs det for alt. 1 11 graders temp.diff. mellom platene og gulvflaten. Slenger på en tilfeldig gjetning på 3 grader til for svinn mellom plater, slange og plate, keramisk materiale etc. (obs. mindre viktig da den blir lik for begge alternativer) og får da 14 graders temp, diff. Skal det bli opp mot 28 grader, ved overflaten blir det en vanntemperatur på 42 grader. Alt annet likt med alternativ 2 istedenfor blir det 47 grader i slangen, noe som ikke er en helt ubetydelig forskjell når det er 15 minus ute.
Kan meddele at jeg nå har kjøpt byggematerialer og begynt å skru på for følgende løsning;
Gulvspon 22mm, glespanel 28mm, hard board 3 mm, cascos plateflis, gulvgips 12,5.
På denne måten får jeg kun ett lag gips og en masonittplate (+lim) over platene. Jeg vet at dobbeltgips kan være bra, men jeg vil virkelig presse ned varmedifferansen og med denne løsningen får jeg en u-verdi på opptil 14
(ikke inkludert fliser, fix og plateflis).
Tanken er at masonittplaten skrus fast i glespanelet sammen med platene. Har kjøpt en del små treskruer, men er redd for at hodene presser rett gjennom masonitten, så jeg skal kjøpe montasjeskruer, med stort flatt hode i stedet.
Hadde jeg startet om fra begynnelsen hadde jeg nok valgt flytsparkel. Høyere u-verdi får man vel knapt, men nå hadde jeg allerede plater som jeg kjøpte i fjor og glespanel hadde jeg også allerede kjøpt.
Gulvspon 22mm, glespanel 28mm, hard board 3 mm, cascos plateflis, gulvgips 12,5.
På denne måten får jeg kun ett lag gips og en masonittplate (+lim) over platene. Jeg vet at dobbeltgips kan være bra, men jeg vil virkelig presse ned varmedifferansen og med denne løsningen får jeg en u-verdi på opptil 14
Tanken er at masonittplaten skrus fast i glespanelet sammen med platene. Har kjøpt en del små treskruer, men er redd for at hodene presser rett gjennom masonitten, så jeg skal kjøpe montasjeskruer, med stort flatt hode i stedet.
Hadde jeg startet om fra begynnelsen hadde jeg nok valgt flytsparkel. Høyere u-verdi får man vel knapt, men nå hadde jeg allerede plater som jeg kjøpte i fjor og glespanel hadde jeg også allerede kjøpt.
Klikk her for å svare