4.699 lest ·
34 svar
5k lest
34 svar
Lime Dobbeltgips (Gulv)
Ja, jeg tenker også på om fuktighet kunne lage problemer, eller bevegelighet. Bevegelse finnes jo også i vegger av tre, men tapetene sitter jo like urørlig for det. Fuktighet kunne nok lage problemer, men hvis vann tar seg inn i laget mellom to gipsplater med fix og fliser på, da føles det som om det skal være en ganske god lekkasje, spesielt hvis det finnes gulvvarme som hjelper til med tørkingen.KnockOnWood skrev:
Våtrumslim høres jo ikke helt dumt ut ellers, og med et forbruk på en liter per fire m2 (og ikke omvendt), blir det jo økonomisk også.
Ja, jeg har lest at noen har brukt det også. Hvor stort forbruk blir det per m2? Kan man fortynne det med vann for å kunne pensle det ut? Jeg tenker at det kan være litt seigt hvis man skal få til et jevnt lag.Claes Sörmland skrev:
Tjaa jeg satt faktisk og tygget på den tanken tidligere i dag, har noen gamle gipsrestbiter i garasjen og tapetklister bør vi ha en liten boks av siden vi drev med hjemmelagde lampeskjermer for noen år siden.R felixmartensson skrev:
Nok tror jeg det finnes det. Sikkert ikke tapetlim, men spørsmålet er først og fremst rent teknisk interessant å utrede.R RoBo skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Ellers virker KNAUF PERLFIX T gipslim 25 kg å være økonomisk og nettopp for formålet. En gipspuss i stedet for en sementbasert som Ardex S48 er. Byggmax selger en konkurrent kalt Megaron Gl 5 som også er en gipspuss. Gyproc selger sitt G 66 Gipspuss for formålet. Men når jeg leser instruksjonen, er det ikke egnet for liming av plater på gulv, bare for vegg. Tåler ikke puss lasten som oppstår på gulv?
Sist redigert:
Gyproc selger g46 for å lime gipsplater (også i gulv). Det er ganske dyrt. Hva inneholder det da? Ja, det er en polymer av etenvinylacetat (EVA) blandet med kritt som fyllstoff.
Gyproc oppgir at man skal lime endene på platene med rikelig med vanlig PVA-lim (hvittlim/trelim). Forskjellen mellom herdet EVA og PVA er at EVA er litt mer gummiaktig. PVA er dessuten vannsensitivt. D vs platelimet inneholder kritt som fyllstoff for å få volum selv etter at det har herdet, og er mer gummiaktig enn tørket trelim.
Gyproc oppgir at man skal lime endene på platene med rikelig med vanlig PVA-lim (hvittlim/trelim). Forskjellen mellom herdet EVA og PVA er at EVA er litt mer gummiaktig. PVA er dessuten vannsensitivt. D vs platelimet inneholder kritt som fyllstoff for å få volum selv etter at det har herdet, og er mer gummiaktig enn tørket trelim.
nino skrev:
Interessant! Takk for all input Claes,Claes Sörmland skrev:
Gyproc selger g46 for å lime gipsskiver (også i gulv). Det er ganske dyrt. Hva inneholder det da? Jo, det er en polymer av etenvinylacetat (EVA) blandet med kritt som fyllstoff.
Gyproc oppgir at man skal lime endene på platene med rikelig med vanlig PVA-lim (hvittlim/trelim). Forskjellen mellom stivnet EVA og PVA er at EVA er litt mer gummiaktig. PVA er dessuten vannfølsomt. Dvs. platelimmet inneholder kritt som fyllstoff for å få volum selv etter at det har stivnet og er mer gummiaktig enn tørket trelim.
Det var jo typisk at akkurat det som fungerer for gulv likevel koster ganske mye.
Nje, det første tenkte jeg bare skru. Der kommer det være gulvvarmeplater så da går det uansett ikke å lime. Har hørt med andre ang. det spørsmålet. Mange legger en gulvplankeskive og deretter bare ett lag gips i stedet, men gulvplank sies å gjøre det varmetregt. Tror det var AndersS som skrev at han hadde brukt 22mm gulvplank også, noe snekkeren som senere var der mente var unødvendig da man uansett har en kake på ca 50mm som skal holde sammen.nino skrev:
Men det er klart, du tenker kanskje at gulvgips skrudd til glispanel kan pulveriseres rundt skruene ved belastning? Lurer på om man skulle kaste inn en tynnere plyfa over for å ha noe å lime i :/
Med ardex så ruller man platene med 7+8 så funker det å lime, platene skrus først så klart.
Jeg ville ikke våget å stole på en skrudd gips, minste svikt og skruen gnager seg gjennom gipsen...
22 spon og gips da vet man at det holder.
Gulvvarme i seg er tregt og en 22spon mer eller mindre tror jeg ikke spiller noen rolle.
Jeg ville ikke våget å stole på en skrudd gips, minste svikt og skruen gnager seg gjennom gipsen...
22 spon og gips da vet man at det holder.
Gulvvarme i seg er tregt og en 22spon mer eller mindre tror jeg ikke spiller noen rolle.
Renovator
· Kalmar
· 3 054 innlegg
Bryr man seg om effekten så er det nok bedre med flytspackel enn gips
Jasså!!? Man kan altså også lime platene. Høres jo helt klart klokt ut da det skaper mer av en helhetsstruktur med alle lagene som skal med. Forstår ikke hva 7+8 betyr!? Er det en annen kjemikalie man ruller på først?nino skrev:
Med ardex så rollar man plåtene med 7+8 så fungerer det å lime, platene skrus først så klart.
Jeg ville ikke våge å stole på en skrudd gips, minste svikt og skruen gnager seg gjennom gipsen...
22 spon og gips da vet man at det holder.
Gulvvarme i seg selv er tregt og en 22spon mer eller mindre tror jeg ikke har noen betydning
