J jawen skrev:
Eternittaket kan nok demonteres i hele "biter", noe som forenkler selve håndteringen.
Gikk glipp av den biten også, det er godt med eternitttak å ta ned, ca 280+330+250 kvm.
Ut fra hvordan det ser ut litt overalt så er eternitten sin "evighet" omtrent 90-100 år lang, og det begynner å bli på tide å vurdere utskifting.

J jawen skrev:
Jeg tror ut fra det jeg ser på bildene dine, at mye av huset vil "bli igjen".
Hva har du som budsjett ca?
Hvis man renoverer, så er det vel i prinsippet helt utblåst innside, tanken er å støpe nye plater på innsiden med gulvvarme. Isolere taket og bytte vinduer. Samt nye bad og kjøkken.
Tak vil også trenge å bli tenkt på.

Budsjett driver de med på TV-programmet 😅
Nei, men det vil nok bli gjort en for å kunne sammenligne mot et nybyggsalternativ.
J jawen skrev:
Kjøkken, baderom, vinduer (vannbåren varme) er jo store poster, men materialkostnad generelt ca 30 % av totalen om man tar inn byggefirma.
Tidsrammen om den er stram blir dyrere.
Kan man gjøre visse ting selv eller i etapper med venner, så "sparer" man enormt.
Det er mulig å flytte inn og bo som det er i dag, men det er slitt og vi vil bruke huset annerledes.
Vi regner med å gjøre det meste selv over flere år, foreløpig synes jeg det er gøy =)

• Liker
jawen
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
EDIT: Kan tillegges at det er noe med takstolene mellom skorsteinen og "reparasjonen" til høyre.
Jo jeg så dem "provisorisk" reparert noe oppe ved mønet, så akkurat under der kan behov for tiltak finnes.

Man må være positiv når man ser en slik fin bygning, og det ekstra positive med en slik gammel fin bygning er "at du får hva du ser".
Kjøper man derimot et hus fra 1950- til 2024, så kan deler av bygningen være "hvor dårlig som helst", så du kan ikke "se det du kjøper".

Misset den biten med, der er godt om eternittak å ta ned, ca 280+330+250kvm.
Ut fra hvordan det ser ut litt overalt så er eternitens "evighet" omtrent 90-100 år langt, og det begynner å bli på tide å tenke på bytte.
Satan for en takflate 😆, deretter ville sikkert eterniten kunne klare 100 år til.
860 kvm takbelegg er virkelig ikke gratis $$$

J jawen skrev:
Jo jeg så dem "provisorisk" reparert noe oppe ved mønet, så rett under der kan behov for tiltak finnes.
Det er en nedtatt skorstein der, gamle bykstua og bakovnen.
Der jeg tenker, så svakkar overrammene innover, trolig på grunn av manglende hanebjelke.
Loft med skråtak, fullt med oppbevarte gjenstander som esker, en kommode og verktøy, i et rom med synlige trebjelker og en murvegg.
Men det er også på samme strekk som vi har den kalvende veggen.

J jawen skrev:
Man må være positiv når man ser en slik fin bygning, & det ekstra positive med en slik gammel fin bygning er "at du får hva du ser".
Var det ikke akkurat du som sa at man ikke kunne vite hva som fantes i veggene? ;)

Budsjett driver de med på TV-program 😅
HAHAHAHA....Akkurat!

J jawen skrev:
Satan for takflate 😆, så ville sikkert eterniten kunne klare 100 år til.
860 kvm taktekking er virkelig ikke gratis $$$
Ser dessverre alt flere ødelagte takstein.
Men visst, bytter man et av takene har man en masse i reserve ;)

Jeg er litt svak for listetaket fra 1913, jeg tenker ikke å gå på originaltaket som trolig var stråtak. Vises på bolighusets takstoler, da de er påbygget. Mens økonomibyggene nok har hatt papptak fra begynnelsen.

Var det ikke akkurat deg som sa at man ikke kunne vite hva som fantes i veggene? ;)
Du misforstår meg.

Ditt hus kan ikke ha noen feil som plast i veggene i kombinasjon med stor kuldebro & annen feilaktig konstruksjon, da ditt hus ikke inneholder denne "risikoen"
Så du ser hva du får.

Så hvis du har ulike stein murt inn, innebærer det ingen "katastrofer"
Fyffes bananer kult!

• Liker
13th Marine
  • Laddar…
J jawen skrev:
Du misforstår meg.

Ditt hus kan ikke ha noen mangler som plast i veggene i kombinasjon med stor kuldebro & annen feilaktig konstruksjon, da ditt hus ikke inneholder denne "risikoen"
Så du ser hva du får.

Så hvis du har ulike stein murt inn, så innebærer det ingen "katastrofer"
Fyffes bananer kult!
Da forstår jeg. =)

• Haha
Appendix
  • Laddar…
Det er en nedtatt skorstein der, gamle bykstua og bakovnen.
Der jeg tenker så svekker overrammene innover, trolig på grunn av mangel på hanebjelker.
Har du bjelke under (i gulvet) så kan du støtte/avlaste dem nedenfra uten å endre "så mye visuelt, se til forankringen i toppsvillen først bare!

Hvor tenker du denne bjelken skal støtte opp?

Her er litt mer info om oppbygging:
Hvis taksperrene ikke har en hanebjelke mellom seg (der skorsteinen hadde gått), så vil sperrene av snølastene "bøye seg" innover & samtidig presse remmen og ytterveggene utover (siden deres kraft tas opp skrått ned utover)

Men et "hundeben på hver side samt at du har "låser" sammen val & hø sperre høyere opp (for eksempel med en 45x145), så vil lasten fra taket også tas opp gjennom "hundebenet" & bjelken under, hvilket gjør at taksperrene "slutter" å presse ut der tak møter vegg.
Tegn på din skisse fra andre tråden.
Diagram av takkonstruksjon med sperrer uten hanebjelke. Røde piler viser krefter som presser ytterveggene utover.

Noen ganger kan det i trehus være "så ille" at man med spennbånd må rette opp yttervegger, for taksperrene er på vei til å presse dem ut så mye at huset kan falle "sammen som et korthus)
Så man må spenne opp noen cm om gangen flere år på rad.

J jawen skrev:
Om taksperrene ikke har en hanebjelke mellom seg (der skorsteinen hadde gått), så vil sperrene av snølastene "bøye seg" innover & samtidig presse remmen og ytterveggene utover (fordi kraften deres tas opp skrått ned utover).

Men et "hundeben" på hver side samt at du har "låser" sammen venstre & høyre sperre høyere opp (f.eks. med en 45x145), så vil lasten fra taket også tas opp gjennom "hundebenet" & bjelken under, hvilket gjør at taksperrene "slutter" å ville presse ut der tak møter vegg.
Tegn på skissen din fra den andre tråden.
[bilde]

Noen ganger kan det i trehus være "så ille" at man med spennbånd må rette opp yttervegger, fordi taksperrene er på vei til å presse dem ut så mye at huset kan falle "sammen som et korthus).
Så man må stramme opp noen cm i gangen flere år på rad.
Her har man tatt bort hanebjelken for å kunne få ståhøyde.
Gulvbjelker og overrammer sitter dessverre ikke rett over hverandre her.
Men de sitter forhåpentligvis sammen via remmen.

Min plan var nok å forsterke overrammene med lekter i stedet.

Her har man fjernet hanebjelken for å kunne få ståhøyde.
Gulvbjelker og åser sitter dessverre ikke rett over hverandre her.
Dog sitter de forhåpentligvis sammen via hammarbandet.

Min plan var nok å forsterke åsene med lekter i stedet.
Ville ikke en kort "hanebjelke" fungere da?
Å forsterke åsene (sperrene) hjelper ikke problemet at taklasten nå tas opp på hammarbandet, som vil "trykkes utover" av sperrene.

Litt annen look i dag da:
Man bygde om i 1937, antageligvis tilkom frontespissen da, og eternittaket.[bilde]

Risikoen finnes, men det er ikke riktig følelsen jeg har fått når jeg har vært der, men man får vel se når man setter tennene i det.
Har snekt på andre gårder til salgs, og noen er bygd av flint i stedet.
vakker gård! Frontespissen helt ok og gjør loftet brukbart. Ville la den være! Miljømessig er det galskap å fjerne fungerende løsninger kun av estetiske grunner! Derimot ville jeg absolutt avstå fra å smack på utvendig isolasjon siden det ville forvrenge husets proporsjoner! Vil du tvunget isolere så går det gjøre innvendig. For eksempel mure opp en indre vegg av leca, fylle mellomrommet med perlit. Eller gjøre leirpuss hvor du pusser fast en tykk tretexplate. Finnes flere ulike løsninger som funker med den slags hus. Du skriver at det er stor veggflate på en skånelænge, men det er jo veldig mye vinduer også! Jeg ville tro at det største varmetapet skjer oppover! Det er der jeg i første omgang ville isolere. Så dette med vinduer. Finnes ingenting som forstyrrer et gammelt hus som moderne vinduer! Man kan komme langt med renovering og energieffektivisering av eksisterende vinduer. Ser at vinduene ikke er originale. Men om treet er ok så kan man la bygge om til sprossede for å komme nærmere den gamle looken.

Sist redigert:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.