1.401 lest ·
69 svar
1k lest
69 svar
Lerstein - isolerverdi?
Bygningsvaktmester
· 3 508 innlegg
Det er ikke eventuell overflatefuktighet som er faren, men fukt inne i veggene, vannlekkasje som du ikke ser, men som kan ha pågått år etter år. For eksempel ved vinduer, under gavlpanel og under takskjegget. Den slags fukt i veggen kjøler huset og løser på sikt opp leirstein. Det er slike partier du kan komme til å oppdage når du river tretex og løs puss innvendig.J jawen skrev:
Bygningsvaktmester
· 3 508 innlegg
Dette kan du bruke for innvendig isolering. https://sundabyggvaror.se/produkt/skivor/ler-och-trafiberskivor/trafiberskivor/claytec-hfd-internal/
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 innlegg
Det burde gå å få inn.J jawen skrev:
Normalt sett er hanbanden til for å håndtere trykkrefter, dvs motvirke at overrammen svikter.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 innlegg
Alt avhenger av hvor mye vi har tenkt å gjøre. Skal man bytte ut takstoler kan det like gjerne være om frontespisen er igjen.Sommartorparn skrev:
Huset er allerede smalt som det er med 4.8m mellom veggene, vil gjerne unngå innvendig isolasjon.Sommartorparn skrev:
Derimot ville jeg absolutt avstått fra å smelle på utvendig isolasjon siden det ville ødelegge husets proporsjoner! Vil du tvunget isolere, så går det an å gjøre det innvendig. For eksempel mure opp en indre vegg av leca, fylle mellomrommet med perlit. Eller gjøre lerpuss i hvilken du pusser fast en tykk tretexplate. Finnes flere ulike løsninger som funker med den slags hus.
Tak og gulv er forholdsvis lett å isolere, noe som gjør at hvis man isolerer disse, vil veggene stå for ca. 70% av varmetapet.Sommartorparn skrev:
Det er allerede for sent, vinduene er byttet ut til moderne.Sommartorparn skrev:
Så dette med vinduer. Det finnes ingenting som forringer et gammelt hus som moderne vinduer! Man kan komme langt med renovering og energieffektivisering av eksisterende vinduer. Ser at vinduene ikke er originale. Men om treverket er ok kan man la bygge om til sprossevinduer for å komme nærmere det gamle utseendet.
Bygningsvaktmester
· 3 508 innlegg
Du får en mer anvendelig loftsetasje om frontespissen er igjen!13th Marine skrev:
Alt avhenger av hvor mye vi har tenkt å gjøre. Skal man bytte ut takstoler så kan det være ett fett om frontespissen er igjen.
Huset er allerede smalt som det er med 4.8m mellom veggene, vil gjerne unngå innvendig isolasjon.
Tak og gulv er forholdsvis lette å isolere, noe som gjør at om man isolerer disse så vil veggene stå for ca. 70% av varmetapet.
Det er allerede for sent, vinduene er byttet ut til moderne.
Skal du isolere utvendig må du flytte ut vinduer og dører slik at huset ikke ser hulete ut. Og forlenge takutstikket! Ja, du reagerte jo selv på at det ikke er noen små tiltak dersom man vil få det pent! Den boareal du mister ved å isolere innvendig tjener du tilbake ved å beholde frontespissen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 innlegg
Definitivt! Så er spørsmålet om man trenger akkurat de områdene 🙂Sommartorparn skrev:
Ja det skal ikke være lett.Sommartorparn skrev:
Men spontant vil jeg heller ha områdene på bakkeplan enn på loftet 🤔
Jeg kom til å tenke på hvordan det var da vi flyttet til vårt gamle hus for over 10 år siden. På samme måte som du, holdt jeg på med teoretiske U-verdier og syntes at det var svake vegger energimessig.
For det første rommet vi renoverte, tegnet jeg opp fine veggtegninger med en separat, indre regelvegg og rikelig med isolasjon. Bindingsverksvegger føltes mer som en estetisk vakker overflate enn en moderne energieffektiv vegg.
Vi gjorde også renoveringen i henhold til disse tankene. Mye ble bra, men med mer erfaring hadde jeg ikke brukt så mye tid, penger og arbeid på isoleringsaspektet, og hadde gjort helt annerledes hvis jeg gjorde det i dag.
For det første rommet vi renoverte, tegnet jeg opp fine veggtegninger med en separat, indre regelvegg og rikelig med isolasjon. Bindingsverksvegger føltes mer som en estetisk vakker overflate enn en moderne energieffektiv vegg.
Vi gjorde også renoveringen i henhold til disse tankene. Mye ble bra, men med mer erfaring hadde jeg ikke brukt så mye tid, penger og arbeid på isoleringsaspektet, og hadde gjort helt annerledes hvis jeg gjorde det i dag.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 innlegg
Ja, jeg liker å fundere og gruble, og løper både hit og dit med tankene og leter muligheter og løsninger.
Min trådstart om akkurat isolasjonsevnen er en slik utflukt.
Min trådstart om akkurat isolasjonsevnen er en slik utflukt.
Er nåværende vinduer noe du vil beholde, eller har de "gjort sitt"?13th Marine skrev:
Hvordan er grunnforholdene under hus/ yttervegger/ omgivelser?
Drenerende, konstant fuktig?
En grunnleggende god ting er å lede bort alt regnvann fra taket.
Det kan gjøres med markrør & nedgravde vannkassetter med markduk rundt, markrør fra alle utkast som ledes bort til forskjellige plasserte nedgravde vannkassetter.
Dette hjelper enormt mye!
Mine ligger på 2 m dybde & kassettene er 60 cm høye, så de begynner ved 1,4 m ned i bakken (kjørbare)
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 616 innlegg
Har ikke dykket dypt i disse, vinduer er forholdsvis lette å bytte.J jawen skrev:
Jeg er litt svak for flaggvinduene fra 1913.
Trolig ganske drenerende.J jawen skrev:
Drenere og lede bort overflatevann er tanken, det skal være egen overflatevannsledning som leder videre til grøft.J jawen skrev:
Klikk her for å svare