Microkatten
13th Marine 13th Marine skrev:
Hvordan ser det ut på innsiden da? 🤔
Innsiden er ennå ikke renovert, og består i dag av en blanding av treetex, gipsplater og puss. Tanken er å leirpuss innsiden i stand. Så finnes det ulike alternativer, men varmesystem og elektrisitet berøres også, så det krever en helhetstenkning.

Som @Oldboy er inne på, er leire et tungt og tregt materiale som har gode egenskaper når det gjelder lydisolering, fuktbalansering osv. Foruten at leirens teoretiske u-verdi er diskutabel i et spesifikt hus, kan man ikke basere seg kun på u-verdi når man sammenligner en stendervegg med glassull og en vegg av leire.

Hvordan vet du at veggene i huset er leirstein? Tidligere brukte man materialet som var tilgjengelig lokalt, og var ganske moderne i å gjenbruke material, og det ble ofte en salig blanding, avhengig av at man bygde, utvidet, lappet og reparerte i forskjellige tidsperioder. For eksempel så veggene våre ikke alltid ut som vi hadde antatt før de ble åpnet opp.

• Liker
Sommartorparn
  • Laddar…
J jawen skrev:
Noen linjer fra studien.

Demir (2008) viste at sagflis, tobakksrester og gress kan brukes for å forbedre de termiske og mekaniske egenskapene til adobeteiner. Steinens isoleringsevne øker med økende porøsitet i leirkroppen. Tilsetninger av organiske rester viste seg å være effektive for porer i leirkroppen, og leiren beholdt akseptable mekaniske egenskaper.

Fiberforsterkede steinhus resulterer i en temperatur som er 56,3 % kjøligere enn betongteinhus om sommeren og 41,5 % varmere om vinteren.

I varme land er dette fordelaktig for "fattige folk" & har mange gode egenskaper.
Men i Norden er "problemene" & klimaet helt annerledes.
Jeg leste lenger ned:
The clay/sand soil representing major building soils
in Gashua, Yobe State was selected. The soil samples
were collected horizontally from the top layer (5 to 15
cm) of soil profile located at Katuzu and Sabon gari in
Gashua, Nigeria.

Microkatten Microkatten skrev:
Innsiden er ennå ikke renovert, og består i dag av en blanding av tretex, gipsplater og puss. Intensjonen er å leirpudse innsiden i stand. Så finnes det forskjellige alternativer, men varmesystem og strøm berøres også, så det krever en helhetstankegang.
Så utsiden da?
Som @Oldboy er inne på, er leire et tungt og tregt materiale som har gode egenskaper når det gjelder lyddemping, fuktbalanse osv. Foruten at leirens teoretiske u-verdi er diskutabel i et spesifikt hus, kan man ikke basert kun på u-verdi sammenligne en regelvegg med glassull og en vegg av leire.

Hvordan vet du at veggene i huset er av leirsten? Tidligere brukte man det materialet som var tilgjengelig lokalt, og var riktig moderne og gjenbrukte materialer, og det ble ofte en salig blanding, også avhengig av at man bygde, utvidet, lappet og reparerte i forskjellige tidsperioder. For eksempel så veggene våre ikke alltid ut som vi hadde antatt før de ble åpnet opp.
Visst, helt hundre kan jeg ikke være, men gården har vært i slektens eie siden 1902 og svigerfar har ikke antydet at det skulle være noe annet i den aktuelle bygningen. Første økonomibygningen fra 1885 er delvis oppført i leirsten, med den værutsatte vest- og sørsiden i brent tegl, den andre økonomibygningen fra 1902 er helt i tegl.
Her en avbildning fra 1913:
Maleri av gårdstun fra 1913 med flere bygninger, grusvei og trær. Bygg i brent tegl og lerstein, samt gressfelt og busker.

På de stedene hvor man ser veggen, har jeg bare sett leirsten:

Gammelt rom med slitte vegger og trebjelker, trepaneler lent mot veggen, antydning til gammelt murverk fra 1913.
Innvendig visning av et gammelt lagerrom med verktøy og esker, sett mot en åpen dør som leder til en hage med blomster og en annen bygning i bakgrunnen.
Gammelt husvegg med synlige sprekker og skader i lerstein, delvis dekket av trestolpe og plater.

• Liker
  • Wow
Incinerator og 3 andre
  • Laddar…
Microkatten
Så utsidan då?
Utsiden er stående entoms lockläktpanel med ulike bredder.

Visst, helt hundra kan jag inte vara, men gården har varit i släktens ägo sedan 1902
Det høres og ser spennende ut!

Utsiden er stående en-toms lockläktpanel med ulike bredder.
Ah, jeg misforstod og leste "hampkalk", men ser nå at det bare står hamp.
Så utlekt på utsiden med hampisolering og deretter panel?
Det høres og ser spennende ut!
Det skal bli veldig spennende, men så har vi også konstatert at vi er dumme i hodet som gir oss i kast med dette 😅

• Liker
Appendix
  • Laddar…
avbildning från 1913
Ser fantastisk ut!

Min slekt på fars side er dalmaser fra et område mellom Sälen & Särna.
Samme store gårder, men alt i tømmer.

Min "følelse" er at dine bygninger inneholder "akkurat all stein de fikk tak i", og at det i hovedsak er ulike biter murstein som "skapte bæringen". Deretter "baker man inn disse bitene" med den leire/kalk/bindemiddel som var tilgjengelig.

Microkatten
Så utreglet på utsiden med hampaisolering og deretter panel?
Japp! Vi har bilder på originalutseendet og prøver å gjenskape det så godt det går.

Det skal bli veldig spennende, men så har vi også konstatert at vi er dumme i hodet som gir oss i kast med dette 😅
Man må nok være litt dum i hodet og nørde seg ned hvis det skal bli bra, men det er veldig spennende og morsomt også! 🤓

J jawen skrev:
Ser fantastisk ut!
Litt annen look i dag dog:
Man bygget om 1937, antageligvis kom frontespissen da, og eternittaket. Gul gårdsbebyggelse med eternittak og grønnmalte dører rundt en gruslagt gårdsplass under en klar blå himmel.
J jawen skrev:
Min slekt på fars side er dalmasar fra et område mellom Sälen & Särna.
Samme store gårder, men alt i tømmer.

Min "følelse" er at dine bygninger inneholder "akkurat all stein de fikk tak i", & at det i hovedsak er ulike biter tegl som "skapte bæreevnen". Så "baker man inn disse bitene" med den leire/kalk/bindemiddel som fantes tilgjengelig.
Risikoen finnes, men det er ikke akkurat følelsen jeg har fått når jeg har vært der, men man får vel se når man setter tennene i det.
Har kikket på andre gårder til salgs, og noen er bygget av flint i stedet.

• Liker
  • Elsker
yonna og 2 andre
  • Laddar…
Japp! Vi har bilder på originalutseende och forsøker å gjenskape så godt det går.
Gøy! Litt som vår maling.
Jeg liker hvordan det så ut i 1913, mens den bedre halvdel vil ha det som det alltid har vært, gult med en frontespis som i mine øyne ikke helt passer inn.
Man må nok være litt dum i hodet og nørde ned seg hvis det skal bli bra, men det er veldig spennende og gøy også! 🤓
Jeg kan lett være nostalgisk og nørde ned meg i historien, syntes det var skikkelig gøy da svigermor viste opp gården i en gammel "gårdsbok".
Samtidig vurderte man på 60-tallet at det ikke var verdt å legge all energi på huset, men bygget et nytt i stedet, omtrent der maleriet "er tatt",
Så gårdsplassen har ikke lenger denne utsikten mot havet:
Svart-hvitt bilde av en snødekket allé med trær på hver side og et gjerde i forgrunnen, som leder til en uklar bakgrunn.
(Ikke for at den hadde vært igjen uansett, ligger et villaområde på veien nå til dags)

Samtidig må jeg være realist, hvor mye kommer være igjen av huset når vi er ferdige, vil det være verdt jobben?

• Liker
Sommartorparn
  • Laddar…
Har sett på andre gårder til salgs, og noen er bygd av flint istedenfor.
Å tusan!

Lest det finnes noen flinthus i Klagshamn, men ellers gamle hus/gårder Sussex og Norfolk.
Huset du vurderer virker veldig solid bygd, og til og med mønene ser fortsatt rette ut.
Eteriktaket kan nok demonteres i hele "biter", noe som forenkler selve håndteringen.

2-familiebygning med tilhørende stall & lader.
Jeg synes hele gården virker ha "veldig gode" forutsetninger 👌

Microkatten
Jeg liker hvordan det så ut i 1913, mens den bedre halvdel vil ha det som det alltid har vært, gult med en frontespis som i mine øyne ikke helt passer inn.
Det kan være et dilemma hvilke årringer man vil spare eller fjerne. Jeg tør ikke si hva jeg mener om deres frontespis, for da får jeg på kjeften av en av dere...😉

Samtidig må jeg være realistisk, hvor mye vil være igjen av huset når vi er ferdige, vil det være verdt jobben?
Et annet dilemma, hva skal man prioritere, og hvor mye skal det koste...jeg tror at ambisjonen skal være høy, men tempoet lavt, da rekker man å gå og gruble på tingenes tilstand i noen år! Eller bygge nytt, men det er ikke gratis heller.

• Haha
13th Marine
  • Laddar…
J jawen skrev:
Å tusan!

Har lest at det finnes noen flinthus i Klagshamn, men ellers gamle hus/gårder i Sussex og Norfolk.
Huset du vurderer ser veldig solid bygd ut & til og med taknokkene ser rette ut fortsatt.
Eteriktaket kan sikkert demonteres i hele "biter", noe som forenkler selve håndteringen.
Har ingen anelse om hvor vanlig det er, men har reagert på det. Er jo sannsynligvis eldre bygninger.
J jawen skrev:
2-familiebygg med tilhørende stall & låver.
Jeg synes hele gården virker å ha "veldig gode" forutsetninger 👌
Tror ikke det har vært et tofamiliehus, selv om det er to leiligheter i dag.
Basert på 1937-års oppdeling, så var høyre dør kjøkkeninngangen, mens venstre har vært entré.
Til høyre for høyre dør brukes bare som lager i dag, men var vaskestue og har bakovn, potetkjeller og kullager.

Som sann optimist synes jeg også det har potensial =)

EDIT: Kan tilføyes at det er noe med takstolene mellom skorsteinen og "reparasjonen" til høyre.

• Liker
jawen
  • Laddar…
Det kan være et dilemma hvilke årringer man vil bevare eller fjerne. Jeg tør ikke si hva jeg synes om deres frontespis, for da får jeg juling av en av dere...😉
😅
Jeg tror ingen av oss er spesielt sensitive der.
Den har dog en fordel, den gjør at man får litt mer rom, for det er
Et annet dilemma, hva skal man prioritere, og hvor mye får det koste...jeg tror at ambisjonen skal være høy, men tempoet lavt, da rekker man å gruble på tingenes tilstand i noen år! Eller bygge nytt, men det er ikke gratis det heller.
Om vi velger å renovere har jeg en tanke om hvordan vi legger opp det, der er plass så vi kan bo uten å klemme oss sammen alt for mye og samtidig renovere en stor bit om gangen, det vanskeligste blir når man skal ta midtbiten.
Jeg har jo tross alt grublet på dette noen år allerede 😅

Vi har fordelen av å få dette som forskudd på arv, og vi har et ikke altfor høyt belånt hus som skal selges.
Men ja, å bygge nytt vil nok bli dyrere, kanskje særlig siden man trenger å ta inn mer folk.

Samtidig må jeg være realist, hvor mye vil være igjen av huset når vi er ferdige, vil det være verdt arbeidet?
Jeg tror ut fra det jeg ser på bildene dine, at mye av huset vil "bli igjen".
Hva har du for budsjett ca?

Kjøkken, bad, vinduer (vannbåren varme) er jo store poster, men materialkostnaden generelt ca 30 % av totalen hvis man benytter byggfirma.
Tidsrammen hvis den er stram fordyrer.

Kan man gjøre visse oppgaver selv eller litt etter litt med venner, så "sparer" man enormt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.