5.819 lest ·
28 svar
6k lest
28 svar
Konverter limtrebjelke til stålbjelke
Det spiller
Jeg er med på at TS vil ha en "tilsvarende bjelke" men som sagt det trengs mer informasjon for å gi et passende svar.A a_w skrev:Opprinnelig spørsmål gjelder tverrsnittet ikke konstruksjonen som helhet. Stål tverrsnittet i spørsmålet er sterkere enn limtrebjelken på tverrsnitnivå. Kanskje hvis man begynner å analysere veldig urealistiske tilfeller, kan limtrebjelken være bedre, f.eks. hvis man skulle belaste HEA profilen med mye vridning slik at MYE velving oppstår.
Deretter hvis man begynner å fjerne søyler og gjøre andre endringer, blir det selvfølgelig en ny problemstilling, da man må se på hele konstruksjonen.
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Skal du erstatte en limtredrager som i dag har opplegg på midten med noe som klarer dette uten opplegg, så vil det bli en betydelig kraftigere bjelke uansett materiale. På den lengden og uten opplegg må man også tenke på egenvekten på stålbjelken. Er ingen konstruktør, men kunne vel lett forestille meg at du trenger en dobbelt så høy bjelke til å begynne med.
U
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
· 2 805 innlegg
Utsliten och utdömd
Bygningsvaktmester
- 2.805 innlegg
Nei det kan jeg kjøpe.
Er nok like bra å gå for en IPE bjelke som er 220 høy så passer den mer eller mindre rett av, koster jo bare 3000kr for 6 meter så ikke mye penger å krangle om.
Neste spørsmål er jo da hva man skal ha for stolpe. Kanskje bruke HEA bjelke 100 som man kler inn i tre?
Da bør det klare en elefant på taket om det skulle klatre opp en…
Er nok like bra å gå for en IPE bjelke som er 220 høy så passer den mer eller mindre rett av, koster jo bare 3000kr for 6 meter så ikke mye penger å krangle om.
Neste spørsmål er jo da hva man skal ha for stolpe. Kanskje bruke HEA bjelke 100 som man kler inn i tre?
Da bør det klare en elefant på taket om det skulle klatre opp en…
Medlem
· Västernorrland
· 12 029 innlegg
Jeg tror ikke at du helt forstår hvordan en bjelke fungerer. Bare fordi den er i metall blir den ikke stum. Særlig ikke når den får litt lengde. Jo grovere de er jo tyngre blir de også....
Slo litt raskt på kalkulatoren og kapasiteten for bøymoment øker med en faktor 6, mens det ytre bøymomentet (fra lasten) øker med en faktor 4. Så du kan sove trygt med en IPE 220. Ikke glem å sveise på endeplater på profilen eller livavstivninger ved opplag (bransjestandard at man pleier å gjøre det, dog kan man diskutere om det alltid er nødvendig)C crazytok skrev:Nei det kan jeg kjøpe.
Det er nok like greit å gå for en IPE bjelke som er 220 høy så passer den mer eller mindre rett av, koster jo bare 3000 kr for 6 meter så ikke mye penger å krangle om.
Neste spørsmål er jo da hva man skal ha for stolpe. Kanskje kjøre HEA bjelke 100 som man kler inn i tre?
Da vil det tåle en elefant på taket om det skulle klatre opp en…
Når det gjelder pelarene, er et tips å laste ned tibnors konstruksjonstabeller. Da kan du selv få et inntrykk av hva du trenger. Men disse er bare gyldige så lenge du belaster dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind fra for eksempel vegger som er tilkoblet mot pelaren.
- knekkelengden kan du sette til lengden på pelaren
- lasten kan du regne ut ifølge: (1,2×egentyngde tak+1,5×snølasten)×areal last som går til hver pelare
- for eksempel: med en egentyngde på 0,50 kn/m2 , snøson 1.5 og et belastet areal på 10 kvm til respektive pelare får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Fra tabellen kan man se at en HEA100 med knekkelengde 3 m tåler 465 kN
Lykke til!
Forresten ikke glem å forsterke pilarene også. Hvis du sørger for at den totale motstående massen og arealet på fundamentene forblir like, så er du i land der også.A a_w skrev:Slo litt raskt på kalkulatoren og kapasiteten for bøyemoment øker med en faktor 6, mens det ytre bøyemomentet (fra lasten) øker med en faktor 4. Så du kan sove rolig med en IPE 220. Ikke glem å sveise på endeplater på profilen eller livavstivninger ved opplegg (bransjestandard at man pleier å gjøre det, dog kan man diskutere om det alltid er nødvendig)
Når det gjelder søylene, er et tips å laste ned tibnors konstruksjonstabeller. Da kan du selv få en oppfatning om hva du trenger. Disse er likevel kun gyldige så lenge du belaster dem med en normalkraft (vertikal last), dvs ingen vind fra for eksempel vegger som er tilknyttet søylen.
- knekkelengden kan du sette til lengden på søylen
- lasten kan du regne ut etter: (1,2 egenvekt tak + 1,5×snølasten)×areal last som går til hver søyle
- eksempelvis: med en egenvekt på 0,50 kn/m2 , snøson 1.5 og et belastet areal på 10 kvm til hver søyle får du lasten: (1,2×0,50+1,5×1,5)×10=30 kN
- Fra tabellen kan man se at en HEA100 med knekkelengde 3 m klarer 465 kN
Lykke til!
Stort takk for hjelp!
Mao klarer jeg meg egentlig med en limtretstolpe 115x115 i gl30c-kvalitet som ifølge svensk trä guide skal tåle 135kN.
Om jeg tar utgangspunkt i følgende…
Takyta ca 22 kvm.
Takpanner veier 51kg/m2 + Egenvekt tak øvrig ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Samlet egenvekt tak altså ca 96,5kg/m2
Hvis jeg følger din utregning blir det altså:
(1,2x0,95+1,5x1,5)x22= 74,6kN
Bra tenkt rundt støpningen, lett å glemme!
Det er en stor klump som en betongbil en gang la der ved bygging. Så denne bør være ordentlig stødig!
Er nok mer bekymret for selve stolpeskoen isf. 🤔
Mao klarer jeg meg egentlig med en limtretstolpe 115x115 i gl30c-kvalitet som ifølge svensk trä guide skal tåle 135kN.
Takyta ca 22 kvm.
Takpanner veier 51kg/m2 + Egenvekt tak øvrig ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Bra tenkt rundt støpningen, lett å glemme!
Det er en stor klump som en betongbil en gang la der ved bygging. Så denne bør være ordentlig stødig!
Gjetter at det er ca 22/4=5,5kvm av lasten som går til respektive søyle (halvparten til vegg og resterende halvpart deles opp mellom søylene). Så dimensjonert last blir ca 1/4 av det du regnet med.C crazytok skrev:Stor takk for hjelpen!
Mao klarer jeg meg egentlig med en limtrestolpe 115x115 i gl30c kvalitet som ifølge svensk tre guide skal klare 135kN.
Hvis jeg går ut fra følgende…
Takyta ca22kvm.
Takstein veier 51kg/m2 + Egenvekt tak øvrige ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Bra tenkt rundt støpingen, lett å glemme!
Det er en stor klump som en støpebil en gang la der ved bygging. Så denne bør være ordentlig stødig!
Likevel ville jeg ikke brukt for spinkle søyler selv om det er mulig, da det:
- ser mislagomt ut
- det trengs soliditet når du rygger inn i dem med bilen
- dersom du i fremtiden vil spikre opp noen vegger
- det kan bli vanskelig å feste bjelke mot dem.
verdt å tenke på er at koblingen mellom tresøylen og bjelken vil kreve mye omsorg, siden den må kunne overføre løftekreftene fra taket når det blåser mye. Ellers vil taket blåse av gårde (i teorien i alle fall).
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
Begrepsforvirring! Hvilket stål-tverrsnitt mener du er sterkere? Et 90x225 tverrsnitt har større tverrmoment enn tverrsnittet hos for eksempel en HEA100 eller IPE120. Tverrsnittet hos en bjelke har ingenting med materialet i bjelken å gjøre. Derimot er bjelkens stivhet et produkt av både tverrsnittet og elastisitetsmodulen. Og E-modulen for stål er 15-20 ganger større enn den for limtre i bøyning.A a_w skrev:Opprinnelig spørsmål gjelder tverrsnittet ikke konstruksjonen som helhet. Ståltverrsnittet det er snakk om er sterkere enn limtrebjelken på tverrsnittsnivå. Kanskje hvis man begynner å analysere veldig urealistiske tilfeller, kan limtrebjelken være bedre, f.eks. hvis man skulle belaste HEA-profilen med mye vridning slik at MYE velving oppstår.
Deretter, om man begynner å fjerne søyler og gjøre andre endringer, blir det selvfølgelig et nytt spørsmål, siden man må se på hele konstruksjonen.
Brannlastfall! Glem ikke at stål ofte trenger brannbeskyttelse på en eller annen måte.
Begrepsforvirring! Jeg siktet til forskjellen mellom kontroller på tverrsnittsnivå og elementnivå (instabilitetsfenomen).P petterovski skrev:Begrepsforvirring! Hvilket stål-tverrsnitt mener du er sterkere? Et 90x225 tverrsnitt har større ytelsesmoment enn tverrsnittet hos eksempelvis en HEA100 eller IPE120. Tverrsnittet hos en bjelke har ingenting med materialet i bjelken å gjøre. Derimot er bjelkens stivhet et produkt av både tverrsnittet og elastisitetsmodulen. Og E-modulen for stål er 15-20 ganger større enn det for limtre i bøyning.
Brannlasttilfelle! Ikke glem at stål ofte trenger å brannsikres på noen måte.
Medlem
· Västra Götaland
· 185 innlegg
A a_w skrev:
Opplagsreaksjonene finnes i beregningsrapporten for et antall lastkombinasjoner. Jeg vet ikke hva betegnelsene i rapporten står for, men den største er "LK K Max". 11152 + 21612 + 11179 = 43943 NC crazytok skrev:Tusen takk for hjelpen!
Mao klarer jeg meg egentlig med en limtresøyle 115x115 i gl30c kvalitet som i følge svensk tre guide skal klare 135kN.
Takyta ca22kvm.
Takstein veier 51kg/m2 + Egenvekt tak øvrig ca 1000kg/22m2 = 45,5kg/m2
Hvis jeg følger din beregning blir det altså:
Bra tenkt rundt støping, lett å glemme!
Det er en stor klump som en støpebil en gang la der ved byggingen. Så denne bør være ordentlig solid!
Tar du bort midtsøylen fordeles dette i prinsippet likt på de to gjenstående søylene: 43943 / 2 = 21972 N = 21,98 kN per søyle.
Klikk her for å svare