Hvis jeg har en limtrebjelke som er 225x90, hva ville det tilsvare i en IPE/HEA bjelke?

Man pleier generelt å kunne gå ned til halve høyden fra limträ til stål

Det blir drøyt en HEA100 eller en IPE100. Kanskje til og med at du kan gå ned til en IPE80.

A a_w skrev:
Det blir drøyt en HEA100 eller en IPE100. Kanskje til og med at du kan går ned til en IPE80.
forutsatt, stål S355

S
Det er ikke bare å gå ned i dimensjon. Man trenger å kontrollere stålbjelken også. Eksempelvis er en IPE-bjelke vippesensitiv (instabilitetsfenomen).

S scorp1on skrev:
Det er ikke bare å gå ned i dimensjon. Man må kontrollere stålbjelken også. For eksempel er en IPE-bjelke vippningsbenägen (instabilitetsfenomen).
Jeg kan garantere at en IPE i disse små dimensjonene ikke kommer til å vippe. Hvis man velger en IPE100 eller HEA100 i S355, blir det sterkere enn den limträbalken uansett hvilken kvalitet den har, vil si at det gjelder alle bruddmodi (bøying, skjæring, vridning, knekk, vipping, vridknusing).

• Liker
bygging_1919
  • Laddar…
Kan man på noe vis se hvilken balktype det er rent visuelt? Har to bjelker liggende på jobben som skal kastes, mål typ 120x60x6000. Vet jo ikke hva slags materiale det er i den bjelken...

Hadde ønsket å bytte ut limtrebjelken på carporten og bytte fra to stående stolper til bare én.

U
C crazytok skrev:
Kan man på noe vis se hvilken bjelke type det er rent visuelt? Har to bjelker liggende på jobben som skal kastes, mål typ 120x60x6000. Vet jo dog ikke hva det er for materiale i den bjelken…

Hadde ønsket å bytte ut limtrebjelken på carporten og bytte fra to stående søyler til bare en.
Vanskelig å si bare på de målene, det er i hvert fall ingen HEA da de er nær kvadratiske.
Kan være en IPE120 da de ligger rett over halv høyden i bredde, så typ rundt 63-68. Materialklasse er veldig vanskelig/umulig å se forskjell på.

Vet du omtrent hvor gammel bjelken er?

A a_w skrev:
Vet du omtrent hvor gammel bjelken er?
8 år

Edit…
Nei haha! Trodde du mente limtrebjelken på carporten, den er 8 år. Men du mente nok stålbjelken… 😂 Den er nok snarere 2 år.

Sist redigert:
C crazytok skrev:
8 år

Edit…
Nei haha! Trodde du mente limtredrageren på carporten, den er 8 år. Men du mente nok stålbjelken… 😂 Den er nok
Ok, trolig er det da s355 siden det er den vanligste typen på det svenske markedet. Men det er bare en gjetning.

Men spørsmålet er jo noe ufullstendig.......hvor lang er bjelken? Det finnes nok mange anledninger hvor limtre kan være et smartere valg.

6meter

S
A a_w skrev:
Jeg kan garantere at en IPE i disse små dimensjonene ikke kommer til å vippe. Hvis man velger en IPE100 eller HEA100 i S355, blir det sterkere enn den limtrebjelken uansett hvilken kvalitet den har, vil jeg si at det gjelder alle bruddmoder (bøyning, skjæring, vridning, knekk, vipping, vri-knekk).
Hvordan kan du garantere noe slikt uten å vite noe om størrelse på last, hvordan lasten angriper eller opplagsforhold? Jeg synes ikke man skal anbefale noe uten å ha all informasjon tilgjengelig.

• Liker
Granngubben og 1 annen
  • Laddar…
S scorp1on skrev:
Hvordan kan du garantere noe slikt uten å vite noe om størrelse på lasten, hvordan lasten angriper eller oppleggforhold? Jeg synes ikke man skal anbefale noe uten å ha all informasjon tilgjengelig.
Opprinnelig spørsmålet gjelder tverrsnittet, ikke konstruksjonen som helhet. Ståltverrsnittet det er snakk om, er sterkere enn limtrebjelken på tverrsnittsnivå. Kanskje hvis man begynner å analysere veldig urealistiske tilfeller, kan limtrebjelken være bedre, for eksempel hvis man skulle belaste HEA-profilen med mye vridning slik at MYE buing oppstår.

Så, hvis man begynner å fjerne søyler og gjøre andre endringer, blir det selvsagt et nytt spørsmål, da man må se på hele konstruksjonen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.