PS, du får nok sette noen 45x45 kortlingar mellom de liggende 95x45-ene ytterst for å stabilisere

Isoler på innsiden av muren over bakken. Med din nåværende skisse vil du plassere nesten hele husets vekt utenfor grunnmuren, noe som ikke vil holde.

leby skrev:
ikke riktig bra det andre heller men holder nok allikevel.

Matti_75 skrev:
Med din nåværende skisse kommer du til å plassere nesten hele husets vekt utenfor grunnmuren, noe som ikke vil holde.
Hva er det som vil gi etter / ikke holde på kortsidene?

leby skrev:
Hvor mye isolasjon hadde du tenkt? I dag er vel byggnormen stående 195x45 og liggende 45x45 tror jeg. Siden du tar i med isolasjon i kjellerdelen så kanskje du tenkte det samme i trekonstruksjonen?
Jeg hadde tenkt å bygge en skallvegg ifølge treveiledningen (http://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/vaggar/yttervaggar/)

Diagram over isolert skalveggskonstruksjon med træregevegg, viser seksjoner av yttervegg med dobbelt regelverk og isolasjonsmateriale mellom.

Hvis man setter 45-en på utsiden, og gjør innerveggen bærende så havner hele den bærende veggen rett over grunnmuren. Da har vi løst problemet, ikke sant? (Mot tidligere bilder har jeg forkortet gulvbjelkene 45 mm, så nå er overhenget redusert til ca. 15 cm. Med den stående 45-en havner panelet på samme sted som tidligere.)

Byggeskisse av en skalveggkonstruksjon med gule trebjelker, plassert over en grå grunnmur og rød sokkelmur.

Sist redigert:
Nå tror jeg mer på at det vil bære, ingenting jeg har sett tidligere, men nå bærer i hvert fall muren. Kan du tenke deg å ta en 145x45 som bærende og ofre 45 innvendig så har du nok en vegg som bør klare lastene. Litt risky å ikke ta en velprøvd konstruksjon, men om du er litt gambler ;-)

Skal du ha liggende eller stående panel?

Nå forstår jeg hvordan du har tenkt. Dette kommer til å fungere, men de 45x45 du har tenkt å feste fasaden i er for svak uten noen støtte på midten.

leby skrev:
Skal du ha liggende eller stående panel?
Tradisjonell rød stående panel med lockläckt. Så utenpå 45-erne i min skisse kommer utegips og en spikläkt før panelet.

Matti_75 skrev:
Nå forstår jeg hvordan du har tenkt deg. Dette kommer til å fungere men den 45x45 du har tenkt å feste fasaden i er for klen uten noen støtte på midten.
Ja, jeg synes også 45erne føles litt klen. Hva tenker du på for slags støtte?

Legg bjelker på kortendene av huset (oppå muren selvfølgelig) som stikker ut passe mye. Du kan deretter enten henge gulvbjelkene med balksko i bjelken eller sette bjelkene oppå bjelken.

Jeg forstår ikke helt. Hvordan fester jeg bjelkene? Klarer du å tegne en skisse, eller forklare litt mer?

Skru 6mm treskrue c/c 800 mm inn i den bærende stommen med noen slags distanse mellom.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.