Jeg har en grunnmur ifølge bilde

Grå grunnmur i U-form sett ovenfra, laget av steinblokker, med en mørk base og lyse overflater. Muren har åpning på den ene siden.

På utsiden har jeg satt 20 cm tykk isodrän under mark og over mark vil det også bli 20 cm isolering

Grunnmur med isolasjon i hvitt og brunt festet på utsiden, underlaget for en utvidelse. Viser L-formet design av veggstruktur.

Oppå det kommer så selve tilbygget, med fasadepanelet noen få centimeter utenfor isoleringen på grunnmuren

Tredimensjonal modell av et hus med røde vegger, brun grunnmur og grå takstein. Huset har isolasjon synlig mellom veggen og grunnmuren.

Men riktig så langt har jeg ikke kommet ennå... Jeg har problemer med hvordan jeg skal konstruere gulvbjelkelaget. Først legger jeg en svillbrak på muren, og så stiller jeg gulvbjelkene på svillen

3D-modell av en grunnmur med gule gulvbjelker plassert på toppen, uten støtte under den ytterste bjelken. Grunnmuren har brun base.

Men hvordan gjør jeg med den ytterste gulvbjelken? Den har jo ingen grunnmur/svillbrak å ligge på

Tegning av en grunnmur med treplanker plassert som bjelkelag over steinmuren, viser isolasjon under mark og byggerammer over.

Noen som har noen smarte løsningsforslag?

Holder det med lekter på cc 60? Hele ytterveggen vil jo stå der ute og tynge ned...

Byggetegning viser en ramme av gul byggeplanker med korte bjelker lagt på tvers, sannsynligvis en del av en ytre veggkonstruksjon.

Du skal jo ikke ha bjelkelaget utenfor muren. Antar at du har funnet på det for å komme utenfor isolasjonen, men det er feil hva jeg har lært.

Ja, akkurat, det er for å komme utenfor isolasjonen på grunnmuren. Hvordan skal jeg gjøre det ellers?

Isolasjonen inne i muren, finnes stein med innebygd isolasjon. Under mark kan du ha isodrän.

Det er for sent, muren er allerede bygget :)

Du bør nok flytte inn bjelkelaget til riktig posisjon, over muren altså!
Rent bygningsteknisk er det ikke å anbefale å tukle med spesialløsninger.
Vitsen med muren er at det skal ligge en ramme rundt hele bjelkelaget som du deretter utgår fra når du "dekker" over isoleringen på muren.
Altså, ingen utstikk utenfor muren når det gjelder bunnbjelkelaget i ditt tilfelle.
Ellers finnes det bjelkelag i andre materialer som stålkonstruksjoner, bjelkelag i betong av ulike utførelser.

Hvis du bygger med stående stendere f.eks. 120x45 (som står på lecamuren) så kan du deretter kryssregle utvendig med 95x45. Dette vil gi plass til 100mm cellegummi/isodren utenpå lecamuren.

Problemet er at ts vil ha 20 cm......

Jeg har allerede satt 200 mm isodrän, og tenkte å sette like tykt med cellplast.

Kan jeg krysslegge med ytterligere 95 mm utenpå kryssleggingen du foreslår?

Alt er mulig, men da begynner det å bli ganske mye vekt som belaster skruene i den første kryssreglingen.

Må fasaden på huset og grunnmuren linje opp nøyaktig?
Man kunne kanskje ha en dryppblikk nederst som gikk ut over grunnens isolering?

Ja, det blir mye vekt. Lurer på om det ikke holder bedre likevel sånn som jeg tegnet...

Det er som sagt en utbygging og jeg vil at det skal se likt ut her som det gjør ved den eksisterende delen av huset (der er det en annen grunnlagstype, uten isolasjon). Derfor unngår jeg helst dryppblekk.

Jeg tror likevel ikke på din løsning. Blir helt feil laster. Om du allerede står her, så ville jeg i så fall forsøkt noen form for stålkonstruksjon.
Ellers, om man skal være veldig oppfinnsom, gjør som du har tegnet, men plasser veggen inne på muren, si at du plasserer en 145x45 innerst som får være bærer, så bygger du slik Gabbe sier utenpå, da bærer muren veggen og dine isoleringsregler bæres av bjelkelagsutstikket. Ingen normal konstruksjon akkurat.
Det beste er selvfølgelig å snakke med en konstruktør.

• Liker
Joak
  • Laddar…
Jeg hører hva du sier, men jeg har fortsatt ikke tenkt å gi meg uten videre diskusjon :)

Det er bare på langsiden, med gulvbjelken som henger i luften, at det er problemer med min løsning, det er vi enige om, ikke sant? På kortsidene kan det vel ikke bli noen problemer?

Det er først og fremst på den siden du satte kortlinger, ikke riktig bra det andre heller men holder nok likevel.
Hvor mye isolasjon hadde du tenkt? I dag er vel byggestandarden stående 195x45 og liggende 45x45 tror jeg.
Siden du tar i med isolasjon i kjellerdelen så kanskje du har tenkt det samme i trekonstruksjonen?

sett en 195x45 minst 95 på muren og så legger du en 95x45 utenfor, bra blir det ikke men det holder nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.