Hei.
Første post på dette forumet.

For å utnytte den lille plassen jeg har i leiligheten og etter for mye surfing på internett fikk jeg for meg å bygge et lavt loftsgulv, der jeg kunne ha sengen under på dagene og enkelt dra den fram om natten samt ha datamaskin og stol oppå.

Sagt og gjort, så bygde jeg sammen noe raskt for å se om det fungerte rent visuelt/praktisk i leiligheten, og visst pokker. Med litt fantasi så fungerer det utmerket. Hvis jeg får orden på stabilitetsproblemene så skal det på noen form for gulv og males hvitt..

Men: det er så vinglete at det er latterlig, går ikke an at stakkars datamaskinen blir sjøsyk så fort man beveger seg der oppe.
Brunt loftgulv med datamaskin, stol og skrivebord på toppen, hvitt skap, og sofa ved siden av. Hjemmelaget løsning for liten leilighet.

Raskkonstruksjonen bygger på 70x40 bjelker cc 300 med en sponplate skrudd oppå. .

Kjemperask sketchup gjort i etterkant av konstruksjonen :)
3D-modell av en lav plattform med trestolper og spongulv, brukt som et multifunksjonelt loftsgulv i en leilighet. Dimensjoner i millimeter.

Leser jeg litt om bjelker og gulv så burde bjelkene være 160 høye eller noe, men det går ikke. De begrensende målene i høyde er
Frihøyde: 300 mm for å få under en seng
Maks høyde total: ~400 mm for at det ikke skal bli helt for høyt (noen få mm til kanskje går...)

Det jeg har forsøkt for å få litt stabilitet i det hele:
Skru L-profiler, 35x35x2000x1 i bunnen langs med de tre bjelkene i midten
Gjorde omtrent ingen nytte, som mistenkt, men det var et billig og enkelt forsøk..

Det jeg har vurdert som løsninger er
Bytte ut langsgående bjelker til stål, kkr 60x40
Bygge noen form for torsjonsboks
Skru L-profiler 70x40x2000x? i bunnen langs med de tre bjelkene i midten
Få det hele konstruert i stål (dog de priser jeg har fått noe for dyrt for at det skal være moro..)

Eller min mest ingeniørmessige løsning, å rett og slett kappe "gulvet" i to deler. En smal del der datamaskin og skap står og en del der man naturlig beveger seg. Så kan delene stå med 1 mm mellomrom og alt blir kjempeflott!(? :D)

Tillegges at jeg har ingen tilgang i det hele tatt til garasje/verksted osv.. så alt bygging gjør at kjøkkenet får ta støyten, derav er torsjonsboksideen utfordrende.

Noen andre som har noen genial måte å løse det hele på?

Kjør en plate under også, da blir det en sandwich-konstruksjon som er mye sterkere. Skjøtene på platene må limes og skrues ordentlig på bjelkene.

Og stående plater på tre av sidene ned mot gulvet. Det hindrer jo i alle fall de tre sidene fra å bue ned når du går på gulvet.

Ellers får du vel henge opp gulvet i taket med for eksempel en wire og en vantskrue.

Og så kan det nok være passende å sette en slags rullestopp bak stolen, så du ikke ruller for langt bakover ;)

Alle tipsene du har fått hittil er bra.

Du kan også forsterke ytterligere med flere stendere eller kanskje en stålbjelke.

Problemet er jo bare at det ikke finnes noen sidestabilisering... Sag til en kryssfiner/OSB/Sponplate og skru fast på langsiden som vender mot veggen, og på samme måte på kortsiden som vender mot veggen, så blir det stabilt i sidelengs retning. Lim gjerne også så blir det homogent og sterkt. Enda enklere er å sette stålbånd i kryss, i henhold til prinsippet på bildet: Byggeramme med stålkryss for sidestøtte, trerammer uten veggpaneler. Stiger og verktøy synlige i bakgrunnen på byggeplass.

Fasiken, her fikk man raske svar! :)

Kjør en plate under også, da blir det en sandwich-konstruksjon som er mye sterkere
Check! Dette tror far ville gjort bra med forskjell også...men det var han som trodde 70x40 ville fungere hvordan som helst også :D

Skjøtene på platene må lim-skruves ordentlig på bjelkene.
Høres klokt ut, nå finnes det ikke en dråpe lim i konstruksjonen
Problemet er jo bare at det ikke finnes noen sidestabilisering / stående plater på tre av sidene ned mot gulvet
Altså, dette er jo pinlig bra tenkt. Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ikke bygde så fra starten..
Men plater langs sidene kan jeg også trekke fast hele "gulvet" i de to tilstøtende veggene også.

Og så kan det nok være lurt å sette en slags rullestopp bak stolen
Haha, kanskje det, men, gaming on the edge :D

Tusen takk for all tilbakemelding!
Har noen sponplater igjen i kjelleren, så det får nok bli steg én å bruke dem!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.