Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av mitt loftsgulv/garasjetak. Har prøvd å google og lese meg til hva som gjelder, men vanskelig å finne noe som passer mine forutsetninger. Holder på med å bygge opp et nytt innertak/loftsgulv på min garasje. Garasjedelen er for øyeblikket uoppvarmet, men det er isolasjon i veggene fra før. Planen er en form for oppvarming på sikt for å holde noen grader + der inne om vinteren. Vil ikke bli brukt til bilparkering, men mest for lagring. Oppe på loftsdelen er det helt uisolert og kun platetak, og det vil fortsette å være slik.

Jeg vil virkelig ikke at varmen stiger opp mot platetaket slik at det blir kondens. Det blir kanskje ikke et problem nå når det er uoppvarmet, men jeg tenker fremover når man skaffer en varmekilde. Har allerede i dag av og til problemer med kondens på platetaket som drypper ned, så skal se over ventilasjonen på loftsdelen.

Jeg ser for meg en konstruksjon slik, men tar gjerne imot tips og ideer om en annen måte.

Gips eller OSB som innertak (OSB hadde vært bra for å kunne skru alle festene til den nye garasjeporten)

Plast som ligger mot lektene og brettes ned mot innerveggene. Eller bør jeg droppe plasten?

Lekter som ligger mot bjelkene i underkant for å kunne skru gips/OSB i noe.

Rikelig med isolasjon mellom bjelkene.

Et gulv av gammelt plank jeg har liggende på oversiden av bjelkene

Er litt bekymret for at hvis det blir kondens eller hvis platetaket en gang begynner å lekke, at det drypper vann på plankegulvet og så ned i isolasjonen. Er derfor usikker på om man kan legge et lag papp på plankene for å sikre isolasjonen eller om jeg skaper problemer med fukt da.

Håper noen kan hjelpe meg komme videre, blir gråhåret og mer forvirret jo mer man googler.

• Loftkonstruksjon av tre i uferdig garasje med synlige bjelker og plåttak. Byggeutstyr og verktøy oppbevares på gulvet.
A Akerfeldt skrev:
Jeg trenger hjelp med konstruksjonen av loftgulvet/tak i garasjen min. Har forsøkt å google og lese meg til hva som gjelder, men vanskelig å finne noe som passer mine forutsetninger. Holder på å bygge et nytt innertak/loftgulv på garasjen min. Garasjedelen er i nåværende stund uoppvarmet, men det er isolasjon i veggene fra tidligere. Tanken er en form for oppvarming på sikt for å holde noen grader pluss der inne om vinteren. Skal ikke brukes for bilparkering, men mest for lagring. Oppe på loftdelen er det helt uisolert og bare platetak og kommer til å fortsette å være sånn.

Jeg vil jo virkelig ikke at varmen stiger opp mot platetaket så det blir kondens. Det blir kanskje ikke et problem nå når det er uoppvarmet, men tenker fremover når man skaffer en varmekilde. Har allerede i dag noen ganger problemer med kondens på platetaket som drypper ned, så skal se over ventilasjonen på loftdelen.

Jeg ser for meg en konstruksjon slik, men tar gjerne imot tips og ideer på annen måte.

Gips eller OSB som innertak (OSB hadde vært bra for å kunne skru alle festene til den nye garasjeporten)

Plast som ligger mot lektene og brettes ned mot innvendige vegger. Eller bør jeg droppe plasten?

Lekter som ligger mot bjelkene i underkant for å kunne skru gips/OSB i noe.

Ordentlig med isolasjon mellom bjelkene.

Et gulv av gamle planker jeg har liggende på oversiden av bjelkene

Er litt bekymret for at hvis det blir kondens eller hvis platetaket en gang begynner å lekke, at det drypper ned vann på plankegulvet og så ned i isolasjonen. Er derfor jeg overveier om man kan legge et lag papp på plankene for å sikre isolasjonen eller skaper jeg problemer med fukt da?

Håper noen kan hjelpe meg videre, blir gråhåret og mer forvirret jo mer jeg googler.
Dropp plasten om du ikke har oppvarmet året rundt. Eventuelt kan du, for fremtiden, bruke en dampbrems ville jeg sagt.
Kondens mot plata innebærer nok at du bør sette noe mot yttertaket, med luftspalte imellom - slik at ikke varmere fuktig luft kommer i direkte kontakt med taket. Selv om du skiller loft og garasje kan du få kondens ellers ville jeg tro.

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Skipp plasten om du ikke har oppvarming året rundt. Eventuelt kan du, for fremtiden, bruke en dampbrems vil jeg si.
Kondens mot platetaket innebærer nok at du bør sette noe mot yttertaket, med luftspalte imellom - sånn at ikke varmere fuktig luft kommer i direkte kontakt med taket. Selv om du skiller loft og garasje, kan du da få kondens ellers vil jeg tro.
Tanken er ikke oppvarmet året rundt, men bare holde noen plussgrader inne i garasjen om vinteren så man kan lagre ting som ikke må fryse.

Min tanke med himlingen/gulvet på loftet korrekt bygget var nettopp å unngå varm luft opp mot platetaket, men du mener at det ikke er tilstrekkelig og at jeg bør gjøre noe med yttertaket også?

• Liker
Morrut og 1 annen
  • Laddar…
A Akerfeldt skrev:
Tanken er ikke oppvarmet året rundt, men bare holde noen plussgrader inne i garasjen om vinteren så man kan oppbevare ting som ikke får fryse.

Min tanke med innertaket/gulvet på loftet korrekt bygget var nettopp å slippe varm luft opp mot platetaket, men du mener at det ikke er tilstrekkelig uten at jeg bør gjøre noe med yttertaket også?
Kanskje, vanskelig å si: Men hvis du har tilstrekkelig luftsirkulasjon på loftet (=i prinsippet uteluft) så kanskje det fungerer, ellers er risikoen at luften der likevel varmes opp og får en mellomtemp, som kan gi kondens...

klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Kanskje, vanskelig å si: Men om du har tilstrekkelig luftsirkulasjon på loftet (=i prinsippet uteluft) så kanskje det funker, ellers er risikoen at luften der likevel varmes opp og får en mellomtemp, som kan gi kondens...
Trenger å se over ventilasjonen på loftet for å unngå kondensproblemet. Tenkte derfor det hadde vært bra med plast i innertaket for å hindre varmere luft i å stige oppover.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.