Hei!

Har en Maskinhall der jeg ønsker å innvendig bygge opp en isolert seksjon der "loft"/"entresol" i overetasjen tåler oppbevaring av litt tyngre objekter (Oppbevaringshyller + noen motorsykler).

Jeg har lagt inn ønskede mål osv i Svensktträ Entresol-kalkylator med den tyngste belastningen de hadde, som jeg tror bør klare belastningen som er tiltenkt. Legger ved bilde av den dimensjoneringen.

Diagram over byggestruktur for loft med limtrebjelker, dimensjoner og beregninger for maskinhallprosjekt. Viser tekniske spesifikasjoner og vektbelastning.

Det regner imidlertid med limtrestolper og 3 bjelker av limtre i ganske grove størrelser. Mitt spørsmål er da om det finnes noen som kan hjelpe meg med å regne på om man kan redusere størrelsen på den fremre og bakre bjelken hvis man regner med at det blir vegger rundt det hele i stedet for bare stolper? Og er 120mm stendere i de veggene for spinkle i det tilfellet?

Selv om hele seksjonen er 4x8m vil det bli delt opp i to rom à 4x4m.

Så hvis det finnes en bygningsingeniør som kan tenkes å regne på dette for en liten sum er det velkomment!

• Liker
Byggkonsult89
  • Laddar…
B Broberg5 skrev:
Hei!

Har en maskinhall der jeg ønsker å bygge opp en isolert seksjon hvor "loft"/"entresol" overetasjen skal tåle oppbevaring av litt tyngre objekter (Oppbevaringshyller + en gjeng motorsykler).

Jeg har lagt inn ønskede mål etc i Svensktträ Entresol-kalkulator med den tyngste belastningen de hadde, som jeg tror bør tåle den belastningen som er tenkt. Legger ved bilde av dimensjoneringen.

[bilde]

Den regner jo imidlertid med limtresøyler og 3 bæringer av limtre i riktig grove størrelser. Mitt spørsmål er da om det finnes noen som kan hjelpe meg å regne på om man kan gå ned i størrelse på den fremre og bakre bæringen hvis man regner med at det blir vegger rundt det hele i stedet for bare søyler? Og er 120mm stendere i de veggene for spinkelt i den situasjonen?

Selv om hele seksjonen er 4x8m, vil det deles opp i to rom à 4x4m.

Så hvis det finnes en bygningsingeniør som kan tenkes å regne på dette for en liten sum penger så er det velkomment!
Hvordan har det gått med dette prosjektet? Hvordan ble resultatet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.