Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Nja. Er det passende å skjule asbest?

Når TS en dag selger eller barna kanskje tar over huset og ikke vet om denne tiltaket og risikerer å bli utsatt for dette materialet…

Man bør nok tenke seg om en og annen gang før man gjør noen tiltak med disse helsefarlige materialene…
Om det er en faktor, at noen ikke skulle forstå at rørens isolering er asbestkontaminert så løs det ved å kjøpe en gravert skilt med teksten "Isolering asbest" og fest den på rørene med ståltråd:

https://skyltmax.se/skyltar/marksky...wpCDGWpwqkQ2ilEABABI06oXSbQ6xlwhoCxF8QAvD_BwE

• Liker
SågspånPappspikEternit og 3 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Når TS en dag selger eller barna kanskje tar over huset og ikke vet om dette tiltaket og risikerer å bli utsatt for dette materialet…
Det er da nøyaktig samme forutsetninger som nå, et gammelt hus med mulig asbest i rørisolasjon så samme tiltak kreves uansett da.

Å rive en fullt fungerende isolasjon og frigjøre asbestfibre bare "fordi" føles ikke motivert, ingen utsettes for noen risiko om man bare lar det være i fred.

• Liker
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Om det er en faktor, at noen ikke skulle forstå at rørets isolering er asbestkontaminert så løs det ved å kjøpe en gravert skilt med teksten "Isolering asbest" og fest på rørene med ståltråd:

[lenke]
Noen får någ anses være en stor del av våran befolkning...

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Noen får nok anses å være en stor del utav våran befolkning…
Jeg tenker tvert om at asbestfobin er meget utbredt.

• Liker
  • Elsker
Byggaren Bengt og 5 andre
  • Laddar…
P
Jeg tenker tvert imot at asbestfobien er meget utbredt.
Ja, fobien men kunnskapen om hvor og i hvilke materialer den finnes er ikke stor..

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Ja fobin men kunskapen om hvor og i hvilke materialer den finnes er ikke stor..
Kanskje har du rett men det er et empirisk spørsmål så vi får aldri noe svar. Jeg anbefaler reparasjon av rørens isolasjon og et skilt. Eller å fjerne elendigheten men da blir det jo mer asbestspredning.

• Liker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Nje. Er det passende å skjule asbest?

Når TS en dag selger eller barna kanskje overtar huset og ikke vet om denne tiltaket og risikerer å bli utsatt for dette materialet...

Man bør nok tenke seg om en og annen gang før man gjør noen tiltak med disse helsefarlige materialene...
Det er opp til eieren å bestemme om isolasjonen skal fjernes eller dekkes til. Det er som sagt større "risiko" hvis den fjernes. Hvordan vurderer du risikoen ved å gå inn i et rom som TS der isolasjonen har sett slik ut i si +30 år?

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det er opp til eieren å bestemme om isoleringen skal plukkes eller dekkes til. Det er som sagt større "risiko" om den tas bort. Hvordan vurderer du risikoen å gå inn i et rom som TS der isoleringen har sett ut på denne måten i si +30 år?
Sanering er vel det fornuftige i disse tilfellene..
Er du ikke enig?

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Sanering er vel det sunne i disse situasjonene..
Er du ikke enig?
Er det ikke rimeligere å sanere den dagen varmesystemet skal byttes ut? Bedre økonomi og risikohåndtering i det og den vanlige løsningen hva gjelder asbest.

• Liker
  • Laddar…
P
Er det ikke rimeligere å sanere den dagen varmesystemet skal byttes ut? Bedre økonomi og risikohåndtering i det og den vanlige løsningen hva gjelder asbest.
Absolutt om ingen skal gjøre inngrep i disse rør før den tiden.. Risikohåndteringen blir vel ikke bedre av om varmesystemet byttes?

Claes Sörmland
Rejäl skrev:
Risikohåndteringen blir vel ikke bedre om varmesystemet byttes?
Inkluderer bare en anbudsrunde og forhåpentligvis da et mer etablert firma. Det er jo en bransje dette her som driver med "asbestsanering" med mange useriøse aktører. Det må tas med i en risikovurdering, at man som forbruker blir lurt rett og slett og asbest spres.

• Liker
mikethebik og 1 annen
  • Laddar…
P
Inkluderer bare en opphandling og forhåpentligvis da et mer etablert firma. Det er jo en bransje dette som driver med "asbestsanering" med mange useriøse aktører. Det må regnes inn i en risikovurdering, at man som forbruker blir lurt rett og slett.
Men risikovurderingen begynner hos byggherren i dette tilfellet TS selv om hen er nybegynner. TS kan handle bort sitt Bas-P ansvar da hen inngår avtale med entreprenør som vanligvis bare har Bas- U ansvaret. Men disse blir ikke bedre eller dårligere om størrelsen på jobben er stor som liten hvis alle parter gjør sine forpliktelser...

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det betyr at håndverkere i samtlige boliger eldre enn 1970 eller så burde kreve en test da det kan ha spredd støv en gang av noen…ikke sannsynlig!
Nå drar du saken til sin spiss. Nå var det jo slik at det er konstatert at det finnes asbest, da MÅ det tas hånd om av utdannet personell om noen skal dit og yrkesmessig utføre et arbeid. Det går ikke å omgå. Man kan mene hva man vil om det så er det.

En privatperson får sanere selv, men siden denne ikke har utdanning kan han eller hun heller ikke bekrefte om det er utført på riktig måte, selv om det er utført i henhold til alle kunstens regler.

Det jeg mener er at om man vet at en amatør har vært og revet i asbest så kan det være mistanke om spredning av større mengder, noe som gjør at en yrkesperson ikke får arbeide der før saken er utredet.

Har hatt en "gubbe" fra et saneringsfirma hjemme i dag og sett på "problemområdene" og han mente at jeg skulle male over det som var åpent. Se foto. Det andre røret som er bak selve varmeanlegget, mente han at jeg skulle bruke fugeskum og tette med det... føles rimelig, men siden jeg aldri har gjort dette før, føler jeg meg litt urolig. Hvor stor mengde skum kan man sprøyte inn uten at den eksisterende isolasjonen blir sprengt?
han sa, akkurat som noen andre i tråden, at kommunen umulig kan kreve at et autorisert firma skal gjøre arbeidet... det er jo tross alt jeg som huseier som bestemmer...
"Saneringsgubben" sa at jeg selv kunne fylle ut sjekklisten for tiltakene som er gjort. Hvis det ikke ble godkjent, så skulle de komme og ta asbestprøve. Han var ikke bekymret, men mente at jeg selv kunne utbedre det som trengtes til en betydelig lavere kostnad. Han bekreftet også at den personen som skulle utføre målerbyttet, er beryktet og gjort at flere av de saneringsfirmaene som finnes her i byen ikke vil påta seg jobben... Noen tips?

• Rør med åpning i isolasjonen, synlig svart rør inni. Vegg i bakgrunnen. Problemområde for tetting.
  • Rør med hvitmaling og gammel isolasjon som flasser av, mulig lekkasjeområde for tettning.
  • Liker
SågspånPappspikEternit og 4 andre
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Så det er nok med mistanke fra en tilfeldig fyr for at man må utføre en asbestsanering?
Hva er det med bytte av måler som gjør at asbest kunne frigjøres, er det ikke typisk bare to unionmuttere som skal løsnes og skrus tilbake?
Asbest bundet i isolasjonen kan knapt virvles rundt med mindre man begynner å rive i det?

Er det ikke enklere og mer fornuftig at utføreren har verneutstyr på seg i stedet for å tvinge alle til å sanere husene sine helt unødvendig?
Nei, også du misforstår mitt svar.
Hvis mistanke finnes, skal saken utredes. En risikovurdering skal alltid gjøres.
Man kommer kanskje frem til at ingen sanering er nødvendig.

Hvorfor de krever det i dette tilfellet, har jeg ingen innsikt i. Kanskje de trenger å endre noe med rørene, eller noe som kan frigjøre det som sitter løst.

Selv har jeg ingen problemer med å arbeide der isolasjonen sitter godt på rørene hvis jeg ikke trenger å påvirke den.
Men kommer jeg og ser kunden stå og rive løs den så det fyker, så ville jeg snudd i døren.

• Liker
Eija Johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.