E Eija Johansson skrev:
Akkurat sånn er det. Våger ikke ta sjansen uten å kontakte et saneringsfirma som forhåpentligvis kapsler inn de to rør det er snakk om. Det finnes en sjekkliste som saneringsfirmaet skal fylle ut. Så får vi se hva som skjer når varmeveksleren skal byttes ut helt. Nå er det kun måleren det gjelder. Det rare er at jeg både har hatt serviceavtale med kommunen angående varmeveksleren, samt at måleren ble byttet ut for bare noen år siden UTEN at noen reagerte på de rør som nå må utbedres🤔😳
Uflaks med en paranoid håndverker. Kan du ikke snakke med ansvarlig om hvordan du skal gjøre det, dekke eller rive bort isolasjonen selv?

• Liker
mikethebik og 2 andre
  • Laddar…
P
E Eija Johansson skrev:
Akkurat slik er det. Våger ikke ta sjanser uten å kontakte et saneringsfirma som forhåpentligvis kan kapsle inn de to rørene det gjelder. Det finnes en sjekkliste som saneringsfirmaet skal fylle ut. Så får vi se hva som skjer når varmeveksleren skal byttes ut helt. Nå er det kun måleren det gjelder. Det merkelige er at jeg både har hatt serviceavtale med kommunen angående varmeveksleren og at måleren ble byttet ut for bare noen år siden UTEN at noen reagerte på de rørene som nå må utbedres🤔😳
Det er dessverre slik at altfor få har kunnskap om asbest..
Selv anbefaler jeg aldri en nybegynner å sanere asbest innendørs da risikoen for spredning inne i huset er der..

• Liker
Installation og 1 annen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Uflaks med en paranoid håndverker. Kan du ikke snakke med ansvarlig om hvordan du skal gjøre det, dekke eller rive bort isolasjonen selv?
Har snakket med flere på det Kommunale selskapet som har anskaffet det firmaet som skal gjøre målerbyttet. Kommer ingen vei. Spørsmålet kastes rundt... Tenker å høre med saneringsfirmaet om tilbud på innkapsling osv...

Her er bilder av de to rør det gjelder.

• To rør, ett svart stikker ut fra et hvitt med slitte kanter, mot en betongvegg.
  • To rør med slitasje og skitt, ett med mørkere farge omgitt av hvit beskyttelse.
  • Rør med slitasje og flassende maling ved bunnen, ved siden av en sort overflate.
  • Rør som går gjennom gulvet, med tegn på slitasje og smuss rundt bunnen.
Kan noen virkelig stille slike krav at man må ansette et firma for å utføre tiltaket?

Vet man med sikkerhet engang at det finnes asbest å sanere?

Du som eiendomseier kan selv bestemme hvordan og hvem som skal utføre tiltaket, det finnes ingen lovkrav som tvinger deg til å ansette noe firma, men om et firma skal utføre det da finnes det en masse regler for hvordan det skal gjøres og da blir det dyrt.
Hvis du selv gjør det finnes det ingen regler om hvordan.

Selv ville jeg bare malt om rørene med typ svart farge, da er all eventuell asbest bundet og 100% ufarlig samt det er tydelig at så er tilfelle.

• Liker
mikethebik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan noen virkelig stille slike krav at man må hyre et firma for å utføre tiltaket?

Du som eiendomsbesitter kan selv bestemme hvordan og hvem som skal utføre tiltaket, det finnes ingen lovkrav som tvinger deg til å hyre noe firma, men om et firma skal utføre det da finnes det en himla masse regler for hvordan det skal gjøres og da blir det dyrt.
Om du selv gjør det finnes det ingen regler for hvordan.

Selv ville jeg bare malt om rørene med typ svart maling, da er all eventuell asbest bundet og 100% ufarlig samt det er tydelig at så er tilfellet.
Jeg må uansett tiltak ha et saneringsfirma til å gjøre en asbestprøve etter at rørene er utbedret. Det skal sendes til kommunen før underleverandøren kan komme og bytte varmemåleren🙄. Føles som om jeg sitter i en felle.

P
D Dilato skrev:
Kan noen virkelig stille slike krav at man må ansette et firma for å utføre tiltaket?

Du som eiendomseier kan selv bestemme hvordan og hvem som skal utføre tiltaket, det finnes ingen lovkrav som tvinger deg til å ansette et firma, men hvis et firma skal utføre det, da finnes det en himla masse regler for hvordan det skal gjøres og da blir det dyrt.
Hvis du selv gjør det finnes det ingen regler om hvordan.

Selv ville jeg bare malt om rørene med typ svart farge, da er all eventuell asbest bundet og 100% ufarlig samt det er tydelig at så er tilfellet.
Det finnes regler om avfallets deponi som også gjelder privatpersoner men ingen om utførelsen av selve saneringen…

Man kan ta prøver...

• Liker
Dilato
  • Laddar…
E Eija Johansson skrev:
Jeg må uansett tiltak ha et saneringsfirma til å gjøre en asbesttest etter at rørene er utbedret. Det skal sendes til kommunen før underleverandøren kan komme og bytte varmemåleren🙄. Føles som om jeg sitter i en felle.
Det er enkelt.

Fjern isolasjonen selv, bruk engangsoverdress og maske, gjør det forsiktig så det ikke støver (det er støvet som kan være farlig) spray vanndamp på først, pakk i tettsittende plastsekk deretter lufter du godt og våttørker rommet.

Nå kommer firmaet inn og tar prøve, ingen asbest er tilstede.

Asbest er ikke særlig farlig hvis man bare utsettes for det en enkelt gang i begrenset omfang, de som fikk skader av det var de som jobbet med det.

• Liker
Luc Reiner og 1 annen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Kan noen virkelig stille slike krav at man må engasjere et firma for å utføre tiltaket?

Du som eiendomseier kan selv bestemme hvordan og hvem som skal utføre tiltaket, det finnes ingen lovkrav som tvinger deg til å leie inn et firma, men hvis et firma skal utføre det, da finnes det en hel masse regler for hvordan det skal gjøres, og da blir det dyrt.
Hvis du selv gjør det er det ingen regler om hvordan.

Selv ville jeg bare malt om rørene med en type svart maling, da er all eventuell asbest bundet og 100% ufarlig samt det er tydelig at så er tilfellet.
Ja, siden den som skal dit og utføre arbeid ikke jobber som privatperson, men som ansatt, så gjelder arbeidsmiljøverkets regler og krav. Ved mistanke om asbestspredning får man ikke arbeide der.

L lordi skrev:
Ja, eftersom den som skal dit og utføre arbeid ikke arbeider som privatperson men som ansatt så gjelder arbeidsmiljøverkets regler og krav. Finnes mistanke om asbestspredning får man ikke arbeide der.
Så det holder med mistanke fra tilfeldig fyr så må man utføre en asbestsanering?
Hva er det med bytte av måler som gjør at asbest skulle kunne frigjøres, er det ikke typ bare to unionsmuttere som skal løsnes og skrus tilbake?
Asbest bundet i isolasjonen kan vel knapt virvles rundt om man ikke begynner å rive i det?

Er det ikke enklere og mer fornuftig at utøveren har verneutstyr på seg enn å tvinge alle til å sanere husene sine helt unødvendig?

• Liker
Eija Johansson og 3 andre
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Så det holder med mistanke fra en tilfeldig fyr så må man utføre en asbestsanering?
Hva er det med bytte av måler som gjør at asbest skulle kunne frigjøres, er det ikke typisk bare to unionsmuttere som skal løsnes og skrus tilbake?
Asbest bundet i isolasjonen kan vel neppe virvles rundt om man ikke begynner å rive i det?

Er det ikke enklere og mer fornuftig at utføreren har verneutstyr på seg enn å tvinge alle til å sanere husene sine helt unødvendig?
Nei, men en fagmann en rørlegger for eksempel.

L lordi skrev:
Ja, eftersom den som skal dit og utføre arbeid ikke jobber som privatperson men som ansatt, gjelder arbeidsmiljøverkets regler og krav. Finnes det mistanke om asbestspredning, får man ikke jobbe der.
Det betyr at håndverkere i samtlige boliger eldre enn 1970 eller så burde kreve en test da det kan ha spredt seg støv en gang av noen… ikke sannsynlig!

• Liker
Dr Benz og 4 andre
  • Laddar…
Claes Sörmland
Eller kjøp hjem gipsbind. Klipp til, dypp i vann og forsegl de åpne endene. Når det har tørket etter en dag eller to, kan rørene males med vanlig hvit veggmaling.

Deretter vaskes rommet ved å våtvaske alt tre ganger. Kast kluter og mopper.

Nå kan asbestprøve tas.

• Liker
TommyC og 4 andre
  • Laddar…
P
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Eller kjøp gipspinner. Klipp til, dypp i vann og forseg de åpne endene. Når det har tørket etter en dag eller to kan rørene males med vanlig hvit veggmaling.

Deretter ryddes rommet ved å våttørke alt tre ganger. Kast kluter og mopper.

Nå kan asbestprøve tas.
Tja. Er det lurt å skjule asbest?

Når TS en dag selger eller barna kanskje overtar huset og ikke vet om denne tiltak og risikerer å bli utsatt for dette materialet…

Man bør nok tenke seg om en og annen gang før man tar noen tiltak med disse helsefarlige materialene...

• Haha
Byggaren Bengt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.